Den smidiga styrpulpeten på fem meter duger lika bra till fiske och vattensport som till utflykter. Vårt test visar dessutom att vissa av dem tål mer sjö än många tror. Foto: Max Carlgren
Test: tre styrpulpeter i kuling
Sveriges favoritbåt är fem meter lång och har styrpulpet. Här får tre populära modeller, Uttern S51, Ryds 548 Sport och Sandström Classic 565, bekänna färg. Test från 2016.
Vårt minutiöst planlagda test ser ut att blåsa bort innan det ens börjat. På vägen ut mot Bullandö marina sliter en hagelby tag i vår redaktionsbåt och fläker bort kapellet från aktersoffan. Om vår V-bottnade Nordkapp med 250 hästar kämpar i motvinden, hur ska då de små styrpulpetbåtarna klara sjön?
Utmärkt, visar det sig.
Vid marinan ligger redan den klinkbyggda Sandström 565 Classic och väntar. Niklas Sandström har kört 85 mil från Norrlångträsk dagen innan och mumsar nu på en kokt korv till frukost. Snart anländer också Uttern S51 och Ryds 548 Sport sjövägen till hamnen. Testet kan börja.

En styrpulpetbåt på fem meter är förmodligen Sveriges mest populära båt. Det är en självklar allroundmaskin, stor nog för en familj på utflykt, stark nog att dra en wakeboardåkare, öppen nog att fiska med men ändå behändig nog att slänga upp på en trailer. Du kan frakta den till andra farvatten och framförallt enkelt sköta vinterförvaringen hemma på tomten.
Framförallt är det en väldigt svensk båttyp. De finska tillverkarna satsar stenhårt på aluminiumbåtar, men de svenska håller fast vid glasfiber. Därför har vi samlat storsäljarna från Ryds, Uttern och Sandström för att se vad de går för. Vilken är den mest mångsidiga mångsysslaren?


Innan vi ens satt oss i båtarna, syns det att de kommer från två olika skolor. Alla tre båtarna har sidoställd pulpet, men Sandströms ligger längre förut. Därför sitter föraren och passageraren på två stolar bakom pulpeten. I Uttern och Ryds sitter föraren istället i aktersoffan.

Sandström 565 Classic särskiljer sig på fler sätt. Jämte Utterns och Ryds biffiga båtar ser den låga och klinkbyggda Sandström liten och lätt ålderstigen ut. Inte ens Niklas Sandström är övertygad om att hans båt ska klara sjön bra.
– Skrovet är ju rätt platt, så den kanske inte kan mäta sig när det gäller sjöegenskaperna, säger han urskuldande.
Så fel han ska få.
Vi styr ut på den blåsiga fjärden, stävar under Djuröbron och ut mot det öppna havet. Men redan efter en dryg sjömil får den krabba sjön oss att stanna. Det är stökigt nog och chefredaktör Max får svårt att plåta i vågorna.
”Ute på den upprörda fjärden går Sandström riktigt bra”
Sandström är först ut – och slår genast hål på våra fördomar. Det klinkbyggda skrovet har en liten köl, som gör att avdriften minskar när jag manövrerar inne i hamnen. Ute på den upprörda fjärden går Sandström riktigt bra. Båten saknar helt planingströskel. Jag trimmar ned förskeppet och tar vågorna med den vassa stäven. Gången är blöt men mjuk och i motsjön håller jag 25 knop utan att det känns otryggt eller skumpigt.
I medsjön på plattvattnet kommer Sandström upp i 31 knop med Mercurys 60-hästare, den minsta motorn i testet. Med fem personer ombord planar vi upp utan problem och gör 29 knop. Den enda negativa egenskapen är att skrovet hugger i skarpa girar – något att vara uppmärksam på om du drar en wakeboardåkare eller badring, vilket kan förstärka hugget.

Nästa båt ut är Ryds 548 Sport. Ryds skrov brukar få goda betyg. På plattvattnet mäter vi 35 knops toppfart med den 80 hästars Mercury som sitter på akterspegeln. Några snäva girar visar att skrovet varken hugger eller släpper på platt vatten – tryggt.
Vi simulerar också att lasta en familj på fem personer, i form av fyra återförsäljare, undertecknad redaktör och kamerautrustning. Denna maxlast är inga problem varken för skrov eller motor, som nu ger 32 knop på topp.
Men ute på sjön blir Ryds-skrovet betydligt oroligare. Utan last i motsjön går det väl lätt på vattnet och jag landar också snett efter luftfärderna. Vinden får skrovet att luta och trimplan skulle behövas för att kunna köra snabbt. Att trimma ned nosen hjälper bara till viss del. Gången är för yster.


Det är också svårt att stå och köra i sjögången. Föraren sitter på akterbänken, och det finns inte nog plats mellan bänk och styrpulpet för att stå bredbent och med balans. Den här svagheten delar Ryds med Uttern, där föraren också sitter på akterbänken. Jag får istället sitta ned med dålig sikt genom den översköljda plexiglasrutan.
”Utterns förbrunn är inredd som ett vardagsrum”
Uttern S51 är – trots det helsvenska namnet – utvecklad av Brunswicks designteam i soliga Florida. Och visst har lite av den där solida, amerikanska jänkebåtskänslan letat sig in i Utterns minsting. Den är minst till yttermåtten, men ändå tyngst i testet.

Vi styr under Djuröbron och slår oss fram genom motsjön utan problem. Uttern går mjukast av alla båtarna i testet. Med 80 hästar toppar vi 34,5 knop olastade och 33 knop med fem personer.
Skrovet är stabilt och lutar knappt ens med tre man på relingslisten. Ändå är det svårt att köra båten i brottsjöarna. Mina vader kläms mellan soffa och pulpet, och effekten blir ett milt batongslag i knävecken i hård sjö. Båten körs alltså sittande, vilket är svårt med nedstänkt ruta.
Slutsatsen blir att Uttern har bäst sjöegenskaper, men Sandström har den bästa förarplatsen.


Passagerarnas bekvämlighet ombord
I hård sjö sitter passagerarna bäst ombord i Sandström, där fyra personer förutom föraren ryms i aktersoffan och de två stolarna. Två eller tre till ryms på en kort bänk midskepps och på förtoften. Det finns alltså gott om sittplatser.
Ryds har satsat på ett traditionellt styrpulpetmöblemang i sin 548 Sport: dels bänken i aktern, där föraren och två passagerare sitter. Dels en förtoft för en person. Och så en sittplats ovanpå det gigantiska förvaringsfacket framför styrpulpeten. Bäst sitter de tre på akterbänken där vågrörelserna är minst. Möblemanget ger stor durkyta i förskeppet, bra för den som vill fiska.

Utterns amerikanska arv syns åter i inredningen, förbrunnen är inredd som ett vardagsrum: längs en stor, rymlig soffgrupp – som dessutom kan bäddas till en solbädd för två. Knappast aktuellt idag, men en grym finess en stekhet julidag. I förbrunnen går det också att montera upp ett litet bord.
Slutsatsen blir att Sandström har de bästa sittplatserna under gång – men när ankaret fällts trivs man bäst ombord i Utterns amerikanskt ombonade sittbrunn.
Stuvfack är ett måste på en öppen båt. Hellre ett stort än flera små. Här vinner Ryds ronden. Framför styrpulpeten hittar vi ett enormt fack där till och med 195 centimeter långe chefredaktör Max ryms. Ankarboxar finns även i aktern och fören.

Sandström och Uttern saknar större stuvar men de mindre fack som finns rymmer ändå flytvästar, öskar, fendrar och andra nödvändiga pinaler som alltid bör finnas ombord.
Den bästa båten för fiske
Vilken är den bästa fiskebåten? Självklart kan du fånga storgäddan från samtliga tre båtar. Men Sandström är den mest fiskeorienterade båten. För det första är friborden låga och du kommer därför lätt åt vattnet, bra för den som ska håva en fisk eller dra in ett nät. För det andra är det lätt att gå runt i båten. Fiskaren kan ställa sig tätt intill relingen överallt ombord, och trots att styrpulpeten är sidoställd kan jag kliva runt den även på styrbordssidan.
Efter åtta timmar i kuling och grymma vågor är besättningarna på våra tre svenska storsäljare rätt möra. Det är dags att sammanfatta intrycken.



Ryds 548 Sport, som kostar 226 000 kronor med 80-hästaren, går fint på lugnt vatten och har med knapp marginal den högsta toppfarten. Gott om plats på durken och den enorma stuven är andra plus. Men det oroliga beteendet i grov sjö och obekväm förarplats drar ned betyget.
Testets favoriter är istället Uttern och Sandström, två båtar som är så olika de kan bli – trots ett gemensamt ursprung. Familjen Sandström bygger idag båtar under eget namn, men grundade en gång Uttern-båtar, som de sålde till amerikanska Brunswick.
Dagens Sandström 565 Classic ser i någon mån ut som 1990-talets klassiska Uttern-båtar. Den biffiga, ombonade Uttern S51 liknar däremot mer sina släktingar från Sea Ray och Boston Whaler.

Den som söker en fiskebåt bör titta på Sandström 565 Classic. Skrovet nöjer sig med 60 hästkrafter och därför stannar prislappen på cirka 180 000 kronor för en fullt utrustad båt – alltså 50 000 kronor billigare än både Ryds och Uttern. Förvånansvärt trygga sjöegenskaper, bra förarplats och liten planingströskel är andra fördelar.
Uttern S51 är den tryggaste båten i hård sjö och dessutom den mest ombonade. Det här är förstavalet om du vill dra en wakeboard eller vattenskidor. De många sofforna i förskeppet och solbädden är drömmen för den som vill glida runt i låg fart och titta på skärgården.
I grövre sjö stångar Utterns amerikanska skrov genom vågorna med pondus. En bra räddningsstege i aktern gör det lätt att ta sig ombord efter badturen. Dessutom har Uttern S51 moderna, snygga linjer som motiverar prislappen.
LÄS MER:
1963–2025
Testarkivet – över 1 800 artiklar från Båtnytt, ViBåtägare och Praktiskt Båtägande.
Den här artikeln är en del av vårt testarkiv. Vi är oberoende, så det är du och inte företagen som betalar för våra tester.
Betala via Swish eller med kort och få tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.
Text: Mikael Mahlberg • 2025-02-20




