W Allt fler ligger kvar i sjon dronarbild

Den yta av hamnen man väljer att hålla isfri har ökat för varje år. Från början höll man fritt bara närmast bryggorna men i år blir det en hel sektion mellan två bryggor i den här hamnen. Foto: Philip Pereira dos Reis

Artiklar

Allt fler ligger kvar i sjön på vintern

Det är trångt på landbacken och vintrarna blir mildare. Många båtägare testar att lämna båten i vattnet över vintern. Vissa hamnar satsar på att hålla en allt större del av hamnen isfri under vintern. Och antalet båtar bara växer.

Text: Philip Pereira dos Reis • 2024-10-18 Uppdaterad 2024-10-18

När hösten blir sen är säsongen slut för de flesta båtägare. Pärlan åker upp på land, och pysslet med vinterkonservering, täckning och eventuella vinterprojekt tar vid.

I och för sig har det alltid funnits en och annan båtägare som väljer att lämna båten i sjön även under vintern, antingen för att förlänga säsongen eller helt enkelt för att det inte finns praktiska möjligheter att ta upp båten. Men det har förr alltid räknats som något lite udda och riskabelt att ligga i under vintern, och att lösa det praktiska har oftast varit helt upp till den enskilda båtägaren.

Men på senare år har bilden börjat förändras, och man kan spekulera i vad det beror på. Dels har vi sett många isfria och milda vintrar och de lär knappast bli färre med tanke på vårt förändrade klimat. Dels har antalet båtägare ökat, inte minst under pandemin, och trängseln på marinor och båtklubbar är än mer påtaglig.

Inte minst är det trångt på landbacken. Många båtklubbar vittnar om att det är packat på uppläggningsplatserna, samtidigt som marken ofta hotas av att kommunen vill åt den för att projektera och bygga bostäder. Det är tajt att få det att gå ihop.

Bullandö Marina utanför Stockholm är en av Sveriges största kommersiella marinor, med plats för knappt 1 400 båtar. Här kan man se ett tydligt tecken på den förändrade attityden till att lämna båten i sjön även under vintern. Under ett antal år har man upplåtit en del av hamnen till de båtägare som vill ligga kvar istället för att gå upp på land, och man håller den isfri under hela vintersäsongen. Antalet platser för vinterliggare har ökat kraftigt de senaste åren.

Hamnchefen David Holgersson visar runt i halkan på bryggorna en bister dag i början av december.

– För oss har det här varit ett initiativ främst för att möta en efterfrågan hos våra kunder. Det är helt enkelt många som sett detta som ett bra alternativ som passar deras båtliv.

Det kan självklart finnas olika anledningar till att man väljer att ligga kvar över den kalla årstiden. För en del är det charmen med att segla runt i en helt tom skärgård, medan andra använder båten som ett kommunikationsmedel för att ta sig ut till fritidshuset året runt.

– Det är lite blandat vilka av våra kunder som väljer det här. Visst finns det några riktiga seglare, vi har i synnerhet en som är ute mest hela tiden, men merparten är motorbåtar, och av dem är den allra största gruppen folk med aluminiumbåtar som vill kunna ta sig till stugan i skärgården, säger David Holgersson.

Ute på Bullandö har man alltså valt att hålla en hel sektion, mellan två bryggor, isfri. Det gör man genom att montera eldrivna strömbildare som placeras på strategiska platser. Målet är att skapa två parallella strömmar som möts och vänder tillbaka. På så vis hålls en stor yta fri från is.

Om båtägaren själv önskar kan man även välja att ha tillgång till landström på båten. Då går det att se till att batterierna hålls laddade och även driva till exempel en luftavfuktare. Värmare är däremot förbjudet på grund av brandrisken.

Möjligen kan ytterligare ett argument för att lämna båten i sjön vara att båtägaren faktiskt har chans att spara några kronor. Det blir ingen extra avgift för att hamnen hålls isfri, något som annars kan bli ganska dyrt om du själv ska stå för elräkningen, och båtägaren slipper även avgiften för upptagning, bottentvätt och sjösättning. Det blir alltså billigare att ligga kvar än att ta upp båten.

– Sedan vill man ju rimligen tvätta bottnen ändå på något vis, men då kan man ju antingen välja att ta upp och spola av snabbt eller köra en borsttvätt. Om båt­ägaren ändrar sig och sedan vill ligga på land någon säsong så kan vi inte garantera plats, men man har förtur i vårt system.

Kanske kan idén med att fler väljer att ligga kvar i sjön över vintern vara en trend för framtiden och hjälpa båtklubbar och marinor att lösa problemen med platsbrist på landbacken, men det är inte helt oproblematiskt. Det ställer högre krav på båtägaren själv när det gäller omsorg och tillsyn. Till exempel kan kraftiga och tunga snöfall i värsta fall leda till att båten sjunker om du inte åker ut och skottar, det krävs även i de flesta fall en förändring av eller ett tillägg i försäkringen.

Men uppenbarligen är det här något som tilltalar allt fler båtägare, och på sikt kan synen möjligen förändras på hur lång en båtsäsong egentligen är. Båtar hör ju trots allt hemma i vattnet.


Text: Philip Pereira dos Reis • 2024-10-18

Rulla till toppen