Naturhamn i skärgården, där några båtar förtöjt mot land och andra svajankrar.

I de populäraste vikarna kan svajankring ge mer frihet och enskildhet än att förtöja mot land. Se bara till att få ordentligt ankarfäste och tillräckligt svängrum för båten. Foto: Joakim Hermansson

Artiklar

Ankra på svaj – en komplett guide

Att ankra på svaj ger båtlivet i paradisviken ännu en dimension av frihet, och med rätt förberedelser och utrustning är det inte ens krångligt.

Text: Joakim Hermansson • 2024-06-14 Uppdaterad 2024-06-14

Alla som någon gång seglat med charterbåt på varmare breddgrader är väl medvetna om att ankring på svaj kan vara vanligare där än att gå intill land och förtöja, och det gäller nästan oavsett om man ligger i närheten av en marina eller i en ren naturhamn.

Att ankra på svaj ger helt enkelt mer enskildhet och en tydligare privat sfär runt båten, jämfört med att gå in i en fullbelagd hamn eller trängas sida vid sida med många andra båtar i en marina. Med tanke på belastningen under högsäsong i de allra mest populära naturhamnarna längs våra egna kuster, kan det förefalla underligt att inte fler väljer att svaj­ankra även på hemmavattnen.

Som vanligt underlättar bra utrustning, och det viktigaste vid ankring på svaj är naturligt nog att sitta fast ordentligt. Välj därför ankare med omsorg, utifrån faktorer såsom båtens vikt och vilken typ av botten du ska ankra på, liksom förväntad våghöjd och vindstyrka. Flera av ankartyperna på marknaden har först funnits i ett originalutförande, som sedan kopierats. Det finns också många liknande varianter av samma typ, liksom utföranden i olika metaller och legeringar.

När det gäller rostfritt eller galvaniserat stål är det mer en smaksak och en prisfråga än avgörande för funktionen vilket som väljs, medan aluminiumankare förstås väger mindre och är lättare att hantera. Trots att ankarets vikt är en variabel att beakta för bottengreppet, kan formen och utförandet vara än mer betydelsefulla faktorer.

I större båtar kan det vara bra att ha med sig några olika typer av ankare, för att klara flera olika bottenförhållanden. Och så måste du ha en tillräckligt lång ankarlina med rätt styrka, antingen blyad eller gärna med några meter kätting på slutet, som dämpar ryck och förhindrar slitage på linan. Att ersätta hela linan med rostfri eller galvad kätting, kalibrerad för ankarspelet, fungerar också väldigt väl, men kan upplevas onödigt tyngande i förskeppet, i synnerhet på mindre båtar. Ett ankarsegel kan hjälpa till att hålla båten i vindriktningen, och minska de sidledes rörelserna.

När du väljer ankringsplats följer du bara Praktiskt Båtägandes tiopunkters checklista nedan, så har du kommit en bra bit på väg. Väl framme i drömviken får du också i ankaret enkelt och smidigt enligt våra instruktioner. Slutligen kollar du över det hela en sista gång innan det är dags att krypa till kojs, så blir nattsömnen utmärkt god, och du kan vakna till ännu en njutningsfull dag i din fina svajvik.

Välj rätt plats

  • Är det tillräckligt djupt för just din båt, även vid högtryck och lågvatten? Välj en plats som erbjuder god marginal, men inte heller är alltför djup.
  • Har du ankarlina så att det räcker till stipulerade fem gånger vattendjupet?
  • Är ankarfästet bra? Gärna sand- eller dybotten eller en blandning av dessa. Undvik sten- eller klippbotten, eller botten med mycket beväxning.
  • Finns land i närheten som ger tillräcklig lä för vinden? Ju högre och mer omslutande, desto bättre.
  • Ger land även sjölä? Tänk på att stark dyning ibland letar sig runt uddar och kan göra annars skyddade vikar ganska oroliga.
  • Kan du ligga i skydd för svall från närbelägna farleder?
  • Ligger du väl utanför en passage med mycket trafik?
  • Kan du ligga utan att eventuell ström stör? Varning för smala sund.
  • Finns tillräckligt svängrum? I alla riktningar?
  • Finns alternativ plats eller ”nöd­utgång” att ta till vid vindkantring eller annan större väderförändring?

Kan du svara ja på de här frågorna, är det bara att sätta igång.

Så gör du

  • Starta motorn och ta ner och beslå seglen en lagom bit från ankringsplatsen.
  • Förbered ankaret i fören, exempelvis genom att lossa eventuella spärrar.
  • Stanna båten när du har nått den plats där du vill ha ankaret, och låt det gå.
  • Släpp ut kätting eller lina motsvarande fem gånger vattendjupet. Djupmätare och längdmarkeringar på linan/kättingen underlättar detta.
  • Backa fast ankaret så att du känner att det verkligen sitter.
  • Sätt upp ankarseglet om du har ett.
  • Tänd ankarlanternan.
  • Häll upp något gott att dricka och njut av att ligga skönt på svaj.

Text: Joakim Hermansson • 2024-06-14
ArtiklarAnkringFörtöjning
Rulla till toppen