Sjöräddningen rycker ut för att hjälpa en båtförare som gått på grund.

Problemet för den här båtföraren var inte motorn, utan en klassisk felnavigering, vilket är den näst vanligaste orsaken till att SSRS får rycka ut. Foto: SSRS

Artiklar

Motorproblem vanligaste larmorsaken på våren

Den vanligaste orsaken till att SSRS får rycka ut är motorproblem av olika slag. Nu på våren är det dessutom extra vanligt. Se därför över motorn innan du tar första turen.

Text: • 2024-05-03 Uppdaterad 2024-05-03

Att motorn dör är ett väldigt vanligt problem, enligt SSRS. Det är den enskilt vanligaste orsaken till att de får rycka ut, och det gäller även segelbåtar.

Enligt Adam Goll-Rasmussen, maritim ledare på Sjöräddningen, är det ännu vanligare med motorproblem tidigt på säsongen. Ofta uppstår de under någon av de första turerna efter sjösättning.

– Vi har ganska stor spännvidd på problem när det gäller anledning till larm och medlemsassistans, men motorproblem är helt klart vanligast. Ofta beror det på smuts i filtren, som inte har blivit bytta. Men just i år har vi faktiskt också haft väldigt många med soppatorsk!

Eftersom våren har varit ovanligt kall och bister har det varit ovanligt lugnt hittills under säsongen. Men sedan Valborg har det kommit igång ordentligt, åtminstone på Västkusten, berättar Adam Goll-Rasmussen. Han säger också att man ska tänka sig för även när det gäller en helt ny båt, för den mänskliga faktorn påverkar även där. Någon kan ha glömt att skruva åt någon ventil eller fästa någon slangklämma ordentligt. Det gäller förstås också när man köpt en begagnad båt.

Hur kan man då försäkra sig om slippa få motorproblem? Det finns förstås inget knep som funkar till hundra procent, men det finns mycket man kan, och ska, göra innan man ger sig ut på första turen.

Så här säger Lars Lundbladh, alias Doktor Diesel:

– Det är bra att provstarta motorn på land, men om du inte ansluter kylarvatten så får motorn gå max några sekunder. Allra helst ska du ansluta kylarvatten. Om du har konserverat motorn med glykol på hösten så är det bra att köra ut glykolen på land, fånga upp det i hink och deponera på avsedd plats – i stället för att det hamnar i sjön. Oljefilter och bränslefilter däremot, dem ska man byta på hösten. Det är ingen idé att göra det på land. Om du har det kvar, så spara det tills efter du har sjösatt. 

Om man inte kör för långt bort från hemmahamnen kan det också vara en bra idé att ta en provtur med båten och då vara väldigt uppmärksam på hur motorn beter sig.

– Håll koll så att motorn inte blir för varm, att den tar laddning och att den har bra oljetryck. Jag brukar alltid öppna motorluckorna och titta på när motorn går, säger Lars Lundbladh.

Adam Goll-Rasmussen har också några bra knep att komma med.

Skriv datum på filtren när du byter dem, så att du vet hur länge sedan det var du bytte. Alternativt kan du skriva upp datumet på något annat bra ställe. Jag tycker också att man ska byta impeller varje år. Det är den absolut billigaste försäkringen, tillsammans med att lösa medlemskap hos oss.


Text: • 2024-05-03
Artiklar
Rulla till toppen