Mängden prylar inom båtlivet är oändlig. Men vissa något oväntade saker kan komma väl till pass. Foto: Johan Cooke

Artiklar

Smarta fix i skarpt läge

Missöden inträffar förr eller senare på sjön. Då krävs reservdelar, kvalitetsverktyg och enklare reparationssatser. En smula fantasi skadar heller inte.

Text: Johan Cooke • 2024-08-23 Uppdaterad 2024-08-23

Om allt ombord är välskött minskar du risken för att något allvarligt ska hända. En väl fungerande motor är bland det viktigaste. Förutom en årlig motorservice gäller det att kolla kylsystem, drev, avgasledningar och propelleraxlar. Samma sak gäller för el- och gasolsystem och allt annat som slits. För slitna delar ska bytas ut innan du kastar loss från hemmahamnen.

Men missöden kan inträffa hur noggrann du än är. För att fixa oväntade motorproblem på sjön är reservdelar ett måste. Som olje- och bränslefilter, generatorrem, smörjolja, impeller för kylvattenpumpen och tändstift om det är en bensinmotor.

Micke Westin, långseglare och författare, har just kommit tillbaka efter åtta år på haven med sin Svea av Valleviken, en Overseas 35:

– Alla båtar får mekaniska eller tekniska problem förr eller senare. Ur ett långseglingsperspektiv är det dyrt att ta hjälp av mekaniker i olika hamnar, om du ens kan hitta någon. Och om du hittar någon blir det tyvärr inte alltid rätt reparerat ändå. Därför är mycket reservdelar och bra verktyg av så bra kvalitet du har råd med en nödvändig investering för en längre segling, säger Micke.

Satsa gärna på en genomtänkt verktygsväska, oavsett om du ska ut på en långsegling eller kortare skärgårdstur, förklarar han och tillägger att verktygen ska vara av bra kvalitet – det gör det roligare att ta sig an ett projekt.

Vid ett masthaveri går det att såga av vant med en bågfil. Annars kan man med en hammare och don slå bort saxpinnarna för att frigöra den trasiga riggen. Bågfilen från Biltema kostar 65 kronor.
Koniska mjuka träpluggar finns i olika höjder och diametrar för att kunna plugga igen hål av olika storlekar, för att undvika vattenläckage genom båtskrovet.

Efter sina år på sjön lyfter Micke fram några oumbärliga småsaker som ofta behövs ombord. Det är rostfria trä- och plåtskruvar, krympkabelskosats, en gasdriven värmepistol/lödkolv och bra lim som epoxi och andra speciallim. En gummibåtsreperationssats är bra om du har med dig en gummibåt.

– Det gäller att vara uppfinningsrik och ta sig tid att skruva isär för att försöka hitta en lösning. Jag har en gång lagat ankarvinschen med en skärbräda från Ikea, säger Micke.

Ombord fanns också en symaskin för att kunna laga segel och kapell.

– Man får acceptera att saker går sönder ibland. Om man långseglar kan alternativet vara att behöva vänta länge, ibland veckor eller månader, på att reservdelar från Europa eller USA ska flygas ut. Det finns det inte tid till, säger Micke.

Andra bra gör-det-själv-prylar att alltid ha med ombord är buntband, rostfria skruvar, muttrar, brickor och bultar. Seglare bör ta med saxpinnar och multisprayen 5-56 som löser upp rost, stoppar gnissel och tränger undan fukt.

Ett tips för att täta vatten- eller oljeslangar är att använda en tejp från Tesa som heter Xtreme Conditions. Silvertejp är också användbart vid många enklare reparationer till sjöss.


Text: Johan Cooke • 2024-08-23
ArtiklarBåtprylar
Rulla till toppen