Tar man båten på släp finns fler fina fiskevatten inom räckhåll. Bland annat i Norge.
Med gäddracern på släp till Norge
Jesper Williamsson är inbiten sportfiskare. Genom att koppla sin aluminiumbåts trailer till bilen kan han och de lika fisketokiga vännerna snabbt nå de bästa fiskeplatserna i Nordnorge och Mellansverige.
Sportfisket i Norge sker vid fjäll, längs havskusten och i fjordar. Det är framför allt havsfisket som under två decennier lockat Jesper Williamsson och hans kompisgäng till ön Vanøja i Nordnorge. Dit är det är drygt 194 mil från bostaden i Järfälla utanför Stockholm.
– Vi är så entusiastiska över att få havsfiska att vi turas om att köra med släp och båt till Norge i ett sträck under 25 timmar, ungefär. På sommaren finns det inga yrkesfiskare på Vanøja. Då hyr vi en fiskestuga i hamnen, nära sjösättningsrampen. Där sjösätter vi Bustern och kör den till ett rev utanför den norska kusten, berättar Jesper Williamsson.
Revet, 14 sjömil utanför Vanøja, är drygt 12 till 30 meter djupt, och det är några hundra meter ner till havsbotten runtom det. Vanøja är favoritresmålet, men det är sällan de kan åka dit med båten:
– Sjövädret måste vara optimalt. Så fort havsvinden friskar i är det förenat med livsfara att åka med en liten öppen båt i vågor stora som trevåningshus, säger Jesper.
Torsk, sej, hälleflundra och havskatt är några fiskar de kan få på kroken när de pilkar med havsspön från båten:
– Vi får mest torsk. Eftersom vi fiskar på grunt vatten kan vi slänga tillbaka alla torskar som väger under sju kilo utan att fiskarna drabbas av dykarsjuka. Vi vill fånga de stora baddarna. Rekordtorsken vi fått upp har vägt 18 kilo, berättar Jesper.
Tillbaka vid fiskehamnen på Vanøja rensar de all fisk som de därefter packar i fryslådor. Sedan tar de upp båten, en Big Buster, på släpet och åker hem igen. På grund av väderförhållandena vid Vanøja har de många gånger istället trailat till norska Saltströmmen eller till Ålesund. Vid Saltströmmen kan de fiska från båten, omgivna av fjäll. Saltströmmen är mest känt för att ha världens starkaste tidvattenström – 20 knop i ett brett sund.
– När man ska sjösätta i Norge måste det i regel vara högvatten. Ramparna är ofta mycket hala och branta. Därför har vi lärt oss att alltid traila med en fyrhjulsdriven bil för att kunna sjö- och torrsätta båten säkert på trailern, säger Jesper.
För att dra Jespers Buster används en bromsad trailer av fabrikatet Brenderup. Trailern, tillverkad år 2008, har en inbyggd vagga som vinklas automatiskt i samband med sjösättning och upptagning. Därigenom kan aluminiumbåten sjösättas från till exempel låga kajkanter. Före sjösättningen måste man däremot ta bort ljusrampen.
Genom åren har Jesper eller någon vän trailat med olika bilar. Det har alltid räckt att dra båttrailern med ett vanligt B-körkort. Men det skiljer sig mycket i bränsleförbrukning, beroende på vilken bil de trailar med:
– En gång tog vi Bustern på släp med en Audi 2,6, och då drog den över två liter per mil. Året därpå trailade vi med min dåvarande bil, en Audi S6 V8 som drog 1,5 liter per mil. Trots att S6:an har en betydligt större motor blev bränsleförbrukningen alltså lägre. Den orkar mer och varvtalen blir då inte lika höga som hos den andra bilens motor, säger Jesper.
När de tar Bustern på släp har de motorn uppvinklad med en intryckt motorspärr. Den gör att motorn inte hålls uppfälld av hydrauliken.
Förutom att de trailat till Norge ett tiotal gånger för att fiska har de även tagit båten på släp till svenska fiskevatten, bland annat Siljan, Mälaren och olika delar av Stockholms skärgård. Om det inte funnits någon sjösättningsramp har de istället kunnat sjösätta vid en strand med sin fyrhjulsdrivna bil.
En gång för flera år sedan när Jesper körde på motorvägen i 80 kilometer i timmen rullade det ena trailerhjulet förbi honom. I backspegeln såg han förfärat att det slog gnistor om hjulaxeln. Han kunde dock stanna säkert och hämta hjulet med hjulbultar och bromsar i ett stycke.
– Det visade sig att hjullagret hade blivit så varmt att det smält och lossnat. Orsaken var att fettet för smörjningen hade försvunnit. Det berodde troligen på att vi under flera år hade sjösatt båten med trailerhjulen i saltvatten. Det gjorde att fettet förlorade sina smörjande egenskaper.
Efter den incidenten började Jesper smörja hjullagren årligen och körde inte ner med hjulen i vattnet under sjösättning eller upptagning.
Läs mer:
Text: Johan Cooke • 2024-05-07
Artiklar • Buster • Norge • Sportfiske • Traila