En ribbåt kräver lite annorlunda handpåläggning i underhållet än en vanlig plastbåt. Här får du bra tips på hur du vårdar och lagar din ribbåt. Foto: iStock

Artiklar

Vårda riben – En enkel match

Ribbåtar säljs i allt större antal för varje år och med båttypens karaktäristiska plast- och gummipontoner kommer också nya rön om båtunderhåll. Håll det enkelt är det enklaste tipset.

Text: Jens Augustinsson • 2010-11-29

Denna sida: Inledning – så vårdar och lagar du riben
Sida 2: Löpande underhåll
Sida 3: Så länge håller pontonerna
Sida 4: Så lagar du riben
Sida 5: Exempel på ribvårdsprodukter
Sida 6: Checklista för ribvård

Gummibåtar som släpjollar har varit en vanlig syn ganska länge. Men de senaste åren har det även skett en stor ökning av större gummibåtar med plastskrov, kanske mer kända som ribbåtar, och de har framför allt slagit sig in i segmentet med styrpulpetbåtar för dagsturer.

Hos Järnbröderna i Göteborg, som 2009 tog över den svenska agenturen för ukrainska märket Brig, sålde man under sin första säsong ett 80-tal båtar och i år toppade man den siffran redan innan säsongen startade.

Med den nya typen av båtar kommer också till viss del ett nytt sätt att underhålla sin båt.

– Våra kunder är ofta människor som tidigare haft en 25-fots plastbåt, men nu vill de ha en smidig båt som kräver lite underhåll, berättar Lars Peterson, delägare i Järnbröderna.

Det enkla underhållet verkar alltså vara en faktor som lockar folk att gå över till pontoner. Men hur enkelt är det egentligen att hålla sin ribbåt i gott skick?

Fotnot: Artikeln är från 2010 så vissa saker kan ha ändrats sedan dess.

Köp en gummibåt här är bästa tipsen

Bilder: Isländska Rafnar gör ribbåtar för hårda tag

Löpande underhåll

Svaren är väl egentligen flera. Precis som med en vanlig plastbåt så kan man underhålla hur mycket eller hur lite man vill. Och det sunda förnuftet gäller förstås även vid ribvård. Största skillnaderna mot plastbåtsunderhållet är kanske att det är andra saker man behöver tänka på och att man inte behöver begrava sig i en mängd båtvårdsprodukter.

– För vanligt löpande underhåll räcker det att tvätta pontonerna med en rotborste eller svamp och vanligt såpvatten, och några gånger per säsong bör man borsta pontonerna undertill. Man kan också bottenmåla pontonerna på undersidan, men det är inget jag skulle rekommendera, berättar Johan Janebrink, som arbetar med montering och underhåll hos Järnbröderna, och nämner också att man bör undvika universalmedel som påstås funka på alla material.

Låter ju hur enkelt som helst. Ett par tillverkare av båtvårdsprodukter har också något eller några medel framtagna speciellt för ribbåtar (se separat faktaruta).

Syna sömmarna

Vårda riben - En enkel match

Rib-pontoner är mer levande än ett plastskrov och deras ständiga rörelse kan ge upphov till utmattningsskador. Det är viktigt att hålla pontonerna tillräckligt pumpade, annars tar vattnet tag i dem, vilket ger mer motstånd och materialet mattas därmed mer. Olika tillverkare rekommenderar olika tryck. Ta för vana att hålla koll på det.

Punkter man kan hålla ett extra öga på är pontonernas infästningar mot akterspegeln och övriga skarvar i tuberna. På trånga ställen, i mindre gummibåtar exempelvis mellan eventuella lösa durkar och pontoner, är det viktigt att hålla rent från grus och smuts, som annars kan ligga och skava sönder pontonen.

Guide: Så väljer du rätt elutombordare

Så länge håller pontonerna

Om vi pratar livslängd på pontonerna blir svaren lite svävande. Precis som med alla båtar beror det förstås till stor del på skötsel och underhåll, men det är också oundvikligt att de flexibla pontonerna mattas av sin ständiga rörelse i vattnet, solens uv-ljus gör sitt och vassa föremål kan punktera pontonerna.

Men med rätt omvårdnad ska en tub hålla i 15-20 år utan problem, säger man på Järnbröderna.

Ribpontoner tillverkas idag främst av två olika material. Det vanligaste materialet är en pvc-behandlad väv som i Brigs fall tillverkas i två olika tjocklekar. Hos Järnbröderna är mer än nio av tio sålda båtar utrustade med pvc-pontoner.

Det andra materialet är syntetiskt gummi och det vanligaste varumärket har hittills varit Hypalon, vilket nu har slutat tillverkas. Men det finns fler varumärken och det syntetiska gummits utmärkande egenskaper är att det är väldigt beständigt mot värme, olja och uv-ljus.

Pontoner i syntetiskt gummi kostar ungefär 4 000 kronor mer per meter än motsvarande i pvc, vilket ger mellan 40 000 och 50 000 kronors prisskillnad på en femmetersrib. Den övervägande delen av ribarna för fritidsbruk på våra breddgrader tillverkas i pvc, och syntetiskt gummi är oftast materialet i mer arbetsbetonade båtar som utsätts för ett högre slitage eller lever sitt liv under den stekande solen längre söderöver.

Många ribtillverkare limmar idag pontonerna mot skrovet, men det finns även de som fäster dem genom att trä tuberna i ett spår. Båda varianterna är utbytbara och en ny ponton i pvc till en femmetersbåt kostar cirka 20 000 kronor.

När det gäller vinterförvaring finns det några grundläggande tips. Båten mår bäst av att inte stå i minusgrader, även om det inte är ett måste att ha den inomhus. Om du täcker båten, så använd inte galonpresenning och se gärna till att släppa ut lite luft ur pontonerna.

Så lagar du riben

Vårda riben - En enkel match

För bästa resultat bör du lägga en lagningslapp på in- respektive utsidan. På mindre dingar klarar du dig förmodligen med en lapp på utsidan, men på en större rib är det inte troligt att en sådan lagning håller.

Temperaturen bör vara mellan 18 och 25 grader och luftfuktigheten inte över 60 procent. Du bör inte heller stå i direkt solljus.

Köp lagningslappar och lim hos respektive rib-återförsäljare.

1. Klipp bort eventuellt söndertrasade bitar kring skadan. Skär upp ett L-format hål i anslutning till skadan, stort nog för att föra in en lagningslapp genom. Rengör runt skadan.

2. Skär till lagningslappar som går minst fem centimeter utanför det uppklippta hålet. Glöm inte att rengöra även lapparna.

3. Stryk lim på lagningslapparna samt runt hålet. Lägg på tre tunna skikt och vänta cirka tio minuter mellan varje skikt.

4. När tredje skiktet är nästan torrt lägger du på lapparna. En lägger du inuti och en löst utanpå så du har möjlighet att justera läget. Se till att pontonen är helt tömd på luft så att du kan hjälpa till från baksidan med att justera lappen inne i pontonen.

5. Använd nu runda sidan på en sked för att pressa ut eventuell luft under lagningslappen. Pressa från mitten och utåt.

6. Låt limmet torka under press i minst 24 timmar innan du blåser upp pontonen igen. Ta bort limrester med lösningsmedel.

Så fixar du båten själv – massor med gör det själv-filmer

Exempel på ribvårdsprodukter

Det krävs i princip inte mer än ett rengöringsmedel, en borste och en svamp för att klara av rengöring och underhåll av ribens pontoner. Här listar vi några förslag på båtvårdsprodukter att ha till hands.

Såpa: Geléaktig eller flytande tvål som framställs av vegetabiliskt eller animaliskt fett som kokas tillsammans med kaliumhyd-roxid. Fetterna kan vara från slakteriavfall, barrträd, hampa eller linolja.

Blanda såpa med vatten enligt instruktion på förpackningen. Skrubba pontonerna med svamp eller rotborste. Skölj av med vatten.

Rib Renew Stain RemoVer (Hempel): Djuprengörare för pontoner men även för andra ytor av gummi och vinyl. Lägg på med ren trasa eller Scotch Brite-svamp. Skrubba tills ytan är ren, torka av med svamp eller ren trasa och sötvatten. Använd inte i direkt solljus.

Rib Clean (Hempel): Rengörings- och avfettningsmedel för ribtuber och ribskrov och andra gummi- och vinylytor. Innehåller inga lösningsmedel. Ska inte användas på ytor som är känsliga för alkaliska medel, exempelvis aluminium.

Späd till lämplig styrka och låt det verka i fem minuter på ytan. Tvätta eller skrubba sedan ytan med sötvatten och skölj av.

För grövre smuts rekommenderas av tillverkaren Rib Renew Stain Remover.

Rib Rub & Scrub (International): Löser grov smuts och olja på gummiytor.

Börja med att skölja av med vatten. Skrubba och polera med en trasa. Torka sedan av med en ren trasa eller skölj med vatten. Efterbehandling med Clean & Shine rekommenderas av tillverkaren.

Rib Clean & Shine (International): Rengöring och skydd för gummibåtar och fendrar. Tar bort smuts, missfärgningar och oxidation. Lämnar en vattenavvisande, uv-skyddad yta.

Om båten är väldigt smutsig, tvätta med till exempel såpa eller Rib Rub & Scrub innan.

 

Arbeta in och polera med en torr trasa. Underlaget behöver inte vara torrt. Låt torka. Om ytan är uttorkad kan man behöva gå över den en gång till.

Checklista för ribvård

Att tänka på

* Använd aldrig högtryckstvätt vid rengöring. Det kan skada väven i pontonerna och få vulkningar att släppa.

* Skona miljön och skippa bottenfärgen om du kan. Det går bra att köra en rib i en båtbottentvätt. Passa också på att skrubba akterspegeln och under pontonerna när du ligger i den långgrunda badviken.

* Vid löpande underhåll räcker det utmärkt med såpvatten och en rotborste eller svamp. Använd inga universalmedel som uppges passa alla material.

* Var noga med att få bort sand och grus i alla skarvar mellan pontoner och lösa durkar eller lister för att undvika skavande slitage. 

* Att måla pontonen undertill med bottenfärg kan inverka på garantin.

* Håll pontonen välpumpad för att undvika att den rör sig för mycket och att materialet mattas. Kolla respektive tillverkares rekommendationer för lufttryck.

* Pontonerna mår bäst av att inte stå i minusgrader under vintern. Släpp ut lite luft och lägg ingen galonpresenning över båten.

Vårda riben - En enkel match Vårda riben - En enkel match Vårda riben - En enkel match


Text: Jens Augustinsson • 2010-11-29
ArtiklarLivetOmbordGör det självRibVårrustningvinterforvaravinterkonservera
Scroll to Top