Även propellern kan drabbas hårt av beväxtningen under säsongen. Foto: Martin Leisborn

Båtexpert Lars Lundbladh

Dr Diesel: Inget enkelt beslut att förkoppra propellern

Inskrivaren har läst om att förkoppra propellern men söker fler svar om hur det fungerar i praktiken. Och tyvärr finns det inga raka svar, berättar Lars Lundbladh.

Text: Lars Lundbladh • 2023-09-12 Uppdaterad 2023-09-12

Fråga:

Hej! Jag har en trebladig foldingpropeller i brons som jag putsar med lumpskiva varje år. Det är ett drygt jobb. Jag läste i På kryss att man kan förkoppra propellern. Bra tänkte jag, då kanske man slipper polera varje år. Men så enkelt var det tydligen inte – det finns olika åsikter om det är bra eller ej. Man måste tydligen mäta resistansen mellan propellern och drevet? Och i vissa fall ska man ta bort anoderna? Har du någon kunskap om detta? Vad göra?

Lars Bergström

Svar:

Hej, Lars! Det finns inga enkla svar på denna fråga eftersom det beror på många faktorer: Dels vilket material som propellern är tillverkad i, dels vilket material andra delar av drivlinan är tillverkade i, som till exempel propelleraxlar, stödlagerbockar, drev och så vidare. 

Syftet med att förkoppra en propeller är att undvika påväxt av havstulpaner och har med viss framgång använts av båtägare framför allt på västkusten. Livslängden antas vara cirka 5 år, men andra åtgärder måste också till för att skyddet ska fungera. 

Vissa förespråkar även att helt ta bort offeranoden, då lite koppar från propellern utsöndras i vattnet och på så vis minskar beväxningen av havstulpaner på propellern. Men det finns även stora risker med detta: Mässingspropellrar utsätts för en hel del korrosion och på denna typ av propeller bör man inte avlägsna offeranoderna utan att vidta andra åtgärder. Samtidigt måste sedan rostfria propelleraxeln ha en tillräckligt hög kvalitet så att den inte korroderar i havsvatten. Propelleraxeln behöver vara elektriskt isolerad från backslag och motor. På S-drev måste dock anoden sitta kvar, annars är risken stor att drevets aluminiumhus korroderar, med dyra reparationer som följd. 

Sammanfattningsvis finns alltså inte något enkelt generellt svar att ge, eftersom det beror på vilka material som valts i andra komponenter kring propellern. När det gäller att experimentera med exempelvis material, beläggningar och färger för att förhindra beväxning får man noga väga nyttan mot riskerna. Att avlägsna anoderna på drivlinan är en stor risk i sig och på S-drev bör man nog tänka till en extra gång innan man ger sig på att ändra material, eftersom detta kan medföra mycket dyra reparationer eller i värsta fall byte av hela drevet. Mer om detta ämne finns bland annat att läsa hos Svenska Kryssarklubben på deras avdelning för båtteknik/säkerhet.

Lars Lundbladh, Praktiskt båtägande

Ställ din fråga till Lars Lundbladh


Text: Lars Lundbladh • 2023-09-12
Båtexpert Lars LundbladhDoktor DieselPropeller
Rulla till toppen