
Oljekylaren, som är en plattvärmeväxlare, kan korrodera sönder trots att den kyls med glykol. Foto: Elinor Karlin
Dr Diesel: Vanligt med olja i glykolen på just den motorn
Inskrivaren har en Volvo Penta D3-170 och förbryllas av att ha hittat olja i kylarvattnet. Det kan finnas en väldigt god anledning till det, berättar Lars Lundbladh.
Fråga:
Hej! Jag har en Volvo Penta D3-170-motor. Vid vårrustningen upptäckte jag att det är olja i glykolen, expansionstanken för motorns interna kylvatten är oljefylld. Har du något förslag på vad det kan vara för fel?
Hans
Svar:

Hej, Hans! Tyvärr är detta fel ganska vanligt på Volvos D3-motor enligt de Volvomekaniker jag rådfrågat. Oljekylaren på D3-motorn är ovanligt nog kyld med motorns interna kylvatten. Oftast är oljekylaren på Volvos motorer kyld med sjövatten, men så är det alltså inte på D3-motorn. Oljekylaren, som är en plattvärmeväxlare, kan korrodera sönder trots att den kyls med glykol. Oljan är så varm att glykolen ger beläggningar och kan koka, vilket kan ge upphov till korrosion och medföra att den börjar läcka olja. Eftersom oljetrycket är betydligt högre än kylvattnets tryck läcker olja in i kylvattenkretsen.
Oljekylaren sitter monterad direkt på motorns oljetråg och är ganska enkel att byta, förutsatt att det går att komma åt de fyra skruvarna som håller den. De båda packningarna mot oljetråget måste även bytas ut när du byter kylare. Se bild (klickbar).
Lars Lundbladh, Praktiskt båtägande
Ställ din fråga till Lars Lundbladh
Text: Lars Lundbladh • 2023-08-09
Båtexpert Lars Lundbladh • Doktor Diesel • Vårrustning