Fyra av de 23 nominerade båtarna i årets EYOTY. Foto: Beneteau, Saffier, Königstein, X-Yachts.
23 nominerade till årets segelbåt
Många lite speciella båtar tar plats bland årets nomineringar till European Yacht of the Year 2025–2026. Snart blir det provseglingar i Ijmuiden och Port Ginesta.
När nomineringarna för European Yacht of the Year 2025–2026 nu presenteras märks tydligt att det är krisstämning bland volymbyggarna, som inte längre dominerar nyhetslistan. Desto godare tider har de varv som satsar på lite mer speciella båtar, kanske för racing eller så kallad blue water cruising. Inom dessa segment har många spännande båtar nominerats, och från flera varv som inte låtit höra tala om sig så mycket tidigare.
23 båtar har valts ut av juryn och ska provseglas under hösten, och först därefter bestäms kategoriseringen. Kommer klassindelningen att följa samma mönster som vanligt, med familj, prestanda, flerskrov, special och kanske blue water cruiser, alltså utifrån användningsområde? Eller blir det månne en återgång till de strikta storleksklasser som gällde när tävlingen startade för drygt 20 år sedan? Det återstår att avgöra efter provseglingarna, som i år anordnas i holländska Ijmuiden och spanska Port Ginesta.
Här är de nominerade båtarna:
Beneteau First 30

Med hjälp av det slovenska utvecklingsteamet från Seascape har nya Firsten bantats till bara lite över tre ton. Den synnerligen låga vikten ska ge båten finfina planingsegenskaper samtidigt som det ändå ryms mycket familjekomfort under däck.
Beneteau Oceanis 52

Årets andra nominering för det franska storvarvet är 52-fotaren i Oceanisserien för längeseglarna som verkligen vill njuta ombord. Upp till fem dubbelhytter och utekök med stor grillhäll i aktern är bara några features signerade designern Roberto Biscontini.
Boreal 56

Lite av långseglarnas drömbåt är den här 17 meter långa skapelsen, byggd med isolering och aluminiumtjocklek nog för att klara även de vintrigaste passager. Tack vare doghouse över nedgången kan man sitta inne och hålla koll genom de stora rutorna.
CNB 62

Från ett startpris på 23 miljoner kronor kan den här skönheten extrautrustas med el, hydraulik och automatiseringar som möjliggör segling även med en liten familjebesättning. CNB startade som ett franskt varv men ägs numera av italienska Solaris.
Dragonfly 36

Den danska familjen Quornings Dragonflytrimaraner lockar fartfrälsta köpare från hela världen. 36-fotaren är näst störst i modellserien och här är det prestanda som gäller, men det finns inte mycket att anmärka på komforten heller. Pris från 7,6 miljoner kronor.
Dufour 48

De stora skrovrutorna ger den här fina fransyskan ett speciellt utseende och gör att båten badar i ljus under däck, där man kan få upp till fyra separata hytter och ett pentry som placeras antingen långsides eller framme vid huvudskottet. Ljus träinredning är standard.
Excess 13

Marc Lombard har designat den här 13-meters katamaranen så att en familj på fyra personer har alla bekvämligheter som behövs i varje skrov. Det gör båten perfekt för två familjer som vill semestersegla tillsammans men ändå ha lite avskildhet.
Fountaine Pajot New 41

Drygt tolv meter lång och nästan sju meter bred är senaste katamaranen från franska Fountaine Pajot, med stora glasskjutdörrar som öppnar upp mellan den inre salongen och akterdäcket med sin sköna sittgrupp i samma nivå.
Hanse 590

Det tyska Hansevarvets nya flaggskepp utmärker sig med en hardtop över sittbrunnen, ungefär som hos koncernkusinerna från Moody. Här kan dock mittsektionen öppnas upp, för att släppa in solljus och kolla segeltrimningen. Välj upp till fem dubbelhytter och tre WC.
Jeanneau Sun Odyssey 415

Sun Odyssey är det franska Jeanneauvarvets linje för bekväm familjesegling och den nya båten i populära 40-fotsklassen kan fås med upp till tre hytter och två toaletter, varav en toa speciellt för master cabin i fören. Jean-Marc Piaton och Marc Lombard har designat.
JPK 1050

Innovative Jean-Pierre Kelbert radar upp både kappseglingsframgångar och nya modeller från sitt varv i Larmor-Plage. Nya 1050 ståtar med en scows typiskt trubbiga för och har optimerats för shorthandedsegling främst inom handikappregeln IRC.
Kraken 58

Turkiska båtar hör inte till vanligheterna i European Yacht of the Year men Kraken bygger i både Bodrum och polska Gdansk. 58-fotaren är från början fullutrustad för långsegling med watermaker, AC, värmare och annat som nogräknade ägare kräver.
Lagoon 38

Lagoon riktar sig till de mer prismedvetna seglarna och producerar effektivt sina katamaraner i franska Belleville-Sur-Vie och Bordeaux. 38-fotaren är minstingen i modellprogrammet men erbjuder ändå övre soldäck och matplats både inne och ute.
Leopard 46

Sydafrikanska Robertson & Caine bygger Leopard katamaraner främst för charter hos exempelvis Moorings, men många äger dem också själva. Nya 46-fotaren är den välbyggda mellansystern som kan fås med upp till fem hytter och alltid skyddad ”altan” i fören.
Pogo RC

Structuresvarvet som bygger Pogo förstärker sin racinglinje med nya RC, utvecklad för att kunna slåss om pallplatserna i Fastnet Race, Transquadra och andra internationellt välrenommerade havskappseglingar, för såväl shorthanded som med full besättning.
Pure 42

Pure är ett ungt tyskt varv som satsar på kundanpassade aluminiumbåtar med lyftköl och lättviktsinredning som ska ge god prestanda och dito boendekomfort. Pure 42 är den minsta av modellerna och den första som serietillverkas. Mäter 13,8 x 4,2 meter.
Saffier SL46 Med

Holländska Saffiervarvet har gjort sig känt för mindre dagseglare som är riktigt eleganta och med seglingsegenskaper som inte lämnar mycket i övrigt att önska. Om 46-fotaren i sjön kan motsvara de första intrycken från båtmässan i Düsseldorf är den en fullträff.
Stem 50

Italienska Stem Marine bygger normalt yrkesbåtar i aluminium för brandbekämpning, patrullering och sjöräddning, så det återstår att se hur deras nya 50-fots blue-water-cruiser står sig i konkurrensen med mer namnkunniga alternativ från främst Frankrike.
Tortue 147

En båt byggd i Tunisien har nog aldrig förr nominerats till European Yacht of the Year, men nu är det premiär med Tortue 147 från varvet Cataruga. Jean-Michel Kalfon har ritat en katamaran som inte liknar någon annan. Är den en flipp eller en flopp?
Vaan R5

Den holländska aluminiumkatamaranen Vaan R5 är designad för att bo eller cruisa långt med. R5 var nominerad redan i fjol men missade då provseglingarna på grund av problem med den elektriska drivlinan. Nu får hon en ny chans att visa vad hon går för.
Wauquiez 55

När den här 55-fotaren premiärvisades i Düsseldorf i vintras fick hon stor uppmärksamhet för sin smått futuristiska design, med lågt fribord i aktern, utlagt förskepp med slag och lite speciell färgsättning. Blir provseglingen lika spännande?
Woy 26

I tyska Grödersby grundade träbåtsbyggaren Jan Brügge sitt varv Königstein för mindre än ett decennium sedan. Woy är förkortning för wooden yacht och 26-fotaren är som alla varvets övriga båtar byggd i trä med moderna metoder som ger lätt vikt och hög fart.
X-Yachts XR41

Danska X-Yachts lanserade XR41 som en storsatsning på att återetablera sig inom kappsegling. Det lyckades med besked, och XR41 har redan sopat banan med ett gäng namnkunniga konkurrenter. Man ska även kunna familjesegla och semestra i XR41.
Läs mer:
Text: Joakim Hermansson • 2025-09-01




