Den 9 april förliste Arcona 460:n IdaLina ute på Stilla havet. Denna båt är dock en Arcona 465 och har inget med olyckan att göra. Foto: Mikael Mahlberg

Båtnytt

Arcona om IdaLinas förlisning

Den 8 april sjönk en Arcona 460 till Stilla havets botten. Paret som befann sig ombord räddades, men händelsen skakar om båtvärlden. Här uttalar sig Arcona yachts vd om händelsen.

Text: Jessika Ericsson • 2024-04-26 Uppdaterad 2024-04-26

Den 8 april förliste segelbåten IdaLina en Arcona 460 efter att hjärtstocken till rodret gått av och båten snabbt började ta in vatten. Ingmar Bååth Ravudd och hans fru var på sin drömresa runt jorden när katastrofen plötsligt var ett faktum, något Ingmar Bååth Ravudd berättar om på instagramkontot IdaLina_sailing.

Paret körde båtens länspumpar, droppade rodret och försökte täta hålet men inget av detta kunde stoppa vattenflödet. Båtägarna klev i livflotten medan båten sjönk framför deras ögon. De blev räddade av en annan båt i närheten och klarade sig oskadda men händelsen skakar om båtvärlden. I den här artikeln beskriver vi händelsen närmare.

Frågan är hur det kunde hända med en relativt nybyggd kvalitetsbåt.

Fredrik Malmqvist, vd på Arcona yachts, är tagen av händelsen. Han säger att olyckan tas på stort allvar av varvet.

– Det är otroligt olyckligt och ett ovanligt scenario. En jätteviktig fråga för oss är att försöka förstå. Det är samtidigt svårt med tanke på att båten ligger på havets botten.

Arcona har länge använt sig av en och samma leverantör av hjärtstockar som enligt Fredrik Malmqvist har levererat tusentals produkter utan kända fel eller brister.

– Vi brottas med att vi inte vet om det här beror på något med materialet eller något annat. Leverantören har i sin tur garantier och materialfel borde ha visat sig tidigare.

Skötselråd för hjärtstocken finns redan idag men Arcona kommer nu tillsammans med sin leverantör att ta fram än mer detaljerade skötselråd för underhåll av hela styrsystemet.

– Särskilt efter en grundstötning är det viktigt att man kollar roder och hjärtstock. Om hjärtstocken i det här fallet har haft någon tillverkningsskada eller det hänt något i samband med någon reparation är omöjligt att säga.

– Det vi vet är att vi byggde båten 2008. Efter det har rodret plockats av. Vi har ingen anledning att tro att den åtgärden inte är bra gjord men det är en av flera faktorer som finns i båtens historia. Vi gör vad vi kan för att säkerställa att en 18 år gammal båt ska hålla.

LÄS MER:


Text: Jessika Ericsson • 2024-04-26
BåtnyttArconaIdaLIna
Rulla till toppen