Om du byter ut din gamla Volvo Penta-motor mot en likadan återtillverkad kan du få samma garantier som för en ny motor. Foto: Volvo Penta
Byt till en återtillverkad VP-motor – snabbt, billigt och klimatsmart
Volvo Penta erbjuder nu flera återtillverkade marinmotorer. Processen innebär att gamla motorer renoveras till samma standard som en ny till en bråkdel av priset. Dessutom sparar metoden 56 % koldioxid.
Välbyggda fritidsbåtar har lång livslängd – ett välkonstruerat skrov i glasfiber eller metall kan hålla i minst 30 år och det finns många exempel på båtar som hållit mycket längre än så. Mycket av inredningen, el och navigationsutrustning kan bytas ut eller uppdateras. Det är ofta motorn som är den svaga punkten. Båten kan ha ett tidlöst skrov och en perfekt inredning, men med en trött eller opålitlig motor blir båtlivet knappast njutbart.
Om man vill förlänga livslängden på sin gamla pärla eller köpa en bättre begagnad båt har de enda alternativen hittills varit att låta en tekniker renovera motorn eller att byta ut den mot en ny – till en betydande kostnad. Nu erbjuder Volvo Penta ett tredje alternativ: en komplett fabriksrenovering som återställer motorn till nyskick för en bråkdel av nypriset.
Volvo Penta har sedan nästan 50 år tillbaka ett aktivt återköps- och återtillverkningsprogram för sina motorer och nu utökas sortimentet av återtillverkade motorer med fler marina modeller. För närvarande gäller det endast D4-, D6-, D8- och D13-motorer med pre-EVC 2.0, men det kommer att utökas till D11- och D16-motorer under 2025/2026 och fler modeller följer därefter.

– Nu blir det enkelt att byta ut sin motor. Med vår lösning är ett byte bara ett telefonsamtal, ett mejl eller ett klick bort. Oavsett om kunden är ett företag som vill säkerställa maximal driftsäkerhet eller en fritidsbåtägare som vill se till att den sedan länge planerade semesterresan löper smidigt, så finns vårt utbud av återtillverkade motorer tillgängliga. Motorerna kan levereras på bara några dagar, säger Roland Henriksson, global produktchef på Volvo Penta enligt hemsidan (vår översättning).
Allt arbete utförs av Volvo Pentas egna tekniker i företagets fabriker, på samma monteringsband, med originaldelar och enligt samma standard som för nya motorer. De återtillverkade motorerna garanteras därför leverera samma kraft, tillförlitlighet och bränsleekonomi som en ny motor.
Återtillverkade delar omfattas av standardgarantin på 12 månader. Om motorn sedan installeras av en auktoriserad Volvo Penta-återförsäljare utökas garantin till 24 månader, 600 timmar (för fritidsbruk) eller 3 000 timmar (för kommersiellt bruk), och täcker även arbetskostnader.
Det låter ju lockande, men hur fungerar det och vad innebär det egentligen?
Byter din motor mot en återtillverkad
Man bör till att börja med vara medveten om att detta skiljer sig från en vanlig motorrenovering. Man skickar inte in sin motor till Volvo och får tillbaka samma motor tre månader senare. Istället byter man ut sin nuvarande motor mot en som redan genomgått återtillverkningsprocessen.
Fördelen med det är att man slipper förlora tid och därmed gå miste om värdefull båtsäsong i väntan på att motorerna ska renoveras. Dessutom ingår som standard alla uppdateringar och konstruktionsförbättringar som gjorts sedan den ursprungliga motorn tillverkades.
Det enda förbehållet är att det måste vara samma motormodell som den man byter ut, och att givarmotorn godkänns av återförsäljaren för att säkerställa att dess ”kärna” är lämplig för återtillverkning.

Efter godkännande skickas motorn till någon av de specialiserade återtillverkningsanläggningarna i Flen, Köping eller i Limoge i Frankrike. Här demonteras den helt och delarna rengörs, skannas och inspekteras för att avgöra vilka som kan renoveras och vilka som måste bytas ut. Vanligtvis omfattar utbyteslistan slitdelar som cylinderfoder, kolvringar, kugghjul, ventiler och kringutrustning som remmar, startmotorer och generatorer, medan block, vevaxlar, vevhus, svänghjul och liknande komponenter oftast kan renoveras.
Upp till 60 procent av komponenterna återanvänds vanligtvis, medan resten återvinns. Detta sparar inte bara avsevärda kostnader utan minskar även avfall, bevarar naturresurser och förbrukar mindre energi. Enligt Volvo använder återtillverkningsprocessen 56 procent mindre koldioxid jämfört med att bygga en helt ny motor.
Det finns även möjlighet att uppgradera EVC-reglage och joystick med nya funktioner som assisted docking och joystickstyrning. Dock finns ännu inte möjlighet att byta Aquamatic DP-drev mot ett återtillverkat, även om de inte utesluter detta i framtiden.
Även IPS-motorer får nytt liv
Kunder med IPS-marinmotorer kommer däremot att kunna köpa ett komplett, återtillverkat Volvo Penta-drivsystem. Även för återtillverkade IPS-system använder Volvo samma produktionslinje som för nya enheter, med samma kvalitet och prestanda, och med samma Volvo Penta Genuine Parts-garanti.
Hur stor kostnadsbesparingen kan vara för kunden lär bero på motor och båtmodell. Men som ett sätt att förlänga livslängden på din båt, eller som en del av en renovering av ett nytt begagnatköp, kan detta förstås vara ett prisvärt alternativ.
Text: Fredrik Olsson • 2024-11-08




