Steget mellan brygga och båt är en av de farligaste du kan ta till sjöss. Foto: Mike Giles/Unsplash

Båtnytt

Färre dog under båtsemestern 2021

Att kliva i land är något av det farligaste du kan göra till sjöss. Men samtidigt har dödsfall ombord på fritidsbåtar minskat kraftigt de senaste 50 åren.

Text: Elinor Karlin • 2022-05-30

Det är färre och färre som dör på sin båt. Det visar Transportstyrelsens årliga rapport. 20 personer dog på en fritidsbåt under förra året, vilket är ett av de lägsta siffrorna sedan man började mäta för 50 år sedan. Då, i början av 70-talet, låg det glidande medelvärdet på över 100 döda om året. När vi stänger 2021 så har medelvärdet åter sjunkit och ligger på 22 personer per år.

– Även om varje enskild händelse är tragisk, tyder utvecklingen av omkomna i fritidssjöfarten under det senaste decenniet på att vi är på rätt väg. Nu är det viktigt att arbeta vidare systematiskt för att utveckla säkerhetskulturen till sjöss inom både yrkes- och fritidssjöfarten, säger Gunnar Ljungberg, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Karin Høj bärgas efter kollision

Endast två av de omkomna var kvinnor och hälften av de alla var över 60 år. Hälften av dödsfallen inträffade under sommarmånaderna juni, juli och augusti. Det inträffade dock en hel del olyckor som inte fick dödlig utgång, närmare 413 personskador som har rapporterats in från sjukvården. En fjärdedel av de olyckorna inträffade i samband med att man skulle stiga i land eller ombord, mellan båten och en klippa eller brygga. Nästan en femtedel inträffade under gång och 13 procent skadade sig när de körde vattenskoter eller roade sig på annat vis.

Men i yrkesjöfarten var de jämförande siffrorna dystrare när det kommer till dödsfall. 7 personer är saknade eller omkomna, vilket är det dödligaste året sedan 2013. Året innan inträffade inga dödsfall alls i yrkesjöfarten.

– Vi behöver nu fokusera ytterligare på det som framkommer om orsakerna till dödsolyckorna och noggrant följa upp eventuella rekommendationer som kommer ut av haverikommissionens utredningar. Ännu är det för tidigt att säga vad dessa kommer att visa, säger Gunnar Ljungberg.

LÄS MER: Uppblåsbara flytvästar kan vara riskfyllda


Text: Elinor Karlin • 2022-05-30
BåtnyttBåtolyckaOlyckorSjöfartsverket
Scroll to Top