Det börjar bli dags för 70- och 80-talsbåtarna att gå ur tiden. Foto: Båtskroten/Pressbild

Båtnytt

Hundratals båtar har skrotats i år

Allt eftersom den svenska båtparken åldras så växer också behovet av att skrota båtar. Båtskroten, som är del av det nationella systemet Båtretur.se, jobbar in i slutet på december för att skrota båtar.

Text: Elinor Karlin • 2022-12-29 Uppdaterad 2022-12-23

Någonstans mellan 500 och 550 båtar kommer att skrotas i år med hjälp av den statliga skrotningspremien. Det är uppskattningen från Sofia Persson, koordinator på Båtskroten. När vi pratar med henne är det en vecka kvar till jul, men flödet av uttjänta båtar har ändå inte stannat av. 

– Det är väl klart att det är fler båtar runt sjösättning och upptagning, det är lite svårare den här årstiden eftersom många båtar är upplagda för vinterförvaring. Men vi har några båtar som kommer in även nästa vecka. Vi brukar skrota mellan 500–700 båtar per år.

2022 års båtskrotpremie tog slut omkring skiftet september–oktober, och förnyades för december. Bara på decemberpremien beräknar de kunna skrota upp till 150 båtar på sina knappt 30 anläggningar runt om i hela Sverige. Även nästa års skrotpremie är upphandlad och klar. 

LÄS MER: Ny chans att skrota din båt

Finns det risk att man missar premien om man behöver skrota sin båt?

– Ja, det kan man göra. Det är svårt att beräkna hur många båtar som ska skrotas. Vi tycker oss se ett ökat intresse för att ta hand om sin båt på ett miljöriktigt sätt, säger Sofia Persson. 

Skrotningspremien omfattar båtar som väger som mest 3 ton, och anledningarna till att de behöver skrotas är många. Det kan vara alltifrån försäkringsärenden till att båten gått i arv. Men väldigt ofta så har båtens ålder varit en bidragande faktor till att den helt enkelt inte är brukbar längre. 

– Vi brukar säga att livslängden på en båt är runt 42 år, men det varierar ju självklart. Ibland är det svårt att få tag i reservdelar när inte tillverkarna längre finns kvar. 

Vill man skrota en båt som inte omfattas av premien så går det också bra, så länge man är beredd att betala ungefär 3500 kronor per ton. Då omfattas inte transportkostnader eller sanering av båten. Båtskroten har hittills hanterat båtar på upp till 100 ton, så det finns resurser för alla storlekar. 

– Har man en båtkärra så kanske man kan lämna båten själv. Segelbåtar är ju lite meckigare på grund av kölen, men vi har kranbilar som vi använder för att hämta med.

Så är bidraget utformatSå gör du som vill skrota
Stödet till skrotning är 3 000 kronor per båt plus 5 kronor för varje kilo som båten väger (max 10 000 kronor per båt).
Det utbetalas inte kontant utan båtägaren får helt enkelt tjänsten subventionerad upp till maxtaket.
Transporten till återvinningscentralen betalas av båtägaren, liksom eventuell sanering.
Båten ska vara minst tre meter lång och väga minst 200 kilo.
Maxlängd är 12 meter och maxvikt 3 ton.
Källa: Hav- och vattenmyndigheten
Hav- och vattenmyndigheten stöttar det nationella nätverket Båtretur, samordnar insatser för insamling och återvinning av fritidsbåtar.
båtretur.se hittar du mer information om hur du går till väga.




Text: Elinor Karlin • 2022-12-29
BåtnyttBåtskrot
Rulla till toppen