Nils Ahlén fastnar i ett quiz och ger sig den på att räta ut ett frågetecken. Foto: Privat
Krönika: Vem väjer för kanoten?
Nils Ahlén gör ett quiz på vår webb och upptäcker till sin förvåning att han inte har svaret på en av frågorna. Det visar sig dessutom vara svårt att hitta det.
En lugn fredagskväll roar jag mig med ett quiz på praktisktbatagande.se. Och inte för att skryta – jo, lite då – men det brukar faktiskt bli full pott. Att jag extraknäcker som navigationslärare, körde egen taxibåt i ett decennium, sedan drygt 20 år tillbaka skriver för PB och i övrigt är total båtnörd brukar ge utdelning.
Frågorna ett till fem går bra och jag känner att jag snart är värd en belöning då fråga nummer sex dyker upp. ”Du seglar för babords halsar då plötsligt en kanot dyker upp på skärande kurs – vem väjer?” Jamen, det är ju plättenkelt! Eller?
Drar mig sjöreglerna till minnes: Babord väjer för styrbord, lovart väjer för lä, motorbåtar väjer styrbord plus alla regler om fartyg hämmade av sitt djupgående, fartyg som manövrerar med svårighet, sjöflygplan (!) och specialregeln om trånga farleder. Men kanoter?
Jag kollar med Uffe och Håkan, två kompisar som också kör navigationskurser. Håkan är dessutom examinator och den enda jag känner som har alla NFB:s intyg i boken. Men båda blir svaret skyldiga. Även Jonas, som skriver navigationsböcker, går bet.
Läs mer: https://www.praktisktbatagande.se/kronika/batkorkort-gor-det-enkelt-och-gor-det-nu
Professorn i sjörätt, Hugo, då?
I väntan på svar letar vi på nätet. Här finns som bekant alltid tvärsäkra svar. Och se där, Friluftsfrämjandet konstaterar: ”Den båt som anses ha lättast att väja är den som ska väja, i kajakpaddlares fall innebär det att alltid vara den som väjer.” Men källhänvisning saknas.
Ett stort försäkringsbolag hävdar å sin sida: ”Motorbåtar och segelbåtar ska hålla undan för roddbåtar, kajaker och båtar sysselsatta med fiske.” Även här utan hänvisning. En jurist på Sjöfartsverket skriver att regelverket ska tolkas så att alla väjer för kajaken.
Kan AI ge svaret?
För skojs skull vänder vi oss också till AI och får en hänvisning till Sjötrafikförordningen 3 kap 12 §. Jag påpekar för AI:n att det kapitlet bara har sex paragrafer, AI ber om ursäkt och hänvisar istället till att ”manöverodugliga fartyg (t.ex. kanoter eller roddbåtar) ska väja för manöverdugliga fartyg (t.ex. motorfartyg) enligt 6 §.” Suck, använd inte AI om tveksamma situationer till sjöss!

Men hur var det då med vår professor i sjörätt? Jo, han har uttalat sig i Svensk Juristtidning 2016 i ämnet ”Gott sjömanskap – om begreppets innebörd i domstolspraxis”. Eftersom jag förutom alla meriter jag skröt om i början även är jurist i det civila så håller jag den källan som den mest trovärdiga av alla.
Och titta, här nämns faktiskt kanoter! ”Gott sjömanskap uppfattas enligt tolkningen av COLREG 2 a som vägledande där specifika handlingsregler saknas, exempelvis i relationen mellan segel- eller motorfartyg och en roddbåt eller kanot.” (Colreg är de internationella sjövägsreglerna.)
Alltså, reglerna runt väjningsregler för kanoter och kajaker finns helt enkelt inte, utan det hänvisas till gott sjömanskap. Men till syvende och sist ska man förstås som båtförare använda alla till buds stående medel för att undvika kollision!
Text: Nils Ahlén • 2025-04-22




