Gustav Adolf Adler presenterar den splitternya Mantaray. Foto: Elinor Karlin

Allt för sjön

Foilande svensk båt går in på marknaden

Årets Allt för sjön bjöd på en världsnyhet i form av den foilande svenska båten Mantaray. Vi fick en pratstund med Gustav Adolf Adler, Projektledare på Mantaray Hydrofoil Craft.

Text: Elinor Karlin • 2023-03-23 Uppdaterad 2023-03-23

Trots att de tidigare bara visat upp en mindre prototyp, så är den 24 fot långa foilande daycruisern redan såld. första modellen av Mantaray M24 kommer in i mässhallen så har den ännu inte sjösatts, men den förväntas hålla en marschfart på 25 energisnåla knop.

Berätta! vad är grejen?

– Vi bygger bärplansbåtar, lite likt Candela. Men vår grej är att vårt sätt att stabilisera båten mot tippning är rent mekanisk. Den sköter sig alldeles själv utan någon form av elektronik eller sensor, och behöver inga datorer som processar information. Man fäller bara ner bärplanen och kör. Man får förstås finjustera, då trimmar man bärplanets vinkel i vattnet beroende på vilken hastighet man håller. Egentligen justerar man flyghöjden. Annars är det bara att ta sig framåt. 

Nästan som vilken snurrebåt som helst eller?

– Kanske inte när du kör. När du är uppe och flyger så är det mer likt ett flygplan.

Men jag förstod det som att er teknik tar ner priset några steg än till exempel Candela?

– Ja, vi är billigare än Candela. Vi skulle ju önska att det var ännu billigare att bygga sådana här båtar, men det är inte samma volymer som i bilindustrin till exempel. Så vi ligger lite under Candela, men vi är fortfarande inte nere på de summorna där gemene man spontanköper en båt. Tyvärr. 

Mantarays bärplanssystem bygger delvis på den lilla ”toffeln” i fören, som Gustav Adolf Adler kallar den.

Man pratar mycket om bärplan, men det är fortfarande inte det som syns i skärgården. Kommer det att ändras?

– Om vi ska kunna fasa ut fossila drivmedel så tror jag att det nästan kommer vara en självklarhet att vi ser en omställning likt den när vi gick från trä till plastbåtar. Det var nytt ett tag, sedan blev det branschstandard. Vi tror på vårt system, det är robust, stabilt, okomplicerat och elegant. Skulle vi få lite volym så skulle vi säkert kunna bygga billigare båtar. 

Jag antar att ni inte bara siktar på Stockholms skärgård för den här modellen. Hur stor marknad vill ni ha?

– Vår marknadsföring går främst ut till den svenska marknaden. Framförallt nu initialt, när vi bygger de första båtarna så vill vi gärna hålla dem relativt nära. Om det är något som inte stämmer så vill vi att våra kunder känner att vi finns till hands om det behövs. Men vi säger självklart inte nej till kunder runt om i världen om någon är intresserad. 

Nu sitter det en elmotor i den här, men jag förstod det som att man lika gärna kan ha en förbränningsmotor?

– Ja, på det sättet blir det ju inte lika miljövänligt, men vi blir ju miljövänligare än en vanlig båt. Om vi sätter på en tillräckligt stor motor så uppskattar vi att vi kan få ner förbrukningen till 0,3 liter per sjömil, och det är ju en besparing på nästan 70 procent mot de konventionella båtarna. Men vi tycker ändå att folk ska ställa om, om man har möjligheten att ladda på hemmahamnen och inte åker så långa sträckor. Kanske över dagen, ut och bada eller till en sjökrog, då är den här båten exemplarisk.

Nedan följer en film av prototypen. Den nysläppta båten är svart.


Text: Elinor Karlin • 2023-03-23
BåtnyttAllt för SjönbärplanfoilingMotorbåt
Rulla till toppen