Akterdäcket är en av de detaljer som Anders Hagenbjörk uppskattar med Lynxmar C 26: Lättillgängligt med säkra passager, även när det är ruggigt väder. Hytten ska kännas ombonad. Foto: Elinor Karlin

Allt på sjön

Ny svenskritad alu-båt: ”Den här saknas på marknaden”

Nya Lynxmar C 26 ska gå att köra över Östersjön i rätt väder - men egentligen är den byggd för skärgårdsälskare som vill vara ute bland skären året runt. Vi klev ombord på den splitternya båten i Gustavsberg.

Text: Elinor Karlin • 2023-09-11 Uppdaterad 2023-09-14

Lynxmar C 26 är en splitter ny aluminiumbåt som visades upp på flytande båtmässan Allt på sjön i Gustavsberg i början av september. Modellen har tagits fram av Anders Hagenbjörk, men skrovet har ritats av ingen mindre än Oscar Södergren som bland annat är känd som delkonstruktör till prestandasegelbåten Shogun. 

Varför behövs det ytterligare en aluminiumbåt på marknaden?

– Jag skulle beställa en ny båt åt mig själv, men när jag sonderade marknaden hittade jag bara massa detaljer som jag kände kunde göras bättre. Jag gjorde en lista på 250 punkter och tillsammans med en konstruktör så tog vi fram en båt som vi tyckte saknades på marknaden, säger Anders Hagenbjörk. 

Han räknar upp flera saker som han är extra nöjd med medan vi passerar genom båten. Ett rejält takfönster med mycket ljusinsläpp som går att öppna upp, bra lampor, vattentäta stuvfack på fördäck, en fjädrad förarstol. Hårt aluminium blandas med mjuk inredning och kraftiga gummimattor för halkskydd. 

– Vi har inte fokus på fart, utan fokus på användbar fart. Bra körergonomi. Man ska kunna ligga i 30–33 knop behagligt med tyst ljudvolym. Inget onödigt tekniskt lullull, men här finns det man behöver: Bogpropeller, ankarspel, en rejält tilltagen gummifender runtom. Det här är en året runt-båt för skärgårdsälskare. 

LÄS MER: Detta ska du titta på när du besöker Allt på sjön

Båten tillverkas i Litauen, endast 190 sjömil från Stockholm. Han berättar att målet med nästa tillverkade båt är att de själva ska köra den över Östersjön, en resa som bör ta runt 8 timmar i 30 knop. I den marschtakten drar båten 1,5 liter per sjömil. 

– Det blir totalt runt 285 liter, och eftersom tanken rymmer 310 liter så ska man nog räkna in ett stopp i Visby också. Då kan man käka middag och sova en natt!

Vad beträffar sjövärdigheten på öppet hav så ska det inte vara några problem. 

– Absolut, även om det inte är den typen av resor den har designats för. Den är gjord för att vara ute i väder, och alla som har testat den hittills har tyckt att den presterat bra även när det är lite stökigt ute. 

LÄS MER: Stig-Joel bygger sin egen Aluminiumbåt

Vilka tre egenskaper tycker du sticker ut mest på den här båten, om du jämför med resten av marknaden?

– Den har väldigt bra körergonomi. 

– Bra däcksdisponering överlag: akterdäcket är användbart och du kan röra dig säkert överallt ombord. Alla passager är säkra och det finns alltid något att hålla i sig i. 

– Det är en trevlig hytt att vara i: Den är ombonad och trevliga detaljer utan att det blir oanvändbart när det är dåligt väder.


Text: Elinor Karlin • 2023-09-11
BåtnyttAllt på sjönAluminiumbåtBåtmässaLynxmarMotorbåt
Rulla till toppen