Hallberg-Rassy 340 med nya Ecodeck. Färgen är förvillande lik ett nytt teakdäck. Foto: Elinor Karlin

Båtmässa

Premiär för teaksubstitut på HR-båtar

Hallberg-Rassy testar att lägga "plast-teak" för första gången. På Orust Sailboat Show presenterade de sin 34-fotare som är den första Hallberg-Rassy båten att få skarndäcken utrustade med det polyretanbaserade Ecodeck.

Text: • 2022-09-09 Uppdaterad 2022-09-13

– Med det här så får man den riktiga känslan. Den långlivade känslan som inte slits ut eller torkar ut eller blir hal med tiden. Som du ser så, det är så lyckat att det svårt att se om det är det ena eller det andra. Det tycker jag är en viktig komponent, säger Magnus Rassy, vd på varvet.

LÄS MER: Rassy fick bygga ut varvsportarna för att producera 69-fotare

Kompisitalternativ till teakdäck har funnits på marknaden i många år, men det här är första gången ett sådant läggs på en Hallberg-Rassybåt. En av orsakerna är enligt Rassy materialet, de tidigare alternativen med rätt utseende har varit PVC-baserade vilket inte har nått upp till deras krav. Dessutom har det varit svårt att få till den fotlisten som de lägger runt däckskanten, som täcks i teakträ. Att låta bli teakdäcket helt och hållet är inte ett alternativ som heller fallit deras kunder i smaken.

– Hallberg-Rassy är så förknippat med det här utseendet. Att plocka bort teaken blir som gin och tonic utan gin, det är något viktigt som fattas. Man tar bort en så viktig ingrediens, det blir inte samma grej. Men nu har vi tagit bort den men den finns ändå kvar. Det är det som är det magiska.

Däcket kommer ett ett speciellt rengöringsmedel, i övrigt krävs väldigt lite underhåll, enligt Magnus Rassy. Foto: Elinor Karlin

Denna Hallberg-Rassy 340 som ligger vid kaj är den första färdiga båten som fått däcket, och inne på varvet ligger det ytterligare ett gäng väntar på sin tur. Magnus Rassy berättar att runt hälften av deras kunder har visat intresse för innovationen, den andra hälften har sagt “Aldrig i livet!”.

– Men det intressanta är att när de får se det här så säger de “Men jag ville ju se den som inte var teak?”. Det är ju den här!

LÄS MER: Äntligen säsong för flytande båtmässor

Ecodeck har funnits på marknaden i några år, men det har aldrig tidigare lagts på nyproducerade segelbåtar. Den marknaden har nu Hallberg-Rassy ensamrätt på. Tidigare har det använts på superyachts och mindre motorbåtar, varifrån de själva har hittat inspiration innan de fattat beslut om att använda produkten.

– Den första provbåten gjordes för sex-sju år sedan, det var en liten båt, och den ser precis likadan ut som den här båten. Allt tyder på att det är lång, lång livstid och det syns ingen visuell förändring. Det har ju massa fördelar jämfört med vanlig teak. Det förändras ju inte i färgen över huvud taget. Det kommer se och upplevas likadant ut dag ett som efter tio år.

Magnus Rassy hoppas på en riktigt god livslängd på det nya däcket. De äldsta exemplaren är över sex år och ser fortfarande som nya ut. Foto: Elinor Karlin

En av anledningarna till att allt fler börjar titta på alternativa lösningar är den begynnande teakbristen som drabbar världen. Teak kommer huvudsakligen från Myanmar och av politiska skäl blir det allt svårare att importera från landet som leds av en militärjunta. Men enligt Magnus Rassy har de hittills inte drabbats så hårt av bristen. De har så stora lager att de får tacka nej till teakleveranser. Dessutom gör industrin allt större framsteg med odlad teak.

– Det kommer att vara de som fortsätter gilla teak, och de kommer att få det.. Och det kommer vara de som gillar Ecodeck och får det. Och en liten kategori som inte vill ha någonting, som vill ha det vita halkskyddsmönstret, men det är ganska få.


Text: • 2022-09-09
BåtnyttBåtmässaHallberg-RassyOrust Sailboat Show
Scroll to Top