Roxen Innovations, med bas i Linköping, lanserar en mycket lätt, eldriven vattenskoter. Foto: Roxen Innovations
Roxen utmanar vattenskoterbranschen
Svenska Roxens eldrivna vattenskoter väger bara 55 kilo utan batteri och kan transporteras på en bils takräcke. Batteriet laddas på 2–3 timmar.
Svenska Roxen Innovations presenterar en ny elektrisk vattenskoter med premiärvisning på Boot Düsseldorf (18–26 januari 2025). Modellen, som tidigare visats som demonstrator på svenska båtmässor, går nu enligt ett pressmeddelande in i produktionsfas.
Den nya vattenskotern, som fått namnet Roxen, väger 55 kilo plus ett utbytbart batteri på 29 kilo. Den låga vikten uppges möjliggöra transport på biltak och sjösättning direkt från strand eller brygga utan behov av ramp. Framdrivningen sker med en 22 kW elmotor och ett vattenkylt 5,5 kWh batterisystem. Enligt tillverkaren når farkosten hastigheter upp till 30 knop, men då lär räckvidden minska i rask takt. I marschfart ska Roxen komma cirka 15 sjömil. Batteriet kan laddas i ett vanligt 230V-uttag på 2–3 timmar.
– Roxen är en manifestation av vår vision att skapa hållbara, innovativa och högpresterande produkter som förändrar sättet att uppleva vattensporter, säger Magnus Sundstedt, vd för Roxen Innovations i pressmeddelandet.


Enligt företaget har den nya modellen redan väckt intresse efter demonstrationer på svenska båtmässor, och med världspremiären i Düsseldorf tar företaget steget ut på den internationella marknaden. Säkerhet och enkelhet sägs prägla konstruktionen av den nya vattenskotern. Uppblåsbara pontoner, som kan plockas av vid exempelvis transport, ökar stabiliteten, och den inbyggda geo-fencing-tekniken begränsar användningen till förinställda områden.
Fakta Roxen:
Mått, vikt
Längd: 2,49 m
Bredd: 1,25 m (transportläge 1,15 m)
Höjd: 1 m (transportläge 0,65 m)
Vikt: 84 kg (skrov 55 kg + batteri 29 kg)
Toppfart: 30 knop
Marschfart: 15–20 knop
Räckvidd: upp till 15 sjömil
Körtid: 60 minuter blandad körning
Motor: elektrisk, 22 kW
Batteripack: 5,5 kWh, utbytbart
Laddtid: 2–3 timmar i 230V-uttag
Digital övervakning sker via en inbyggd kontrollenhet med Wi-Fi och LTE/4G. Föraren kan följa prestanda och göra systemkontroller genom en app, som också möjliggör trådlösa programuppdateringar. För uthyrningsföretag finns en särskild Fleet Management-app för att övervaka flera enheter samtidigt.
– Vårt mål är att bli en ledande aktör inom vårt segment. Planen är att leverera 100 maskiner under 2025, för att sedan skala upp produktionen till 300 enheter år 2026 och därefter fördubbla volymen fram till 2029, säger Magnus Sundstedt.
Det finns också planer på att konstruera andra eldrivna farkoster, där de egenutvecklade batterierna och drivlinorna kommer att användas.
Text: Fredrik Olsson • 2024-12-19




