Den nya lotsbåten sjösattes 14 december. Foto: Agne Hörnestig/Pressbild

Båtnytt

Sjöfartsverket får metanoldriven lotsbåt

Sverige får sin första lotsbåt som drivs på metanol – ett steg mot att driva hela Sjöfartsverkets flotta på förnybara bränslen. "Lotsbåten kommer nu sättas ordentligt på prov", säger Fredrik Backman på Sjöfartsverket.

Text: Elinor Karlin • 2021-12-20 Uppdaterad 2021-12-20

En lotsbåt som drivs helt av metanol har sjösatts i Sverige. Det var i mitten av december som båten sjösattes, vilket är en del i Sjöfartsverkets satsning mot att ställa om sin fartygsflotta till fossilfri drift.

– Lotsbåten blir den första i världen i sitt slag. Generellt sett ligger vi i Sverige långt fram när det kommer till området för maritim forskning och innovation. Det är därför heller ingen slump att just detta projekt nu genomföras här i landet, säger Fredrik Backman, rederidirektör vid Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Sjöfartsverket söker lotsar

Det är en gammal lotsbåt som har byggts om för att kunna hantera metanoldrift. Bakgrunden är ett större EU-initiativ och båten kommer nu att sättas i Sjöfartsverkets ordinarie lotsverksamhet för att utvärderas.

– Vår omgjorda lotsbåt utgör en viktig pusselbit i vårt större och bredare övergångsarbete mot en helt fossilfri båt- och fartygsflotta. Lotsbåten kommer nu sättas ordentligt på prov, något som sker genom många timmars tuffa och genomgående tester. Tester som sedan ska utvärderas och analyseras, säger Fredrik Backman, i pressmeddelandet.

I dag har Sjöfartsverket 70 lotsbåtar i sin totala flotta på 110 arbetsfartyg. På uppdrag av regeringen strävar Sjöfartsverket efter att övergå till fossilfri drift.

LÄS MER: Sjöfartsverket får 300 miljoner för att täcka coronaförlusterna


Text: Elinor Karlin • 2021-12-20
BåtnyttNyheterFossila bränslenKlimatSjöfartsverket
Scroll to Top