Den nya lotsbåten sjösattes 14 december. Foto: Agne Hörnestig/Pressbild
Sjöfartsverket får metanoldriven lotsbåt
Sverige får sin första lotsbåt som drivs på metanol – ett steg mot att driva hela Sjöfartsverkets flotta på förnybara bränslen. "Lotsbåten kommer nu sättas ordentligt på prov", säger Fredrik Backman på Sjöfartsverket.
En lotsbåt som drivs helt av metanol har sjösatts i Sverige. Det var i mitten av december som båten sjösattes, vilket är en del i Sjöfartsverkets satsning mot att ställa om sin fartygsflotta till fossilfri drift.
– Lotsbåten blir den första i världen i sitt slag. Generellt sett ligger vi i Sverige långt fram när det kommer till området för maritim forskning och innovation. Det är därför heller ingen slump att just detta projekt nu genomföras här i landet, säger Fredrik Backman, rederidirektör vid Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.
LÄS MER: Sjöfartsverket söker lotsar
Det är en gammal lotsbåt som har byggts om för att kunna hantera metanoldrift. Bakgrunden är ett större EU-initiativ och båten kommer nu att sättas i Sjöfartsverkets ordinarie lotsverksamhet för att utvärderas.
– Vår omgjorda lotsbåt utgör en viktig pusselbit i vårt större och bredare övergångsarbete mot en helt fossilfri båt- och fartygsflotta. Lotsbåten kommer nu sättas ordentligt på prov, något som sker genom många timmars tuffa och genomgående tester. Tester som sedan ska utvärderas och analyseras, säger Fredrik Backman, i pressmeddelandet.
I dag har Sjöfartsverket 70 lotsbåtar i sin totala flotta på 110 arbetsfartyg. På uppdrag av regeringen strävar Sjöfartsverket efter att övergå till fossilfri drift.
LÄS MER: Sjöfartsverket får 300 miljoner för att täcka coronaförlusterna
Text: Elinor Karlin • 2021-12-20
Båtnytt • Nyheter • Fossila bränslen • Klimat • Sjöfartsverket