Håll ordentligt avstånd vid passage i närheten av en militärövning. Det kan finnas utrustning under vattenytan. Foto: Försvarsmakten
Skott kommer – marina övningar i sommar
Försvarsmakten övar intensivt till sjöss under sommaren, så även under slappa semesterdagar måste man se upp för marina övningar. Så här håller du koll.
Östersjön har blivit mer geopolitiskt intressant för allt fler, och i kölvattnet efter misstänkta kabelbrott, militär aktivitet och en ljusskygg skuggflotta följer en intensivare bevakning av kuster och skärgårdar. Det kan komma att märkas på många håll under sommarens båtturer. Marinen som ska se till att Sveriges vatten och kuster är helt under svensk kontroll gör både planerade och oannonserade övningar. Dessutom har kustbevakningen fått utökade resurser för sjöövervakning.
Eftersom sommarmånaderna är högsäsong för både båtliv och försvarsövningar till sjöss är det bra att veta hur man ska agera om man stöter på ett marint fartyg i skärgården eller om man har tänkt passera ett skjutfält där vattnet längs kusten ibland är avlyst.

Det går som nämnts inte alltid ut meddelanden i förväg om var och när en försvarsövning ska ske men inför några av sommarens större marina övningar väljer Försvarsmakten att informera i förväg. Swenex, som är de värnpliktigas slutövning, har nyligen genomförts och var förlagd till kuststräckan mellan Göteborg och Strömstad, södra Östersjön samt Stockholms södra skärgård. Sommarens största planerade försvarsövning i Östersjön kommer att vara Baltops som genomförs tillsammans med flera andra länder och Nato.
Fokus kommer enligt Jimmie Adamsson på marinens presstjänst att vara ytstrid och minröjning. Förband från marinen, flygvapnet och försvarets landenheter deltar. Många av aktiviteterna sker långt ut till havs men även markövningar längs kusterna ingår, bland annat på Gotland och i Blekinge.

Skarpskjutningar kommer enligt Jimmie Adamsson att genomföras på Gotland, i Stockholms skärgård och på flera andra platser. Utöver dessa två genomförs hundratals små övningar som är oannonserade.
– Vi förbehåller oss rätten att öva utan förvarning, och det pågår ständigt övningar inom- och utomskärs. Under övningarna är det ett delat ansvar mellan oss och båtlivet att hålla uppsikt säger Jimmie Adamsson.

Militära skyddsområden är markerade på sjökortet
Hur ska man då som en intet ont anande semesterfirare som kommer kajkande i sin båt kunna veta att det kanske laddas för en skjutövning bakom nästa udde? Och vad händer om man råkar hamna mitt i en övning? Enligt Jimmie Adamsson är det första man bör göra att ta reda på var det finns militära skyddsområden. Det framgår av sjökortet, och där står det också angivet om det råder landstignings- och fotoförbud.
– Det är man skyldig att känna till. Även de skjutområden som finns på land där det skjuts ut över vattnet är markerade på sjökortet. En del av våra fasta skjutområden har börjat användas igen efter många års slumrande tillvaro och några har tillkommit.

Uppdaterade sjökort är med andra ord bra inte bara för att ha koll på grund och farleder utan även för att veta om den rutt man planerar korsar ett nytillkommet skjutfält. Det är inte nödvändigt att runda skjutområdet när det inte används men det är viktigt att hålla ordentligt avstånd vid övningar.
Varning för skjutövningar
Frågan är då hur man vet om och när det kommer att vara en skjutövning längs en kuststräcka man har tänkt passera och hur långt avstånd man behöver hålla. Marinens Jimmie Adamsson:
– Innan övningar med skarpskjutningar ut över vattnet sker avlysning genom skyltning vid skjutfältet på land, varning på vhf-kanal 16 och information på Försvarsmaktens hemsida. Skjutområdets gränser som fritidsbåtar ska hålla sig utanför framgår av sjökortet.

För den som inte har vhf ombord hänvisar Jimmie Adamsson i första hand till Försvarsmaktens hemsida för att ta reda på när nästa skjutövning är. Hur långt i förväg den uppdateras är oklart, men en fritidsbåt som har missat att det ska genomföras en skjutövning och kommer in på området ska inte kunna hamna i fara.
– Det ligger på Marinens ansvar att kontrollera att ingen befinner sig inom skjutområdet. Finns det en fritidsbåt där försöker vi ropa upp och få kontakt. Vi ber båtägaren hålla större avstånd men vi kan inte tvinga någon. I det läget eller om vi inte får tag på båtägaren avbryter vi övningen.
Här hittar du Försvarsmaktens sida med information om skjutfält och avlysningar, där du kan göra sökningar på det skjutfält du befinner dig vid.

Skuggflottan bevakas
Ett annat relativt nytt fenomen i Östersjön är skuggflottan. Begreppet syftar på fartyg som försöker dölja sin verksamhet, bland annat genom oklar ägarstruktur för att kringgå sanktioner. Enligt Mattias Lindholm på Kustbevakningen, som är den myndighet som ansvarar för att övervaka Sveriges marina miljöer, kan det till exempel handla om fartyg med flagg från små länder med oproportionerligt stor tankflotta, fartyg som byter namn och identitet under färd eller saknar försäkring.
– Riskerna med skuggflottan är att många av fartygen är gamla och dåligt underhållna, vilket ökar risken för oljeutsläpp och olyckor i Östersjön.
Enligt Mattias Lindholm har arbetet med sjöövervakning intensifierats och samarbetet med andra aktörer har utökats. Flygspaning, fartygsinsatser och satellitbilder kombineras och kartläggs.

Ett nytt uppdrag för i år är att Kustbevakningen även ska hålla koll på fartyg med avvikande beteenden. Det kan enligt Mattias Lindholm till exempel vara ett fartyg med en besättning som inte håller uppsikt utan verkar ha fallit i sömn. Om och hur kustbevakningens aktivare roll kommer att märkas bland fritidsbåtar är för tidigt att säga, menar Mattias Lindholm.
– Vår övervakning av skuggflottan kommer den som rör sig i en fritidsbåt nog inte märka så mycket av, även om vi patrullerar mer än tidigare. De fartyg vi bevakar rör sig mestadels i farleder långt ute till havs. Däremot kontrollerar vi fritidsbåtar om vi misstänker smuggling eller annan brottslighet.
Var uppmärksam på störningar i gps-nätet
Ett tredje orosmoment i semesterlunken är störningar i gps-nätet, något som har blivit vanligare. Sjöräddningssällskapet och Kustbevakningen märker av det i sin verksamhet, och Sjöfartsverket får allt oftare ta emot meddelanden om problem i gps-nätet. Det är Sjöfartsverket som ansvarar för att informera och varna sjötrafiken om navigationsstörningar.
Läs mer: https://www.praktisktbatagande.se/batnytt/varning-for-stora-gps-storningar
Varningarna sänds som meddelanden på vhf och Navtex samt läggs upp på Sjöfartsverkets hemsida. De är anpassade för yrkessjöfarten och omfattar väldigt stora områden, till exempel södra Östersjön. Någon information som är direkt riktad till fritidsbåtar om aktuella gps-störningar i mer kustnära områden finns inte. Istället är rådet från Kustbevakningen att aldrig förlita sig på endast ett navigationssystem.
– Det är vars och ens ansvar. Åtminstone bör ett papperssjökort alltid finnas med i båten, säger Mattias Lindholm.
Text: Jessika Ericsson • 2025-06-25




