Elecorunnern förevisades i i västra Frölunda den 19 oktober. Foto: Pressbild

Båtnytt

SSRS skaffar eldriven räddningsskoter

Sjöräddningssällskapets Rescuerunners lämnar fossilmotorn bakom sig och får en elmotor. I mitten av oktober visades den nya modellen upp för första gången.

Text: Elinor Karlin • 2022-10-27

Den 19 oktober förevisades den första vattenskotern utvecklad för sjöräddning med eldrift. Modellen kallas Elecorunner och har producerats av det Göteborgsbaserade varvet Safe at sea.

Själva skotern är dock inte nybyggd utan är en tidigare Rescuerunner som har varit i drift sedan 2003 med förbränningsmotor. Nu har den konverterats till eldrift och den elektriska drivlinan går under modellnamnet Elecodrive. Sedan 2003 har Sjöräddningssällskapet (SSRS) använt sig av sina specialutvecklade Rescuerunners i sin verksamhet. Att använda sig av en vattenskoter med jetmotor, som både är stabil och kan köras i grunda och steniga vatten, har visat sig varit väldigt praktiskt i räddningssituationer. Sedan 2006 produceras de av Safe at sea, och modellen exporteras till över 30 länder. Nu har man alltså även utvecklat eldrift som passar farkosten.

– Vi är övertygade om att det framöver kommer att bli tystare i hamnar och runt badplatser, och att det nu finns en lösning för de som är begränsade och inte får lov att använda konventionella förbränningsmotorer, säger Kaj Lehtovaara, en av projektutvecklarna på Safe at Sea AB.

“Det finns ett stort intresse för det nya elektriska modellprogrammet”, skriver varvet Safe at sea i ett pressmeddelande. Foto: Pressbild
Modellprogrammet ska nu visas upp bland annat i Paris och varvet hoppas att även den här innovationen ska bli en internationell framgång. Foto: Pressbild

LÄS MER: SSRS testar drönare till sjöräddning

Den första konverterade skotern har nu sålts till SSRS och ska ingå i deras sjöräddningsflotta. Just det här exemplaret är en av de allra första som byggdes när Rescuerunnern lanserades 2003. Den är namngiven till minne av Owe Persson, en av de besättningsmedlemmar som omkom i helikopterolyckan vid Rörö under en sjöräddningsövning samma år som Rescuerunnern konstruerades på initiativ av SSRS. Även den konverterade modellen har utvecklats i samarbete mellan varvet och Sjöräddningssällskapet.

– En fantastisk dag där våra projektpartners tillsammans kunde visa upp denna revolutionerande miljövänliga räddningsbåt. Vi ser ett stort intresse för ElEcoRunner och ElEcoDrive, den elektriska drivlinan som kan ersätta förbränningsmotorn i våra olika plattformar, säger Henrik Hartman, CEO på Safe at Sea.


Text: Elinor Karlin • 2022-10-27
BåtnyttElbåtarSjöräddningssällskapetVattenskoter
Scroll to Top