Heyman 42 PPH är en av 16 båtar som nominerats till European Yacht of the Year. Foto EYOTY
Svensk båt kan bli årets segelbåt i Europa
Listan på nominerade båtar till European Yacht of the Year 2025 är klar. Bland 16 båtar fanns en relativt okänd svensk.
Förberedelserna för European Yacht of the Year 2025 påbörjades redan när de tolv juryledamöterna i juni hade sitt årliga nomineringsmöte, men inte förrän nu den 1 september släpps embargot och vi kan presentera de aktuella båtarna. Som vanligt är det en salig blandning av stort och smått, masstillverkat och lite mer udda flytetyg. I år är dock antalet kandidater färre än på väldigt länge, eftersom urvalet var mindre och bara 16 båtar klarade det första nålsögat.
Klassindelningen och vilka båtar som i slutändan kommer att premieras avgörs först efter provseglingarna, som sker under hösten i tyska Kiel och på den spanska Medelhavsön Mallorca. Tidigare har båtarna delats in i familj, prestanda, lyx, flerskrov och special, så ett rimligt antagande kan vara att det handlar om ungefär denna gruppering även i år.
För svenskt vidkommande kan vi glädjas åt att återigen ha en båt med i European Yacht of the Year, men den här gången handlar det inte om något av de mest välkända varven. Istället är det den svenske designern Gabriel Heymans senaste skapelse Heyman PPH 42, byggd i Estland, som föll juryn i smaken och nominerades. Den och övriga 15 nominerade presenteras här av Praktiskt Båtägandes och Sveriges juryledamot Joakim Hermansson.
Baycruiser 21
Brittiska Swallow Yachts har främst gjort sig känt för små finurliga dagseglare och den senaste kallas Baycruiser 21. Vattenballast och kolfiberrigg gör båten trailerbar men den är ändå stabil nog att vara självrätande. Kojer för två och sittbrunn för sex personer.
Contest 63 CS
19 meter eller 63 fot är bland de största båtar juryn någonsin nominerat, men trots sin imponerande storlek ska den här sköna holländska båten kunna seglas bekvämt med liten besättning. Välj mellan tre eller fyra hytter, självklart med egen toa och dusch.
Club Swan 43
Finskitalienska Swans entypskoncept för racing innehöll tidigare båtar på 28, 36, 50, 80 och hisnande 125 fot, som nu får en 43-fots syster designad av Juan Kouyoumdijan. Båten sägs kombinera en fullfjädrad racingupplevelse med elegant interiördesign.
Heyman 42 PPH
Svenske designern Gabriel Heyman håller sig långt från massproduktion och likformighet med sina skapelser. Den här 42-fotaren imponerar med mycket moderat djupgående, en durknivå genom hela båten och sällan sedd utblick över omgivningarna.
Dufour 44
Generös bredd i skrovet ger enligt det franska varvet och dess italienske designer Umberto Felci interiör volym utan att göra avkall på seglingsegenskaperna. Under däck överraskar sexkantigt salongsbord och möjlighet att få upp till fyra dubbelhytter.
Hanse 360
Med en prislapp seglingsklar under tre miljoner kronor har denna tyska båt ambitionen att konkurrera om budgetmedvetna seglare. Snedställd bädd är en annorlunda lösning för att få in en separat toa i förpiken, utöver den ordinarie större toan med duschkabin.
J/40
Amerikanska J/Boats bygger båtar i franska Les Sables-d’Olonne och den nya 40-fotaren utlovar tvåsiffrigt på loggen men ändå cruisingkomfort under däck. Enligt designern Al Johnstone ska båten prestera både längs kusterna och ute på havet, i hela vindregistret.
Jeanneau Sun Odyssey 350
När det franska storvarvet lanserar en ny 35-fotare är oddsen låga för att den kommer att byggas i hundratals, ja kanske tusentals, exemplar. Här erbjuds komfort för familjer, lätthanterlig segling och skarndäck som akterut sluttar till samma nivå som sittbrunnen.
Lagoon 43
Från sex och ända upp till 13 bäddar ryms i den här voluminösa familjekatamaranen, där man kan duka långbord för alla inifrån salongen och ända ut på det storslagna akterdäcket. Nästan lika många ryms uppe i det stora soltakets loungeavdelning.
Moody DS 48
Hanseägda Moodys senaste däcksalongsbåt på 48 fot landar mitt emellan märkets systrar på 41 respektive 54 fot och uppges kombinera katamaranens utrymmen med enskrovsbåtens seglingsegenskaper. Det sistnämnda ska 156 kvadratmeter segel ordna.
Nautitech 48 Open
Dubbla rorsmansplatser i aktern tillhör inte vanligheterna bland katamaraner som oftare har en enda upphöjd plats att styra från, men den här franska 48-fotaren har designats så av Christophe Chedal-Anglay. Bardisk mitt i salongen är en annan finess.
Sunbeam 29.1
Österrikiska Sunbeam menar att den nya niometers dagseglaren också är den ultimata helgbåten. Varvet har försett sin 29.1 med såväl ett modernt utseende som tidsenliga lösningar i form av bland annat svängköl som ger möjlighet att dra båten på trailer.
Seawind 1170
Med brittiskt ursprung byggs Seawinds katamaraner i Vietnam eller Turkiet och den senaste skapelsen på 39 fot ska, bland annat tack vare rejält tilltagna tankar för både vatten och bränsle, lämpa sig väl för både kustsegling och längre havsöverfarter.
Tofinou 7.9
I den franska seglingsmetropolen La Rochelle bygger Latitude 46 de fina Tofinoubåtarna, som nu har fått en ny lillasyster på knappt åtta meter. Två kojer finns under däck, men inte mycket annat. Yttre skönhet och seglingsupplevelse lockar mer.
Vaan R5
Den här spännande holländska katamaranen byggs i återvunnen aluminium med däckbeklädnad av kork och har elektriska motorer för miljöprofilens skull. Tre dubbelhytter härbärgerar lätt en familj även på längre seglingar över de stora haven.
Wauquiez 55
Den nya 55-fotaren är det nordfranska varvets första lansering på sex år och inriktad mot semestervistelser för kräsna seglare. Skyddad mittsittbrunn nästan helt under tak och utgång till akterdäck direkt från ägarhytten är två intressanta lösningar ombord.
LÄS MER:
Text: Joakim Hermansson • 2024-09-01
Båtnytt • European Yacht of the Year • Segelbåt