Det är gott om utrymme i 16-fotaren, som kan utrustas med olika pulpetvarianter. Foto: Terje Bjørnsen
Pioner 16 explorer: Rymlig och rask
För den som letar efter en praktisk och prisvärd båt presenterar Pioner ett färgstarkt alternativ.
Grovjobbare får sällan den uppmärksamhet de förtjänar. Nu är kanske inte just Pioner hårdast drabbat på den fronten, för de är rätt bra på att låta höra talas om sig, men det är ändå så att en ny racer, en stor daycruiser eller en tjusig bobåt skapar större wow-känsla än en praktiskt inriktad femmetersbåt. Även om den är aldrig så iögonfallande färgsatt.
De senaste åren har Pioner förnyat de större båtarna i sitt sortiment. Det förra exemplet var 15 Allround, som lanserades 2020 och innebar en vitamininjektion till segmentet med mindre styrpulpetbåtar.
Denna säsong kommer en ännu kraftigare injektion i form av den helt nya Pioner 16 Explorer. Det rör sig inte, som man kanske kunde tro, om en förlängd upplaga av 15-fotsbåten, med kosmetisk förlängning av akter eller för. Nej, det är faktiskt en helt ny båt, som också har ökat nästan lika mycket på bredden som på längden: 37 centimeter på längden och 30 på bredden. Det är antagligen Pioners plan att rikta sig till den största publiken, det vill säga dem som söker en enkel båt för transport till och från sommarstugan och för lek och sport. För även om de största båtarna i modellutbudet, Multi III och 17 Sport, har sina starka sidor, så täcker de andra behov.
Enligt min mening har Pioner gjort ett smart val när de erbjuder 16 Explorer i tre huvudversioner. Den enklaste har en smal konsol på sidan, den andra två på varsin sida och den tredje en bredare konsol i mitten. Tillsammans täcker de ett ganska brett användningsområde.
Designmässigt förtjänar skaparna beröm för linjeföringen. En sportigare vinkel i fören och en elegant kurva på den övre delen av skrovet gör att 16 Explorer utan tvekan kan utnämnas till den vackraste Pionermodellen hittills.
De två testbåtarna har dubbelkonsol respektive den breda mittkonsolen, den förstnämnda i en frisk orange färg, den senare i mer stilrent grått. Orange är tillval, vilket innebär något längre leveranstid, medan vitt och grått är standardfärger. Redan på utsidan får man mer storbåtskänsla av 16 Explorer än 15 Allround, och när vi går ombord behöver vi inte plocka fram måttbandet för att slå fast att 16-fotaren är ett par klasser större än lillebror.
Interiört har Pioners rotationsgjutna mjukplast en helt annan karaktär än en glasfiber- eller aluminiumbåt i motsvarande storlek. Mjuka, behagliga ytor men ändå slitstarka material är det första man lägger märke till. Inredningselementen består av moduler, vilket gör det enkelt för Pioner att erbjuda de olika versionerna. Gemensamt för dem är rymligheten, Pioner har utnyttjat hela båtens bredd, och även de smala skrovsidorna bidrar till goda utrymmen ombord. Det finns även stor durkyta mellan förtoften och bänken framför konsolen – i dubbelkonsolbåten finns det plats för en person framför respektive konsol, och i mittkonsolvarianten får två personer plats. I båda versionerna sitter föraren på akterbänken, med lagom avstånd till reglagen. Det går smidigt att passera till och från aktern och det finns ett rejält räcke att hålla sig i om det behövs.
Det finns alltså gott om plats för de sex personer som båten är godkänd för. Båten är inte så tung i sig – utan motor väger den cirka 400 kilo – och klarar sig därför fint med motorer på 40–60 hästar. De två testbåtarna är utrustade med största alternativet, och det visar sig vara mer än tillräckligt, med uppmätta toppfarter på 29 och 30,5 knop. Då finns det också utrymme för att dra av på gasen och färdas i en ljudmässigt mer behaglig och bränsleförbrukningsmässigt mer ekonomisk marschfart vid 20–23 knop. Trots att man sitter nära motorn ligger ljudnivån knappt över 80 decibel och förbrukningen är på 0,5 liter per sjömil.
Det blåser bara en lätt sommarbris över insjön jag kör på, och för att testa hur båten uppför sig i mer sjögång får jag gira och köra över mina egna svall. Dem klarar Pioner 16 Explorer bra, med den komfort man kan förvänta av en fem meter lång båt. Den är lättmanövrerad ut och in från bryggan, och båtens rejäla bredd gör den mycket stabil både i låg fart och i planing. Även när jag testar båten med tre passagerare ombord kommer den fortfarande lätt upp i plan, och minskningen i toppfart är marginell: 26,5 knop jämfört med 29. Men 60-hästaren är ett bra val om du regelbundet vill ha flera passagerare eller annan last i båten.
VILL DU LÄSA ÄNNU MER?
Bli prenumerant
Vi guidar dig till de bästa upplevelserna på sjön och ger dig kunskaperna att sköta om din båt på bästa sätt.
Läs mer:
1963–2024
Testarkivet – över 1 800 artiklar från Båtnytt, ViBåtägare och Praktiskt Båtägande.
Den här artikeln är en del av vårt testarkiv. Vi är oberoende, så det är du och inte företagen som betalar för våra tester.
Betala via Swish eller med kort och få tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.
Text: Terje Bjørnsen. Bearbetning: Fredrik Olsson • 2023-01-01
Testarkiv • Tester • Båttest • Pioner