Det är gott om utrymme i 16-fotaren, som kan utrustas med olika pulpetvarianter. Foto: Terje Bjørnsen

Testarkiv

Pioner 16 explorer: Rymlig och rask

För den som letar efter en praktisk och prisvärd båt presenterar Pioner ett färgstarkt alternativ.

Text: Terje Bjørnsen. Bearbetning: Fredrik Olsson • 2023-01-01 Uppdaterad 2023-01-11

Grovjobbare får sällan den uppmärksamhet de förtjänar. Nu är kanske inte just Pioner hårdast drabbat på den fronten, för de är rätt bra på att låta höra talas om sig, men det är ändå så att en ny racer, en stor daycruiser eller en tjusig bobåt skapar större wow-känsla än en praktiskt inriktad femmetersbåt. Även om den är aldrig så iögonfallande färgsatt.

De senaste åren har Pioner förnyat de större båtarna i sitt sortiment. Det förra exemplet var 15 Allround, som lanserades 2020 och innebar en vitamininjektion till segmentet med mindre styrpulpetbåtar. 

Denna säsong kommer en ännu kraftigare injektion i form av den helt nya Pioner 16 Explorer. Det rör sig inte, som man kanske kunde tro, om en förlängd upplaga av 15-fotsbåten, med kosmetisk förlängning av akter eller för. Nej, det är faktiskt en helt ny båt, som också har ökat nästan lika mycket på bredden som på längden: 37 centimeter på längden och 30 på bredden. Det är antagligen Pioners plan att rikta sig till den största pub­liken, det vill säga dem som söker en enkel båt för transport till och från sommarstugan och för lek och sport. För även om de största båtarna i modellutbudet, Multi III och 17 Sport, har sina starka sidor, så täcker de andra behov.

16 Explorer är den snyggaste Pioneren hittills. Här varianten med bred styrpulpet. Foto: Terje Bjørnsen
Vindrutebågen ger bra grepp när man ska röra sig i båten. Foto: Terje Bjørnsen
Ryggstöd finns som tillval. Foto: Terje Bjørnsen

Enligt min mening har Pioner gjort ett smart val när de erbjuder 16 Explorer i tre huvudversioner. Den enklaste har en smal konsol på sidan, den andra två på varsin sida och den tredje en bredare konsol i mitten. Tillsammans täcker de ett ganska brett användningsområde.

Designmässigt förtjänar skaparna beröm för linjeföringen. En sportigare vinkel i fören och en elegant kurva på den övre delen av skrovet gör att 16 Explorer utan tvekan kan utnämnas till den vackraste Pionermodellen hittills.

De två testbåtarna har dubbelkonsol respektive den breda mittkonsolen, den förstnämnda i en frisk orange färg, den senare i mer stilrent grått. Orange är tillval, vilket innebär något längre leveranstid, medan vitt och grått är standardfärger. Redan på utsidan får man mer storbåtskänsla av 16 Explorer än 15 Allround, och när vi går ombord behöver vi inte plocka fram måttbandet för att slå fast att 16-fotaren är ett par klasser större än lillebror.

Båtens bredd utnyttjas hela vägen till fören. Här finns sittplats och utrymme för förtöjningstampar. Foto: Terje Bjørnsen
Man får bra vindskydd bakom vindrutan, men det finns samtidigt plats för passage på ömse sidor om mittpulpeten. Foto: Terje Bjørnsen
Två slanka konsoler och gott om stuvutrymme framför. Foto: Terje Bjørnsen

Interiört har Pioners rotationsgjutna mjukplast en helt annan karaktär än en glasfiber- eller aluminiumbåt i motsvarande storlek. Mjuka, behagliga ytor men ändå slitstarka material är det första man lägger märke till. Inredningselementen består av moduler, vilket gör det enkelt för Pioner att erbjuda de olika versionerna. Gemensamt för dem är rymligheten, Pioner har utnyttjat hela båtens bredd, och även de smala skrovsidorna bidrar till goda utrymmen ombord. Det finns även stor durkyta mellan förtoften och bänken framför konsolen – i dubbelkonsolbåten finns det plats för en person framför respektive konsol, och i mittkonsolvarianten får två personer plats. I båda versionerna sitter föraren på akterbänken, med lagom avstånd till reglagen. Det går smidigt att passera till och från aktern och det finns ett rejält räcke att hålla sig i om det behövs. 

Det finns alltså gott om plats för de sex personer som båten är godkänd för. Båten är inte så tung i sig – utan motor väger den cirka 400 kilo – och klarar sig därför fint med motorer på 40–60 hästar. De två testbåtarna är utrustade med största alternativet, och det visar sig vara mer än tillräckligt, med uppmätta toppfarter på 29 och 30,5 knop. Då finns det också utrymme för att dra av på gasen och färdas i en ljudmässigt mer behaglig och bränsleförbrukningsmässigt mer ekonomisk marschfart vid 20–23 knop. Trots att man sitter nära motorn ligger ljudnivån knappt över 80 decibel och förbrukningen är på 0,5 liter  per sjömil.

Det blåser bara en lätt sommarbris över insjön jag kör på, och för att testa hur båten uppför sig i mer sjögång får jag gira och köra över mina egna svall. Dem klarar Pioner 16 Explorer bra, med den komfort man kan förvänta av en fem meter lång båt. Den är lättmanövrerad ut och in från bryggan, och båtens rejäla bredd gör den mycket stabil både i låg fart och i planing. Även när jag testar båten med tre passagerare ombord kommer den fortfarande lätt upp i plan, och minskningen i toppfart är marginell: 26,5 knop jämfört med 29. Men 60-hästaren är ett bra val om du regelbundet vill ha flera passagerare eller annan last i båten. 

Den lilla bänken framför pulpeten kan köpas som en del av ett tillvalspaket eller enskilt. Foto: Terje Bjørnsen
Bred aktersoffa med plats för tre personer. Ryggstöd är ett måste som tillval, annars blir komforten lidande. Foto: Terje Bjørnsen
Bra pulpit och relingsräcken och formgjutet hål för förtöjning. Foto: Terje Bjørnsen
VILL DU LÄSA ÄNNU MER?

Bli prenumerant

Vi guidar dig till de bästa upplevelserna på sjön och ger dig kunskaperna att sköta om din båt på bästa sätt.


Text: Terje Bjørnsen. Bearbetning: Fredrik Olsson • 2023-01-01
TestarkivTesterBåttestPioner
Scroll to Top