Uttern D65 är rymlig och praktisk båt som ger mycket för pengarna

Som dagtursbåt fungerar Uttern D65 fint, och den tysta motorn gör det extra trivsamt med lugn körning. Foto: Terje Bjørnsen

Artiklar

Test: Uttern D65 – praktisk & prisvärd

Vår norska systertidning Vi Menn testade Uttern D65 och fann en ärlig båt som ger mycket för pengarna. Och den har ytterligare ett ess i rockärmen.

Text: Terje Bjørnsen • 2024-06-11 Uppdaterad 2024-06-11

Uttern är ett varumärke med lång tradition. Särskilt i början av 2000-talet var Utterns prisvärda konsol-, daycruiser- och bowridermodeller populära. Framför allt som ett prisvärt och lite enklare alternativ.

Märket blev så småningom en del av den stora Brunswickkoncernen, och efter en period då Uttern kämpade för att hitta en ny identitet har modellutbudet, stilen och egenskaperna gradvis fallit på plats och skapat ett nytt Uttern. På många sätt har det varit en återgång till de klassiska Utternegenskaperna, om än förpackade i ett ganska annorlunda formspråk, där den raka fören, de höga skrovsidorna och en fräsch färgpalett står i centrum. Vi tycker också att det är logiskt att varumärket nu koncentrerar sig på båtar från cirka 5 till 6,5 meter, ett område där Uttern traditionellt sett har varit starkt.

Ingen regel utan undantag dock, för tillsammans med en styrhyttmodell på sju meter hittar du två större modeller i daycruisersortimentet – D70 och D77. Men här ska vi koncentrera oss på D65-modellen. Även om den med sina 6,3 meter är relativt stor i Utternsammanhang är den märkets näst minsta daycruisermodell.

Det kan tyckas vara en liten nackdel, eftersom vi vet att några extra centimeter här, eller en fot där, kan ha stor inverkan på allt från känslan av rymd till sjöduglighet. Men samtidigt har det också vissa fördelar. Tillsammans med Utterns vilja att skapa mycket båt för pengarna gör nämligen något mindre dimensioner underverk för priset.

De flesta har nog märkt att allting blir dyrare, och just nu mycket snabbare än på många år. Priset på material för båttillverkning var något av det första som sköt i höjden, och båtar är något av det som i Norge har lett prisutvecklingen. Så det är utan tvekan på plussidan att man behöver lite mindre av det mesta i en båt som Uttern D65, samtidigt som lösningarna ombord i allmänhet kännetecknas av att vara enkla och användarvänliga, snarare än väldigt påkostade.

Medan vissa av konkurrenterna ligger långt över miljonen kan du få en någorlunda välutrustad Uttern D65 för (strax) under 800 000 kronor. Det innebär att du kan stå ut med att vissa funktioner är lite enklare och att inställningen till byggkvaliteten är ”good enough”. Konceptuellt sett är båten jämförbar med andra daycruiserbåtar, men jämförelsen är till Utterns fördel.

Cockpitlayouten följer ett beprövat mönster: L-formad soffa akterut, dubbelsäte med vändbar ryggkudde och en förarstol med hög rygg. Det fungerar lika bra som det ser ut. Jämfört med dyrare premiumbåtar märker du skillnaderna i form av en lösning där ryggstödsdynan på passagerarstolen rör sig istället för att luta samt genom lägre materialkvalitet och tunnare dynor. Men kan du leva med det? Ja – absolut.

Det har också att göra med att Uttern har de grundläggande elementen på plats. Det gäller både utrustning och funktionella lösningar. Den breda trappan med fina handtag när man ska gå upp eller ner från däcket är perfekt för ivriga småbarn eller de lite äldre bland oss, vars fötter inte är lika raska som tidigare. Detsamma gäller den goda rörelsefriheten i cockpit, liksom den fina passagen till badplattformarna. Vi uppskattar också den lilla passagen mellan motorn och aktersoffan.

Båtens storlek märks mest i kojen. Det är naturligtvis möjligt för två personer att få en natts sömn här, men faciliteterna lämpar sig nog bättre för de små som behöver en tupplur på vägen, eller som ett extra förvaringsutrymme för badkläder. Båten har möjlighet till en toalett monterad på skenor, så att du kan dra ut den under cockpitdörren. Det låter invecklat, men det är en smart lösning som är mycket bättre än porta potti eller att leta efter en lämplig förtöjningsplats varje gång naturbehoven gör sig påminda.

I Brunswickpaketet ingår naturligtvis en Mercurymotor i aktern. Lyckligtvis för potentiella D65-kunder ingår den bästa 200-hästkraftsmotorn i klassen. Denna 3,4-liters V6-motor är en perfekt matchning för den här modellen, och även om ingångsmotorn – en 150-hästars 3,0-liters fyrcylindrig motor – ger tillräckligt med fart rekommenderar vi att du lägger några extra slantar på motorn. Detta för att den större motorn ger dig överlägsen körkomfort, med silkeslen körning och en ljudnivå som du knappt märker i de vanligaste hastighetsintervallen. Uttern D65 har praktiskt taget heller ingen planingströskel.

Du kan också få båten med motsvarande V6-motor och 225 hästkrafter. Men eftersom redan 200 hästkrafter ger en toppfart på 42 knop känns det onödigt, Uttern D65 är ändå inte en renodlad körmaskin. Den trivs bäst i upp till 30 knop. Vår båt var utrustad med Mercurys aktiva trimsystem, och om du vill överlåta åt det automatiska systemet att hitta rätt trimvinkel är du här i trygga händer.


Text: Terje Bjørnsen • 2024-06-11
ArtiklarTesterBåttestMotorbåtUttern
Rulla till toppen