Mercury satsar på nya v8-motorer. Foto: Båtnytt
Test: Båtnytt provkör nya muskelpaketen från Mercury
Mercury Marine storsatsar. Nu lanseras ytterligare två nya utombordsmotorer i den högsta effektklassen. Båtnytt har varit i Italien och testat nyheterna.
Mercury Marine började med att lansera en ny generation av utombordare under båtmässan i Miami tidigt i våras. Nu släpper de resten av paketet, som Mercury själva beskriver som sin största satsning någonsin under bolagets 80-åriga historia. De senaste sex åren har man pumpat in cirka en miljard dollar på teknik- och produktutveckling, en satsning som nu bland annat resulterat i dels V6, Pro XS, på 3,4 liter och 175 hästkrafter, dels nya V8:or med en slagvolym på 4,6 liter och på 200, 225, 250 och 300 hästkrafter. V8:an kommer i versionerna FourStroke, Verado, SeaPro och Pro XS. Sammanlagt finns den nya V8-plattformen tillgänglig i elva olika modeller i 200–300 hk. Båtnytt får chansen att provköra de nya kraftpaketen under Europapremiären i italienska Maggioresjön.
Vi kastar loss med en av testbåtarna, nya Axopar 37 utrustad med 2 x 300 Verado V8 och slås direkt av den snabba accelerationen även på låga varv. Imponerar gör även motorernas tysta gång. Mercury har jobbat mycket med att minska vibrationer och ljud. Vår testbåt är utrustad med elektronisk hydraulstyrning och aktiv trimkontroll, vilket ger en känsla av lyx, stabilitet och total trygghet, samtidigt som körglädjen definitivt finns kvar. Vi går från stillaliggande till toppfarten 47 knop på någon sekund. Accelerationen är grym. De dubbla V8 Verado-motorerna har onekligen ett rejält vridmoment med mycket kraft, samtidigt som de går överraskande tyst. Vi får också chansen att prova Veradon med singelmontage i en Flipper 760. Även här är vridmomentet och hur tyst motorn jobbar slående.
Mercury säger att deras egna tester visar att nya Verado 300-hästaren, som nu alltså ersätter äldre L6, är upp till 20 procent snabbare än motsvarande hästkrafter från konkurrenterna och att motorn har upp till 8 procent bättre bränsleekonomi. Veradon är också den enda motorn i Mercurys sortiment anpassat för fritidsbruk som kan utrustas med Mercurys Joystick Piloting-system, vilket underlättar manövrering och ger bättre kontroll över båten. Nya Veradon kommer även utrustad med digitala kontroller och elektrisk hydraulstyrning. Utrustad med automatisk fartkontroll (Adaptive Speed Control) utlovas ökad kontroll över båten och en sportigare känsla. Passar bra för bland annat styrpulpetare, ribbar och sportfiskebåtar.
Med de nya 250 hk och 300 hk V8 FourStrokes är målet att leverera starka motorer med rejält vridmoment särskilt i de mellersta fartregistren. 4,6 liters-motorn är den lättaste av de utombordare som idag finns på marknaden i 300 hk-klassen och den bränslesnålaste fyrtaktaren Mercury hittills har levererat. Passar för sport-, konsol- och pontonbåtar där det efterfrågas en lätt motor men med stort vridmoment. Det går att få både V8 FourStrokes och V8 Veradon i olika färger, samt med olika färgaccenter på motorkåpan. En rolig, och kanske för vissa fånig, finess är att den så kallade Exclusive Advanced Sound Control-teknologin ger föraren möjlighet att välja mellan två olika motorljudslägen. Du kan genom ett enkelt knapptryck välja mellan ”tyst”-läge och det mer sportiga och något vråligare V8-ljudet.
Ytterligare nyheter är V6 Pro XS på 175 hk (sedan tidigare finns 200, 225, 250 hk) och nya V8 Pro XS på 300 hk. Snabb acceleration, högre topphastighet, lägre vikt (V8:an väger 229 kg) och förbättrad bränsleeffektivitet är enligt Mercury tänkt för de som exempelvis tävlar i fiske och som är i behov av extra snabb acceleration för att komma först till de bästa fångstplatserna. Pro XS-serien ersätter de tidigare tvåtakts OptiMax-motorerna. Nya SeaPro är designad för kommersiellt bruk och är mer robust konstruerad och har tillval som inte finns hos de andra modellerna. SeaPro finns nu som 200 hk, baserad på 3,4 liters V6:an och som 225 hk, 250 hk och 300 hk baserade på 4,6 liters V8:an.
Text: Anna Sandgren • 2018-10-04
LivetOmbord • Testarkiv • Tester • Motorer • Nyheter • Tillbehörstest