Efter sju sorger och åtta bedrövelser blev resultatet ändå ganska bra. Men det blev en dyr installation. Foto: Nils Ahlén

Gör det själv

Digital switching – knepigare än man tänkt sig

Att ha ett digitalt elnät ombord lockar, och som de teknikälskare vi är så ville vi såklart testa. Men hur ser vägen dit egentligen ut?

Text: Nils Ahlén • 2023-04-13 Uppdaterad 2023-04-13

Att vara en ”early adopter”, en sådan som vill vara först med det senaste är inte alltid en dans på rosor. Men skriver man nu åt Sveriges största oberoende båttidning så gäller det ju att ligga på topp! Det här blir alltså inte bara en historia om ett nytt elsystem utan även ett varnande, ganska så dyrt exempel på att det inte alltid är lätt att ligga i teknikens framkant.

Vi hade köpt båten för sju år sedan, och sedan dess hade elsystemet totalt spårat ur. Alla ledningar var för all del fräscha men systemet saknade logik och märkning. Eltavlan var nog ombyggd tre gånger men ändå var vi inte nöjda. Framtiden, hade vi fått lära oss, stavades ”digital switching”. Det innebär att strömbrytare inte sluter och bryter strömmen mekaniskt utan att detta sker digitalt. Vi hade redan ett system som med lite god vilja kunde kallas för digitalt, inköpt på Biltema, men det krävdes en säkring till varje förbrukare och dessutom stabilisering av strömmen till allt som var LED. Ovanpå detta tre olika fjärrkontroller för att kunna dimra efter behov. Det blev kort sagt en hiskelig ledningsdragning, och insidan av instrumentpanelen såg ut som ett riktigt ormbo.

Lyckan var därför fullständig när vi, hos en i högsta grad etablerad leverantör, hittade det optimala systemet på båtmässan i Stockholm. Givetvis digitalt, med inbyggda säkringar och som levererade stabiliserad spänning till all LED ombord. Billigt? Nej inte speciellt, men det kostar som sagt att ligga på topp! Dessutom behövde vi inte spara plats i instrumenttavlan för strömbrytare, allt gick att styra via en platta eller telefon. Självklart slog vi till! 

En marsdag påbörjas installationen, men vi kör ganska snart fast. Vi slår en signal till leverantören som konstaterar att den lösning vi tänkt oss inte går att genomföra, utan det krävs en extra pryl för i runda slängar ytterligare 5 000 kronor. Ny montering. Men vi kör direkt fast igen, nu i dataprogrammet som krävs för att få det hela att fungera. Återigen samtal till leverantören, som tvingas erkänna att eftersom han inte fått nödvändig utbildning i produkten har han av tillverkaren uttryckligen förbjudits att instruera oss mer! Vilket han ändå till viss del gör, i smyg, vilket hjälper oss mycket. Lösningen blir samtal till tillverkaren i England som raskt föreslår en videokonferens med oss, en engelsk säljare och två tekniker. Efter en videokonferens via en knackig uppkoppling nere från båtklubben är vi lite klokare. Vi ska bara göra de sista justeringarna i dataprogrammet och sedan tanka över detta via en router till modulerna som styr systemet. Det går inte alls. Tre samtal till teknikern i England senare konstateras att programutvecklarna i USA (!) flyttat på en knapp i programmet. Med det löst fungerar allting någorlunda. 

Kabelstammen som ska ihop med befintliga kablar kommer utan pressade stift, det tar en stund att få dit stift på alla kablar och kräver en bra tång.
Anslutningarna från huvudströmbrytaren försågs med rejäla kopplingar klämda med rätt sorts tång.

Det blir ganska mycket dataifyllande innan det hela är klart. I ett speciellt program specificeras vad alla utgångarna ska gå till och även vilket amperetal de ska klara. Här anges även vilka knappar som ska vara på när elen slås på, om något ska ha möjlighet att dimras samt om strömmen bara ska vara på när knappen aktiveras, till exempel för ett signalhorn. Vissa knappar kan låsas helt så att man inte råkar slå av dem av misstag. I ett annat program snickras sedan själva elpanelen ihop, den som ses på plattan eller i telefonen. Förutom att vi har systemet i telefonen köper vi även marknadens billigaste platta, som monteras vid elcentralen. Trots att den är billig har den funktionen att den går att dimra ner automatiskt nattetid för att ljuset inte ska störa nattsömnen.

Till sist fungerar allt någorlunda som vi vill ha det. Det går faktiskt att stå på bryggan och tända däcksbelysningen via telefonen. Men vänta lite nu, den slocknar ju aldrig helt, däcksbelysningen står alltid och blinkar lite. Ny kontakt med supporten som berättar att detta är en form av bugg i systemet. Modulerna är från början byggda för amerikanska lastbilar. För att chaufförerna ska kunna kolla fordonens lysen innan de drar iväg släpper systemet alltid igenom lite läckström. Då slipper de slå på alla lampor för att kontrollera att de lyser. Bra för dem, mindre bra för båtbruk, och hoppsan, glömde vi att berätta det för er? Nya boxar anpassade för båtbruk kommer om 15–20 veckor! Under tiden erbjuds vi förkopplingsmoduler som ska kopplas in i vårt nya, snygga elsystem.

Här ses de två strömmodulerna med förkopplingsmodulen i mitten. Längre ner sitter vår gateway och routern monterad på en DIN-skena. Nu ska vi försöka få plats med AIS, de säkringar som behövs och alla sladdar.
Routern går på 12 V. Förutom att skicka signaler mellan enheterna ger den oss även tillgång till surf via ett simkort.

Sensmoralen blir att inte springa iväg och köpa något för att vara först utan att vänta tills sakerna är utprovade. Nu köpte vi av en etablerad leverantör som vi har högsta förtroende för och som försökt hjälpa till efter bästa förmåga – ändå blev det ganska dyrt och inte helt bra.

Det vi fick var i alla fall två boxar med 12 utgångar var. Varje utgång är avsäkrad med olika amperetal. De gamla säkringspanelerna kan alltså kastas ut. Eftersom systemet är digitalt har vi även en nödlösning i form av en extra box. Denna är utrustad med vanliga säkringar och strömbrytare. Om en av de digitala boxarna packar ihop är det bara att flytta över hela kvasten med 12 utgående ledningar till den manuella boxen. Med totalt 24 utgångar har vi valt att lägga de 12 viktigaste på samma box ifall den skulle fallera. 

Med enbart de fyra olika boxarna i systemet går det att ansluta allt via ”normala” strömbrytare, men då tappas ju en del av det digitala i systemet. Vi väljer därför att koppla ihop det hela med en router för att kunna köra trådlöst. Detta fungerar då oavsett internetuppkoppling, men vi kan även surfa via bredbandet som routern genererar med ett simkort installerat. Systemet innehåller även utgångar för NMEA, det universella system som ska få olika apparater att prata med varandra. Tyvärr visar det sig inte gälla vår plotter, annars hade vi kunnat styra allting även därifrån. 

Det blir en hel del pillande med datorn för att få det hela att fungera. På datorn ligger själva konfigurationen för det digitala systemet.
Om, eller när, det digitala fallerar så går det att lossa hela kvasten med 12 förbrukare och sätta in dessa i förkopplingsmodulen där det finns vanliga säkringar och strömbrytare. Därför har vi lagt de 12 viktigaste förbrukarna i samma strömmodul.

Nu ska också sägas att vi bara nosat i systemets utkanter, det kan användas till så mycket mer än vad som är praktiskt möjligt i vår gamla cruisingbåt. Det går att ansluta fler övervakningsfunktioner och få upp snygga bilder på vilka lanternor som är inkopplade. Systemet kan hålla koll på öppna dörrar och hantera kameror i maskinrummet och visa hur många timmar en viss pump har gått. Givetvis går det att fjärrstyra alltihop hemifrån för att exempelvis slå på värmaren eller ha koll på batteriladdningen. Men, i alla fall, det är ganska trevligt att kunna starta spolpumpen på aktern via mobilen, tända däcksbelysningen från bryggan (de få gånger på året man använder det), att kunna släcka belysningen i ruffen från sittbrunnen och att var som helst i båten kunna se vilka strömbrytare som är påslagna och veta att all vår LED ombord alltid får stabiliserad spänning. Krasst kanske vi har byggt världens dyraste system för att slå på och av ström, men vi ligger i teknikens framkant. Att vi sedan kanske känner oss tvingade att segla omkring med en dator för att kunna ställa om systemet är en annan sak.

Klart! Vi fick en snyggare eltavla, och dessutom går elen att styra från närmsta mobiltelefon. Till exempel för att starta varmvattenberedaren från sittbrunnen eller tända belysningen från bryggan.
VILL DU LÄSA ÄNNU MER?

Bli prenumerant

Vi guidar dig till de bästa upplevelserna på sjön och ger dig kunskaperna att sköta om din båt på bästa sätt.


Text: Nils Ahlén • 2023-04-13
Gör det självElektronikGör det själv
Scroll to Top