w klassikern flipper 717 bobat i fickformat

Det syns att det är en Flipper som kommer farande. Lite kantig men med lagom fart. Tryggt och stabilt. Trots dess litenhet saknas egentligen inget inombords på Flipper 717s. Foto: Philip Pereira dos Reis

Klassikern

Klassikern: Flipper 717 – bobåt i fickformat

Flipper 717 är en av de verkligt stora succéerna från 90-talet. Kabinmodellen som fått ett litet s som tillägg gör båten än mer anpassad för nordiska förhållanden. Med sina drygt sju meter är den en perfekt instegsbåt.

Text: Philip Pereira dos Reis • 2025-01-17 Uppdaterad 2025-01-17
Flipper 717 är en av de verkligt stora succéerna från 90-talet. Kabinmodellen som fått ett litet s som tillägg gör båten än mer anpassad för nordiska förhållanden. Med sina drygt sju meter är den en perfekt instegsbåt.

Det är få märken som så tydligt klingar bekant för det nordiska motorbåtsfolket som Flipper. Sedan starten i Finland redan under 1960-talet har båtmodellerna sprutat fram under varumärket med de hoppande delfinerna. Rätt snart kom portalfiguren ­Sigurd Isacson in i bilden. Det var han som främst ansvarade för hur skroven såg ut och bland annat konstruerade de omtalade flipperstegen, eller ”karateslagen”, under vattenlinjen.

Men för många av Flippers modeller var det en annan gigant inom den svenska båtindustrin som stod för resten av arbetet vid ritbordet. Håkan Södergren har hållit i pennan för det som syns av Flipper ovan vattenlinjen. Sammanfattningsvis kan man nog säga att Flippers recept genomgående varit lagom sportig design i kombination med nordiskt förnuft, stabilitet och kvalitet.

Det nordiska förnuftet manifesteras inte minst i Flipper 717s. Föregångaren Flipper 717c lanserades 1988 och var tänkt som en modern båt för den lilla familjen. C-modellen är öppen baktill och kan betraktas mer som en båt för högsommarväder, eftersom akterdäcket och soffan där bara täcks av ett kapell. Den efterföljande Flipper 717 med tillägget s innebär att man istället har glasade skjutdörrar mot akterdäck. Det är alltså mer av en ombonad kabinbåt, anpassad för nordiska förhållanden, något som var attraktivt för Janne ­Brunila och hans familj.

– Vi valde den här båten just av det skälet, för att slippa kapellet. Jag tycker att måsarna skitar ner kapellen, man ser inte ut genom fönstren och ska man vara ärlig mot sig själv så är det ju dåligt väder åtminstone varannan gång man är ute, säger Janne Brunila.

Familjen Brunilas Flipper är byggd 1991 och hamnade i deras ägo sex år senare. Men på sätt och vis var den rätt ny trots att den hade flera år på nacken. Båten hade levt under sin första ägare på ett väldigt skonsamt vis.

– Den första ägaren hade enbart använt den som pendelbåt till och från stugan och inte övernattat en enda gång, och det mesta av inredningen var helt oanvänd. Det enda större jobb jag egentligen gjort på vår båt är att epoxibehandla bottnen, säger Janne Brunila.

Flipper 717s är en förnuftig och praktisk båt både sett till storleken och till köregenskaperna. Skrovet har en form och tyngdpunkt som gör båten stabil både i hamn och under färd. Greppet i sjön är bra, och det bjuds inte på några obehagliga överraskningar. Kort sagt en lättkörd båt.

Ägarens bästa tips

  1. Motorn är A och O. Det är ju nästan hela värdet på båten. Tänk igenom om du vill ha diesel eller bensin och se till att den är tillräckligt stark.
  2. Elektriskt ankarspel gör hanteringen åtskilligt enklare.
  3. Jag tycker inte att den fångar så mycket vind när man lägger till och ut, men om jag skulle lyxa till det idag skulle jag nog ändå satsa på en bogpropeller.

Det finns en hel del olika motoralternativ när det gäller Flipper 717. Det förekommer både diesel och bensin och det finns för- och nackdelar med båda alternativen, med avseende på vikt och driftssäkerhet. I just den här båten sitter det en bensinare, Volvo Penta 431, på 210 hästar. Med den toppar båten cirka 29 knop och ger en behaglig marschfart på 23 knop.

– Med den motor vi har så planar den vid runt 14 knop och bottnen är tillräckligt v-formad för att sjöegenskaperna ska bli riktigt bra, säger Janne Brunila.

Läs mer: https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/flipper-vs-flipper

När Flipper 717 kom lanserades den som en familjebåt. Visserligen har kraven både på komfort och utrymme ökat en hel del inom båtlivet, men epitetet håller trots allt fortfarande. Flipper 717 har, trots en liten yta, det mesta som behövs ombord och kan mycket väl sägas vara en båt för åtminstone den lilla familjen.

– I början blev det faktiskt några hela veckor med barnen ombord. På senare år har det mest blivit kortare turer från stugan i Norrtälje. Jag tycker att det här är en ypperlig båt för två yngre vuxna med små barn. Det funkar upp mot tonåren. Men den funkar även bra för någon som vill ha en ombonad pendlingsbåt, säger Janne Brunila.

INTERIÖR

Funkar för lilla familjen

Till skillnad från dess syster och föregångare, Flipper 717c, är 717s en hyttbåt. Hela inredningen och även de sociala ytorna finns bakom glas. Men för den sakens skull behöver man inte känna sig avskärmad från skärgården.

– Man ser ut mycket bra runt hela båten, både under färd och i hamn, säger Janne Brunila.

När Flipper 717 lanserades utbrast en samlad båtpress i uttryck som ”trolleritrick” när man skärskådade inredningen. Och visst har man trollat med de begränsade utrymmen som finns.

Ett exempel är förarplatsens soffa som går att flippa bakåt, och vips så har man faktiskt en liten dinett där fyra vuxna med viss möda kan klämma sig in och äta. Passagerarstolen fälls istället framåt, och så har man ett pentry som går längs med hela babordssidan. Här finns tvålågigt kök, diskho med färsk- och sjövatten och ett kylskåp. Under köket finns skåp för förvaring av köksprylar.

På väg förut i båten sitter styrman bra vid förarplatsen, eller står och sticker upp huvudet vid till exempel tilläggning. I förpiken finns en v-koj för två vuxna och en stickkoj med en bredd av 120 centimeter. I förpiken hittar vi även toaletten, där man faktiskt lyckats klämma in såväl tvättfat och duschslang som en liten spegel. Men just toalettutrymmet måste man väl erkänna kan vara lite utmanande för storvuxna personer.

Även när det gäller stuvutrymmen ombord har konstruktören fortsatt med sina ”trolleritrick” och tagit tillvara det mesta som går. Det är gott om skrymslen och skåp som sväljer överraskande många prylar. Inte minst under durken i mittgången finns en stor stuv.

Kort sagt står sig Flipper 717s som väl genomtänkt när det gäller det som båtkonstruktörerna så ofta eftersträvar: att trolla med utrymmena. Med sin längd på drygt sju meter och en bredd på mindre än tre så fungerar den ändå som campingboende för den lilla familjen.

EXTERIÖR

Genomtänkt och logiskt

Janne Brunila har hunnit testa sin Flipper i de flesta väder under rätt många år, och han känner båten som trygg och stabil. Konstruktörerna bakom Flippers varumärke hade som filosofi att kombinera fart och fläkt med ett stort mått av förnuft, och det ser vi exempel på även här.

– Jag tycker att den går bra i sjön och den bjuder inte på några överraskningar. Den är ganska lättkörd.

Ja, Flipper 717s har ett väl avvägt skrov för ”normal körning”. Planingströskeln är rätt obetydlig, så länge du inte har alltför klen motor, och båten ligger dessutom stadigt när du ska njuta av lugnet i hamnen.

Förnuftet och det genomtänkta präglar även detaljerna i exteriören. Eftersom hytten sluts av glasdörrar i aktern finns det bara plats för ett litet akterdäck med två små längsgående tofter och stuv under dem. Här hittar vi även luckan ner till motorrummet och längst bak en diminutiv badplattform med tillhörande stege och stuvluckor för ankare och tågvirke.

Redan vid ritbordet har man tagit sig en riktig funderare för att lista ut hur man bäst ska hjälpa besättningen att ta sig runt ombord på båten. Ett exempel är skarndäck, som i och för sig är smalt, men som har en liten, gjuten list längst ut för att göra promenaden säkrare. Det finns rejäla grabbräcken runtom hytten och ett litet men stabilt handtag, exakt på den plats dit handen vill söka sig när man ska kliva upp från akterdäcket och gå föröver.

Fördäcket är lätt att ta sig runt på, och längst fram finns en dränerad stuv. En lite udda detalj är då båda slitsarna i näbben som förtöjningstamparna försvinner in genom, till en knap dold under luckan. Kanske inte så superpraktiskt egentligen, men lite kul ändå.

Janne Brunila tog i och för sig över en båt som var i mycket bra skick, men i takt med att åren gått så har den behållit sin glans. Kanske säger det något om att kvaliteten är hyfsat god och att båten inte kräver så mycket av sin ägare.

– Jag upplever den som rätt underhållsfri. Vi lägger i och för sig någon vecka på vårrustningen varje år, men inte mer än det, säger Janne.

Besiktningsmannen om Flipper 717

”Jättebra förstabåt”

”Om vi börjar med skrovet så skulle jag säga att det är bra, stabilt och klarar sjö. Den går också bra upp i plan, men det är självklart lite varierande beroende på motoralternativ. Generellt sett så är nog bensinmotorerna, med hyfsad kraft, det bästa valet. Det är bra att få ner vikten i en så här pass liten båt.

När det gäller byggkvaliteten så är den okej men inte lika imponerande som på många andra Flipprar. Jag tycker att man till exempel sparat in en del på snickerierna. Knapen i fören är väl inte heller helt lyckad. På många jag sett har man eftermonterat nya knapar.

Eftersom det är sandwich i däcket måste man vara försiktig när man skruvar i båten. Det är en hel del som fått vatteninträngning och blivit svampiga i materialet. Ofta är det också läckage runt rutorna, väldigt irriterande men det går så klart att byta lister. När motorerna är original och har suttit länge börjar sköldarna ofta läcka, och då blir det vatten i akterspegeln. Det kan vara ett omfattade jobb.

Men jag vill absolut inte prata ner båten. Det är en perfekt båt för nordiska förhållanden, och man har lyckats klämma in en hel del. Jag tycker att det är en jättebra förstabåt för en liten familj som vill prova på att ligga ute i några dagar.

Som pendelbåt är den också utmärkt och på många sätt mer ombonad och trevligare än många av dagens aluminiumbåtar.”

1963–2025

Testarkivet – över 1 800 artiklar från Båtnytt, ViBåtägare och Praktiskt Båtägande.

Den här artikeln är en del av vårt testarkiv. Vi är oberoende, så det är du och inte företagen som betalar för våra tester.

Betala via Swish eller med kort och få tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Philip Pereira dos Reis • 2025-01-17

Rulla till toppen