w klassikern storebro 395 statlig elegans ingang

Flybridgebåtar tenderar emellanåt att likna höghus, men inte Storebro Royal Cruiser 395 Biscay. De markant sluttande vindrutorna ger snarare ett strömlinjeformat intryck. Foto: Joakim Hermansson

Klassikern

Klassikern: Storebro 395 – ståtlig elegans

Storebro är ett namn med stolta anor, och en Royal Cruiser 395 Biscay från 1999 skäms inte för sig.

Text: Joakim Hermansson • 2025-02-04 Uppdaterad 2025-02-11
Storebro är ett namn med stolta anor, och en Royal Cruiser 395 Biscay från 1999 skäms inte för sig.

Storebro är ett båtfabrikat som klingar lite extra elegant, med en historia som sträcker sig över 70 år tillbaka i tiden. Storebro Royal Cruiser 730 var den största båten som byggdes på det anrika varvet beläget i det lilla samhället Storebro strax söder om Vimmerby, omgivet av djupa småländska skogar. Ett tag kunde man titulera sig kunglig hovleverantör och tog också i samarbete med Försvarets Materielverk fram en stridsbåt. Den byggs fortfarande hos Storebro Boats, som även för ett par år sedan lanserade den helt nya modellen Storebro 350 Biscay.

Modellnamnet Biscay har använts lika länge av Storebro som epitetet Royal Cruiser. Båten med det kanske inte så korta och koncisa modellnamnet Storebro Royal Cruiser 395 Biscay från 1999 är egentligen en förfining av SRC 380 från 1992, med längre badplattform i aktern och en större och flottare flybridge.

Med 380-föregångarna inräknade kom man upp i 85 tillverkade båtar, men 395-modellen byggdes egentligen bara i 13 exemplar. Detta enligt hemsidan storebropassion.de, som drivs föredömligt av en tysk Storebrofantast och följs av många likasinnade över hela världen.

En av 395:orna ägs av Anders Backman på Donsö i Göteborgs södra skärgård, där den ligger snyggt inbackad framför en sjöbod bredvid grannen Ove Jonssons Storebro Royal Cruiser 430 Biscay.

– Jag får väl erkänna att jag åtskilliga gånger suttit här i sjöboden och spanat in Oves fina båt, men tycker kanske att den är i största laget. Därför var det bara att slå till när jag ifjol själv hittade en fin 395:a nere i Höganäs, berättar Anders.

Ägarens bästa tips

  • Gör alltid en ordentlig inspektion före köp.
  • Separat dusch känns fantastiskt lyxigt.
  • Använd gärna som åretruntbåt, det fungerar fint.

Anders Backman tog med sig sin far som har jobbat till sjöss och for ner till Skåne för att inspektera båten och göra upp affären. Sedan blev det sträckkörning över Kattegatt rakaste vägen hem till Donsö. Båten hade varit i samma ägo sedan 1999 och blivit väl omhändertagen, så fixandet har hittills inskränkt sig till en behandling av teakdäcket och att få nya fräscha gardiner på plats. På en snygg mahognypanel, på klassiskt Storebromanér längs överbyggnadens långsidor ståtar också det nya namnet Sara, efter äldsta dottern.

INTERIÖR

Högklassiga snickerier

Som andra båtar från Storebro är Royal Cruiser 395 Biscay synnerligen välbyggd och med högsta kvalitet och finish i alla detaljer. Trots att Anders Backmans båt med god marginal passerat 20-årsstrecket framstår de fina interiöra mahognyarbetena som i nästintill nyskick och fortfarande med originallacken i behåll.

Enda undantaget är möjligen lite lacksläpp precis nedanför vindrutan, och så har förstås solens strålning blekt ner den mörka kulören en aning på utsatta ställen. Det syns exempelvis när instrumentpanelens luckor över elektroniken fälls upp och den mörkare undersidan blottas.

Därunder döljer sig gps-plotter och radarskärm sida vid sida, medan strömbrytarna radar upp sig överskådligt längs panelen på babordssidan. Föraren sitter kungligt i en pösig och generös fåtölj som snarare kan jämföras med bästa läsfåtöljen därhemma.

– Jag trivs väldigt bra här bakom ratten och sitter egentligen bara uppe på flybridge och kör när det är riktigt stilla och fint väder, säger Anders Backman.
Den sköna U-soffan på styrbordssidan bjuder på samma pösigt lyxiga känsla och passar perfekt för både måltider och umgänge, med fantastisk utblick över omgivningarna genom de stora fönsterpartierna. Här ryms hela familjen, som utöver Anders består av hustrun Desiré och barnen Sara, Filip och Hanna.

– Vi har funderat på att skaffa nya dynor och klädslar här men inte riktigt bestämt oss än, säger Anders.

Sara och Filip har varsin bädd i den våningssäng som erbjuds i gästhytten en trappa ner på babordssidan. Här ger riktigt tjocka och sköna resårmadrasser en sovkomfort utöver det vanliga, med en gedigen skjutdörr i massiv mahogny som effektivt stänger ute både ljud och ljus.

En likadan dörr leder in till den stora hytten i fören, där minstingen Hanna bor tillsammans med mamma och pappa i den generösa upphöjda dubbelbädden, som förstås också är utrustad med komfortabel resårmadrass. Garderober och förvaringsutrymmen finns det gott om, men ljusinsläppen är lite färre än i en modernare båt, så all den mörka mahognyn ger här en aningen murrigare känsla.

Styrbordssidans toalett nås både från hytten i fören och från pentryt, via två separata dörrar, medan vi hittar duschen i ett helt separat utrymme mitt­emot på babordssidan. Pentryt är beläget fyra steg ner från salongen, med lättskött och elegant ljus Corianbänk och väldigt gott om förvaringsutrymmen men kanske lite mer begränsade arbetsytor. Den inbyggda Whirlpoolmikron är original från 1999. Precis som i resten av båten är det helgjuten mahognykänsla även här, med snickeriarbeten av absolut högsta klass.

EXTERIÖR

Modern form

Trots sina drygt 20 år ser Storebro Royal Cruiser 395 Biscay påfallande modern ut, med den eleganta språnglinjen som skiftar mjukt från fördäck till det skyddade akterdäcket. Den kraftigt bakåtlutande överbyggnaden med sina markant sluttande vindrutor känns, trots sin flybridge ovanpå, praktfull och inte alls så höghuslik som på en del andra flybridgebåtar.

På den här modellen är två Volvo Penta KAD 44 à 261 hästar den vanligaste motorkonfigurationen, men centralt placerade nere under salongsdurkarna på
Anders Backmans fina Sara finns istället dubbla Yanmardieslar på lite mer än 400 hästkrafter vardera. De japanska maskinerna är original, men har ändå bara gått 1 100 timmar, och klarar fortfarande att få upp det omkring nio ton tunga ekipaget i 34 knop som mest.

– Fast vi brukar hellre marscha omkring 25–26 knop som är en behagligare hastighet att åka i. Då skulle jag gissa att varje motor drar ungefär 80–90 liter i timmen, säger båtägaren.

En större flybridge är en av förbättringarna från föregångaren 380, men här uppe sitter Anders Backman bara och kör när det är riktigt lugnt och fint väder. Utöver en förnämlig förarplats erbjuds också både passagerarsoffa och stor solbädd i skydd bakom den transparenta vindskärm som ger en behaglig vistelse här uppe även i rejäl fartvind. Targabågen rymmer såväl strålkastare och lanternor som en riktig öppen radarantenn från Simrad.

Även akterdäcket är väl skyddat av de höga friborden och det till mer än hälften utskjutande taket/flybridgen. Här är samma durknivå som i salongen in­nanför, och under luckorna i akterdäck döljer sig gigantiska stuvutrymmen som utan vidare härbärgerar alla båtens dynor, cyklar, sportutrustning och vad mer man nu kan behöva ombord. Här finns också båtens båda vattentankar på 200 liter vardera.

Ett mörktonat glasparti med skjutdörr utan tröskel skiljer akterdäcket från salongen och en stadig lejdare med rejäla rostfria räcken leder säkert upp till flybridge. Jämfört med 380 Biscay har badplattformen förlängts, vilket gör den mer ändamålsenlig, med badstegen under en lucka och det elektriska ankarspelet dolt i en konsol på styrbordssidan. En gedigen port i akterspegeln leder hit ut.

På hyttens båda sidor löper snyggt teaklagda gångdäck som är sköna för barfotafötter att gå på, tillräckligt breda och skyddade av höga rostfria räcken. Även på hytten finns för säkerhets skull grabbräcken i rätt höjd att hålla i, och framme på fördäck kan man också röra sig tryggt och säkert tack vare inramningen av rejält räckverk. Pulpitens mittsektion fälls ner till en smart stege som gör det lättare att ta sig upp eller i land.

BESIKTNINGSMANNEN STEPHAN BIRKE OM STOREBRO 395

”Överplaning med fel motorer”

”Storebro Royal Cruiser 395 Biscay är egentligen en utveckling av Storebro 380 från 1992, som förlängdes med en större badplattform och byggdes under den nya modellbeteckningen 395 strax före millennieskiftet.

Ursprungligen ritades båten för att bestyckas med dubbelmontage av Volvo Pentas KAD 44 på 260 hästkrafter vardera, men många båtar levererades också med Yanmarmaskiner. Eftersom de japanska maskinerna var lättare än de svenska kunde det resultera i att båten fick en tendens att överplana. Yanmarmotorerna gav en annan tyngdpunkt, och då lyfte häcken lite för mycket så att båten helt enkelt gick lite på nosen i planingsfart.

Om jag var spekulant på en Storebro Royal Cruiser 395 Biscay skulle jag därför välja en med Volvo Penta om jag hade chansen. Och om jag redan ägde en 395:a så skulle jag tänka två gånger inför ett eventuellt motorbyte. Det är nästintill omöjligt att rita en båt som passar till alla olika motoralternativ, så därför gäller det att välja rätt maskiner.

Med Storebro Royal Cruiser 395 Biscay börjar båtarna se lite modernare ut, och inte som de gamla kantiga plywoodlådorna från det klassiska varvet. Även om stuket är modernare så håller träarbetena ändå samma gamla goda hantverksklass som Orustseglarna Najad och Hallberg-Rassy.

De allra flesta Storebro på marknaden är också överlag riktigt bra underhållna. Det tror jag beror på dels att båtarna köps av dem som kanske kommit ur sina allra mest hektiska år och har lite mer lugn tillvaro och mer tid att ge sin båt kärlek, dels att Storebro sällan är billiga båtar utan håller sitt värde och därför lönar sig att underhålla väl. Storebroklubben är väldigt aktiv och det finns en bra gemenskap där båtägarna hjälper varandra och lär varandra diverse tips och trix, vilket förstås också bidrar till att båtarna hålls i skick.

I grund och botten är alltså Storebro Royal Cruiser 395 Biscay en väldigt välbyggd båt, med massivt trä där många andra varv istället fallit för frestelsen att använda billigare faner. Laminaten är tjocka och ordentligt upplagda för att det ska vara en svensk kvalitetsbåt. Något att tänka på är elsystemen, som från början är riktigt gjorda men ganska komplexa med en massa kablar, kontakter och knappar som kan ställa till det om en ovan gördetsjälvare ska försöka modifiera något. Inget att klippa i själv alltså.

Precis som på andra axelbåtar gäller det vidare att hålla koll på cutlasslagren så att det inte läcker in vatten vid propelleraxlarna. Propellrarna behöver också kollas av, så att de varken är grundstötta, skeva eller korroderade. Utslitna motorkuddar som behöver bytas ut är ett annat vanligt problem, där intervallet kan variera mycket beroende på hur det sett ut i motorrummet och hur många gångtimmar båten har. Detta görs ganska enkelt med motorn på plats, men skulle motorerna behöva helrenoveras eller bytas ut är det en större manöver som förstås kräver att de lyfts ur båten. Det är inte gjort på en dag direkt.”

1963–2025

Testarkivet – över 1 800 artiklar från Båtnytt, ViBåtägare och Praktiskt Båtägande.

Den här artikeln är en del av vårt testarkiv. Vi är oberoende, så det är du och inte företagen som betalar för våra tester.

Betala via Swish eller med kort och få tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Joakim Hermansson • 2025-02-04

Rulla till toppen