ARC är ett seglarrally över Atlanten som går från Las Palmas på Gran Canaria till St Lucia i västindien. Foto: Martin Leisborn

Reportage

Atlantrace med egen båt – så gör du

Det finns ingen anledning att lägga båtlivet på hyllan, inte ens när du tröttnat på skärgården och de närmsta grannländerna. ARC, Atlantrallyt för alla, gör att steget över Atlanten inte behöver vara så svårt för en vanlig praktisk båtägare.

Text: Martin Leisborn • 2022-03-03 Uppdaterad 2022-03-11

Fram till rätt nyligen var det mest bara en dröm för många, att en dag segla över Atlanten var något man bara läste om i äventyrsböcker. Men inte nu längre. Väldigt många har redan gjort det och det kommer inte ens att väcka speciellt mycket uppmärksamhet om du också tar steget över pölen.

ARC, Atlantic Rally for Cruisers, är en familjevänlig tävling som anordnas varje år för att göra det extra kul och tryggt att korsa atlanten och bjuder på mycket kunskap och tips inför resan. Du kan välja att använda egen båt, kanske rentav din befintliga, eller mönstra på som besättning i någon annans skuta. Det går faktiskt även att delta med motorbåt. Framförallt erbjuder tävlingen mycket sällskap och social sammanhållning.

Båtarna samlade i Las Palmas marina inför ARC, innan de korsar Atlanten mot St Lucia. Foto: Martin Leisborn
På favorithaket i marinan Sailors Bay finns mat, dryck och de flesta ARC-deltagare. Foto: Martin Leisborn

Faktum är att det inte bara finns ett ARC utan flera stycken. När tävlingen började 1986 var det bara fråga om sträckan Las Palmas på Kanarieöarna – St Lucia i Västindien men när intresset och populariteten tilltog började fler alternativ anordnas. Idag finns inte mindre än elva olika ARC-tävlingar.

Originalsträckan Las Palmas – St Lucia heter fortfarande helt enkelt ARC, startar i mitten av november varje år och är 2700 sjömil lång. Ett annat alternativ är ARC+ som är uppdelat i två delsträckor och som startar en vecka innan ARC. Starten är i Las Palmas men går först till Kap Verdeöarna där deltagarna gör ett uppehåll, för att en vecka senare segla vidare till Västindien men inte till St Lucia utan till Grenada. Sträckan blir totalt lite längre men samtidigt lite mindre krävande eftersom den delas upp i två. Ofta går ARC+ deltagare i sitt mål några dagar innan ARC-båtarna hinner till St Lucia.

LÄS MER: Blåvalen störde badet – de svenska deltagarna

Ytterligare ett alternativ är ARC January mellan Las Palmas och St Lucia, men med start i januari och då det vanligtvis är ännu lugnare vindar. ARC Europe i maj månad går tillbaka över Atlanten med mål i Lagos, Portugal, och ARC World fortsätter från Karibien och vidare jorden runt. Dessutom finns några mindre avgreningar av arrangemanget, som rör sig i bland annat Karibien, Portugal, Engelska kanalen och DelMarVa-halvön i USA.

Sist men inte minst och betydligt närmare oss, har vi ARC Baltic med start i Rostock, Tyskland. Via Bornholm och Visby går rallyt upp till St Petersburg i Ryssland och tillbaka via finska kusten, Åland och Stockholm med slutmål i Kalmar. Total sträcka är cirka 1500 sjömil. Starten går i början av juli och hela rallyt tar drygt en månad. Mer information finns på World Cruising Club:s hemsida.

ARC drivs av World Cruising Club och gör seglingen väldigt social. På hemsidan förklarar de att ”ARC är för alla: barnfamiljer, tuffa racingseglare, cruisingpar, stora båtar och blygsamma båtar. Alla korsar Atlanten tillsammans, men var och en med sina egna äventyr. ARC är mer än bara en båttävling”.

På brygga S finns alla båtar med barn ombord. Foto: Martin Leisborn
Denne glada amerikan miste på grund av pandemin jobbet som pilot i mellanöstern men ville inte flyga hem. I stället köpte han en stor katamaran och seglar hem med familj, hund och två papegojor och kör ARC samtidigt.

I praktiken innebär ett deltagande i ARC att man har eller skaffar egen båt, utrustar den med allt som behövs, vilket är ganska mycket. Deltagaravgiften betalas båten seglas fram på plats i tid för att vara med på eventen och förberedelserna under de två veckorna innan starten. Den delen får man göra helt själv, dock ger ARC vägledning i frågor som gäller utrustning och annat i deras egen handbok som erhålls efter registrering.

De olika ARC-rallyna har olika priser men följande gäller för ARC (Las Palmas – St Lucia) och håll i dig nu, för avgiften är ganska hög. Båtavgift är mellan 1000 och 2500 £, det vill säga mellan 12 000 och 30 000 kronor beroende på längd och klass. Därtill kommer 1800 kronor per person över 16 år, 1200 kronor för ungdomar 6–16 år, medan barn under 6 åker med gratis. Skulle jag med min Bavaria 37 och en besättning på fyra vuxna delta skulle det bli totalt runt 22 000 kronor. Det är visserligen mycket pengar, men knappast dyrt i jämförelse med alla andra utgifter en sådan seglats för med sig. Dessutom får deltagarna en rad rabatter på produkter och tjänster som kan behövas från en rad olika företag, allt från satellittelefoner till hamnavgifter och hotellpriser.

Väl på plats i Las Palmas inspekteras din båt av ARC:s säkerhetspersonal, det ingår och är obligatoriskt. Besättningen blir bjuden på seminarier, säkerhetsdemonstrationer, sociala aktiviteter på kvällarna och alla barn mellan 6 och 16 år välkomnas till ARC Childrens Club med kul aktiviteter i marinan. Dagen innan start är det Skippers’ briefing med senaste väderprognoserna, ruttanalyser, varningar och rekommendationer för båtarna.

Ute på Atlanten kommer deltagarna att få dagliga väderprognoser, aktuella positioner för alla båtar, dagligt nätverkande via SSB-radio och möjlighet att publicera dagliga bloggar på WCC:s hemsida. Eftersom alla båtar utrustas med en satellitspårare som visar positionen online kan alla därhemma följa kompisarna dag för dag och se kurs, fart och annat.

Anna och Penny är två av de gulklädda säkerhetsinspektörer som kontrollerar att alla båtar har den föreskrivna säkerhetsutrustningen. Foto: Martin Leisborn
På Skippers briefing diskuteras olika rutter och kurser med deras olika väderutsikter.

Regler för deltagande i ARC

Båten: Ska vara sjövärdig och utrustad med av arrangören specificerad säkerhetsutrustning. Båten ska ha seglat på egen köl till Las Palmas eller annan sträcka på minst 500 sjömil i sträck under senaste året innan start. Det går alltså inte att köpa en befintlig båt i Las Palmas, flyga ner och segla ARC om båten inte seglats dit senaste tiden. Båtar i racingklassen måste ha IRC-certifikat.

Mått: Enkelskrovsbåtar mellan 8.23 m (27 fot) och 25,91 m (85 fot), flerskrovbåtar 8,23 m (27 fot) och 18,29 m (60 fot).

Säkerhetsutrustning: Livflotte, Epirb, flytvästar med grenband, lampa och sprayhood samt en AIS-PLB till alla ombord, MOB-utrustning och nödraketer.

Kommunikationsutrustning: VHF, AIS-transponder, möjlighet att skicka och ta emot email till sjöss via satellittelefon eller SSB-radio.

Klasser: Båtarna placeras i olika kategorier enligt längd, typ, och ägarens val av tävlingsnivå. Det finns till exempel klasserna Cruising, Racing och Open, var och en med egna regler och priser.

Motorgång: Båtar i Cruising-klassen får använda motor men måste deklarera sina motortimmar för att deras resultat ska kunna beräknas. Båtar i Racing-klassen får inte använda sina motorer för framdrivning.

Besättning: Minst 2 personer. Barn i alla åldrar tillåtna och även djur.

Erfarenhet: Skepparen och minst en person till ombord bör ha genomgått någon form av kurs/utbildning för säkerhet till sjöss och segling i hårt väder.


Text: Martin Leisborn • 2022-03-03
ReportageAtlantseglingLångsegling
Scroll to Top