Motorer
-
90-100-hästars utombordare
Stortest. Efter en veckas hårdkörning av marknadens alla 90- och 100-hästare är resultatet tydligt: 100-hästarna är både tystat och snålast.
-
Fem motorer på 60 hk
Båtnytt har som första tidning testat marknadens samtliga 60-hästare. Alla är snåla och pigga men bullernivåerna varierar en hel del. Båtnytt har en favorit.
-
Test: Tre motortyper
Utombordare eller inombordare? Bensin eller diesel? Vi testar de olika alternativen på en 18-fots Ryds.
-
Åtta gånger 40 hk
I fart, förbrukning och acceleration skiljer det inte mycket mellan marknadens åtta 40-hästare. Men när det gäller motorbuller och vibrationer hamnar tvåtaktarna hjälplöst efter.
-
Tre gånger Common Rail
De nya Common Rail-dieslarna är både tystare och snålare än motsvarande bensinmotorer. Här låter vi tre bittra konkurrenter göra upp i en jämn kamp.
-
Marknadens 60-hästare
Det är med hårfin marginal som Selva 60 Dorado vinner 60-hästarnas tuffa kamp. Snabb, snål, nästan tystast, rappast i accelerationen och näst billigast i inköp avgör.
-
Utombordare, styrka för stiltje och motvind
Motorstyrkan påverkar inte toppfarten nämnvärt. Men är avgörande för dragkraften. Det visar vår test av fem snurror på en mindre segelbåt.
-
Marknadens 10-hästare
Tohatsu 9.8 är 2007 års testvinnare i segmentet 10 hästkrafters utombordare. Parsun - kinesen - kommer överraskande tvåa.
-
Propellrar till utombordare, fördel stål
En propeller i stål ger högre marschfart, bättre körkomfort och lägre bränsleförbrukning och kan många gånger vara värda sitt pris. Det visar vår test av 20 propellrar till utombordare.
-
Honda BF 75 & BF 90, bra drag
Japanska Honda är i full färd med att uppgradera hela sitt modellprogram. Vi har testat de nya 75- och 90-hästarna som imponerar både i fart och acceleration.
