Motorer
-
Guider: Så fixar du båten själv
Att själva lyckas fixa lagningarna, problemen, uppgraderingarna och underhållet av sin båt fyller en med stor tillfredställelse. Dessutom blir det oftast betydligt billigare än att låta ett proffs göra det. Men den främsta anledningen till att vi vill kunna själva är att det är fantastiskt roligt att jobba med sin båt. Att på sommaren känna att båten flyter och presterar på grund av det arbete man lagt ner, är en fin känsla. Här har vi samlat de filmer vi producerat som ger dig hjälp på traven. Här lär du dig laga gelcoat, de viktigaste knoparna, byta impeller på utombordare, polera båten, byta en genomföring, ta hand om inombordare och utombordare inför vintern, laga hål i båten, fixa en sönderkörd propeller, serva drevet, byta bälg på s-drev, laga sandwich, täta drevet och få rätt kablar ombord. Ett perfekt sätt att börja ta hand om båten själv.
-
Joystick, glöm ratten, greppa spaken
Med joystick till utombordaren ska det bi lättare och säkrare att lägga till, oavsett om du är nybörjare eller sjöbjörn. Stämmer det? Vi tar kommandot över 600 Mercury-hästar och sparkar loss!
-
Atlantic 690, välbyggd polska överraskar
Jaja, ännu en polsk dam på tillfällig visit i Sverige, tänkte jag vid första bekantskapen på båtmässan i februari. Banne mig, tänkte jag efter en runda i skärgården, den här damen är nog här för att stanna.
-
Volvo Penta EVC
Volvo Penta nöjer sig inte med att belägra motorrummet med marindieslar, man vill även erövra förarplatsen.
-
Utombordare: Sex båtar en motor
Skillnaderna är överraskande när Båtnytt testar Yamahas nya 70-hästare på sex olika styrpulpetare.
-
Utombordaren visade V8:an ändalykten
Utombordaren visade V8:an ändalykten när de två möttes i en rättvis tvekamp. Snabbare, rappare, roligare att köra lyder sammanfattningen.
-
Yamarin 76 DC lever upp
Nya 300-hästaren från Yamaha ger Yamarins fantastiska 76 DC-skrov en ohygglig knuff.
-
Elmotorer, från elvisp till riktig motor
Elsnurrorna har blivit allt vassare. Båtnytt har testat fem modeller av vilka ett par kan bli tuffa konkurrenter till de små bensindrivna fyrtaktarna.
-
Extra kraft för lättdrivna båtar
200 hästar är inte alltid 200 hästar. Utbordartillverkaren Evinrude har två versioner av samma motor. Den ena ger hela 220 hästar och en fartökning med 10 procent. Vi har testat båda versionerna.
-
Motortest 40-60 hk, välj rätt motorstyrka
Det är främst belastningen som avgör vilken motorstyrka du ska välja till den lilla styrpulpetbåten. Här testar vi motorer på 40, 50 respektive 60 hästkrafter på en 5-metersbåt.
