w test arcona 50 en svensk vinnare

I Arconas brief till designfirman ingick att båten i lättare vindar inte skulle sitta i vattnet med en bred häck, utan ha fint släpp i aktern. Så blev det också. Foto: Ludovic Fruchaud

Tester

Test: Arcona 50 – en svensk vinnare

Arcona 50 utsågs till bästa europeiska segelbåt i lyxklassen 2024. Både seglingsegenskaperna och inredningen är av allra högsta klass.

Text: Joakim Hermansson • 2025-02-27 Uppdaterad 2025-02-27

Det började för ett par år sedan över en kaffe på Ikea i Southampton. Platsen valdes för att det kändes osannolikt att Urban ­Lagnéus och Niels Jeppesen skulle bli igenkända där. Mötet var nämligen, milt uttryckt, lite känsligt.

Urban Lagnéus seglade 470 i OS 1992, hade 18 år som finanschef hos Hallberg-Rassy bakom sig och var nu nytillträdd vd för Arcona Yachts. Niels Jeppesen hade nästan hela sitt liv varit delägare, frontman och konstruktör för danska X-Yachts, men hade numera sin egen designbyrå ihop med kollegan Ariadna Pons. Nu var idén att de skulle slå sina påsar ihop, för att ta ett stort kliv från den redan starka position som Arconas förra ägare Torgny Jansson och framlidne designern Stefan Qviberg framgångsrikt byggt upp.

scaled

2009 utsågs Arcona 430 till European Yacht of the Year i prestandaklassen. Ett par år senare nominerades även minstingen Arcona 340, men vann inte den gången. 2018 kom juryn för första gången till svenska vatten och provseglade bland andra Arcona 435 på västkustvattnen kring Ellös. I konkurrens med X4.6 och italienska Grand Soleil 48 tog Arcona 435 då hem den åtråvärda utmärkelsen.

Läs mer: https://www.praktisktbatagande.se/klassikern/klassikern-arcona-340-for-seglingsalskare

Det var alltså stora skor att fylla för den som skulle ta över designen efter Qviberg, och Lagnéus var helt klar över att ett internationellt välrenommerat namn skulle krävas. Han övervägde först ett par sydeuropéer, men valde alltså att närma sig Jeppesen.

– Niels var tillgänglig och X-Yachts hade ju visat att de inte ville ha honom, konstaterar Urban Lagnéus krasst.

Kontroversiellt samarbete

Lagnéus och Jeppesen kom snabbt överens, och i somras sjösattes första resultatet av det i vissas ögon aningen kontroversiella samarbetet. Arcona 50 färdigställs på klassisk varvsmark i Uddevalla, allra längst in i Byfjorden öster om Orust, efter inledande plastarbeten ute i Lyse strax norr om Lysekil.

Byggmetoden är densamma som för systrarna: både skrov och däck i sandwichlaminat av vakuumsugen vinylester kring en kärna av Divinycell som armeras med kol- och glasfiber i multiaxiella vävar. Men vid genomföringar, infästningar etcetera är laminatet förstås massivt.

Svensk Seldénrigg har övergivits till förmån för danska John Mast (aluminium) och rumänska Axxon (kolfiber), men utförandet med självslående fock för enkel segelhantering på liten besättning kvarstår som hos många andra Arconamodeller.

Uppdraget: bred häck med fint släpp

I briefen till Jeppesen & Pons ingick att båten i lättare vindar inte skulle sitta i vattnet med en bred häck utan ha fint släpp. Att det blev så även i verkligheten kunde jag konstatera vid testseglingen på vattnen utanför franska La Rochelle.

God hjälp fick vi visserligen på kryssen av UK Syversens gigantiska codesegel samt på undanvinden av 222 kvadratmeter gennaker, topphissad till 24 meters höjd och halsad längst ut på det 80 centimeter långa peket. När den skenbara vinden byggdes upp snuddade vi vid samma siffror på loggen som verklig vind, vilket alltid är en härlig upplevelse på en såpass stor båt som Arcona 50.

Att rulla ner storseglet i bommen istället för in i masten är ett bekvämt tillvalsalternativ som sänker tyngdpunkten och möjliggör vanliga lattor som ger större akterrunda.

Också i mer vind uppförde sig båten exemplariskt och kunde enkelt kontrolleras med ett lätt rattgrepp mellan tumme och pekfinger även vid rejäl krängning. Rorsman sitter bekvämt och kan justera både skot och travare, som på testbåten var eljusterbar och doldes under durknivå, utan att ens behöva sträcka sig.

50-fotaren är varvets första med två roder, dessutom i delvis skilda system med varsin kvadrant som gör att de i nödfall kan användas var för sig. Skrovbredden akterut ger nämligen inte bara en spatiös sittbrunn med L-formade bänkar och två bord som möjliggör bekväm passage fram till nedgången, utan innebär också att ett enda roder i mitten skulle ha svårt att få tillräckligt grepp. Standardkölen är 2,95 meter djup, men alternativ med mindre djup och därmed mer vikt finns också.

Under däck följer vår provseglade Arcona 50 trenden med ljusare interiörer och mängder av ljusinsläpp genom både däck och skrovsidor. Marinblå dynor och murriga mahognysnickerier har i de båtar som visas upp på mässor och i broschyrer för länge sedan förpassats till historieböckerna, även om traditionsmedvetna nostalgiker som är spekulanter på Arcona 50 fortfarande kan glädjas åt att just mahogny fortfarande är standard, medan den ljusa eken går loss på närmare 120 000 kronor extra.

I grundutförande har båten också pentry med parallell köksö och L-soffa i salongen, medan testexemplaret har extrautrustats med L-pentry och U-soffa om babord för 46 875 kronor.

Pentry som slår det mesta

Pentryt överträffar många normala svenska villadito. Här finns allt från trelågig gasolspis (44 000 kronor extra) med ugn och stora arbetsytor till dubbla hoar och rejält tilltagna förvaringsutrymmen. Den specialtillverkade Arconaservisen i pentryts överskåp hålls stabilt på plats av trästavar som kan flyttas omkring i olika hål för att ge bästa stöd.

Pentryskåpsluckorna byggs, precis som garderobsdörrar, lådfronter och luckor i resten av båten, i fanerad komposit som gör dem så lätta att gångjärnen faktiskt väger mer än själva luckan. Ett tydligt exempel på hur mycket omsorg som lagts i detaljerna är att de rostfria plåtarna och formarna, som för 8 000 kronor kan följa med ugnen, passar i slitsar i hoarna, för att inte glida omkring.

Följ med ombord: https://www.praktisktbatagande.se/batnytt/tv-snitsigt-kok-i-arconas-flaggskepp

Huvudskottets integrerade hyllor har både stämningsgivande belysning och en tv-skärm för 25 000 kronor extra som när det inte visas något program istället fungerar som en trevlig tavla med utbytbart motiv.

Stålram stöttar och ger styvhet

Den snyggt svartmönstrade kolfibermasten blir med sin placering nära huvudskottet en designaccessoar som varken stör ögat eller vid förflyttningar. Mastfoten vilar direkt på den galvaniserade stålram som är en del av Arconas signum och integrerad i skrovkonstruktionens glasfiberbalkar ända upp till röstjärnsinfästningarna, för att fördela lasterna från riggen och ge styvhet åt hela strukturen.

Följ med ombord: https://www.praktisktbatagande.se/reportage/tv-folj-med-in-i-arconas-nya-50-fotare

Babordssidans generösa U-soffa har på andra sidan bordet en flyttbar sittbänk som man också kan vila benen på om man sitter i styrbordssidans raka längsgående soffa. Bakom salongssoffornas ryggstöd döljer sig inte bara rejäla batteriladdare och inverter, utan också hela färskvattensystemet, inklusive en hydrofortank som avlastar pumpen och ger ett jämnare vattentryck.

Alla skott och kojfronter är stadigt fastlaminerade, och däcket limmas slutligen fast vid skrovet först när hela inredningen är färdig och flertalet installationer gjorda.

För om huvudskottet hittar vi den generösa ägarhytten med egen rymlig toa och separat dusch bakom transparent dörr. Bädden mäter två meter på längden och är 160 centimeter bred i huvudändan. Den nedre halvan kan lyftas på starka gasfjädrar för att ge åtkomst till det stora och fackindelade stuvutrymmet under.

Ytterligare en nivå ner nås förvaringen med utdragbara lådor i fotändan, och skulle platsen ändå inte räcka till finns möjlighet att på bekostnad av sittplatsen om styrbord förlänga garderoben till dubbla storleken.

Flödande ljus under däck

Dessutom finns längsgående förvaringsskåp uppe under taket. Det naturliga ljuset flödar genom rutor i skrov och däck, och däcksluckorna kan öppnas både akterut och förut för att säkerställa god ventilation både på svaj och när båten är fast förtöjd.

I akterhytterna är 2 meter långa och 1,7 meter breda dubbelsängar standard, men testbåten har istället separata 70 centimeter breda kojer för 79 250 kronor, som då kan bäddas ihop med mellanlägg. Även här släpper flera rutor in dagsljuset utifrån och det finns gott om förvaringsutrymme, dels i garderober, dels i längsgående skåp med luckor uppe under taket.

Det välisolerade teknikutrymmet mellan akterhytterna rymmer akter om motorn bland annat en 8 kW generator för 342 000 kronor extra, som kan servas via en lucka från styrbordshytten.

I motorrummet under nedgångstrappan monteras som standard en 80-hästars diesel från Yanmar, med trebladig foldingpropeller på S-drev, men i testbåten har den för 144 000 kronor utökats till 110 hästkrafter som ger imponerande vrid och tvåsiffrigt på loggen.

Med sin lågmälda överbyggnad och ett slankt skrov som slutar i en bred och kantig akter med skarpa slag, har nya Arcona 50 fått en yttre design som matchar den inre flärden. Nu ska varvet på allvar utmana både de nordiska konkurrenterna X4.9 och Swan 48 Mk II, samt sydeuropeiska alternativ som Grand Soleil 48, Solaris 50 eller kanske Italia Yachts 14.98.

Hur det går får framtiden utvisa, men utmärkelsen European Luxury Yacht of the Year 2024 var förstås en smakstart.

Det här testet publicerades först i Praktiskt Båtägande nr 1 2024.

LÄS MER:


Text: Joakim Hermansson • 2025-02-27

Rulla till toppen