Capelli Tempest 570 är överraskande komfortabel. Foto: Terje Bjørnsen

Tester

Test: Capelli Tempest 570

Mindre ribbåtars akilleshäl är ofta utrymmena ombord och sittkomforten för passagerarna. Men Capelli Tempest 570 är mer än bara en transportbåt.

Text: Terje Bjørnsen • 2024-07-09 Uppdaterad 2024-07-09

Vanligtvis har ribbåtar på runt sex meter en svaghet när det gäller sittplatser och komfortnivå när det gäller längre turer. Tuberna, som ger båten goda köregenskaper, tenderar att stjäla mycket av de invändiga utrymmena, vilket går ut över antalet bekväma sittplatser ombord. Det är något Capelli har försökt åtgärda i Tempest 570. Istället för att blanda bort begreppen med enkla små inredningsattiraljer är det istället full satsning som gäller – här erbjuds lika mycket pulpet, soffa och solsäng som om vi hade med en styrpulpetare i plast att göra.

Mycket inredning i en relativt smal ribbåt innebär lätt att möjligheten att röra sig smidigt ombord går förlorad. Man stöter titt som tätt i delar av inredningen eller andra i besättningen. Capelli har delvis löst det genom att förskjuta konsolen och förarsätet åt styrbord, vilket gör det möjligt att ha en godtagbar passage mellan fören och aktersoffan. Det är inte precis något promenadstråk, men duger gott för en person som vill ta sig för- eller akteröver i båten.

Dessutom får man plats för de sju personer som båten är godkänd för, låt vara lite beroende på smidighet och kroppskonstitution. Men tänker man sig en typisk familj på tur i skärgården borde det inte bli alltför mycket bråk om sittplatserna.

Aktersoffan täcker så mycket det går av båtens bredd, och där finns plats för två, tre personer. Förarsätet är en typisk 1,5-sitshistoria där det funkar fint med en vuxen och ett barn, medan det för två vuxna blir i trängsta laget.

Sätet är behändigt uppfällbart, vilket gör att du får bättre stöd om du vill stå upp när du kör, något som är vanligt på ribbåtsmodeller från sydligare delar av Europa. På konsolens framsida finns en liten sits, som säkert kan bli en favorit för en yngre familjemedlem som gillar att ha fartvinden i ansiktet en solig dag.

Som brukligt är i en ribbåt finns en större solsängslösning, som öppnar för möjligheten att inta ryggläge med en av tuberna som huvudkudde. En iläggsdyna är standard. Med den monterad blir hela fören en stor, sammanhängande ”sollounge”. Dynan och en del annat ryms i stuven förut. Ett smart utfällbart säte på babords sida ger en ytterligare sittplats.

Utrymmet under aktersoffan bidrar till att det finns ganska gott om stuvutrymmen i förhållande till båtens storlek. Så du kan få undan en hel del av packningen så att den slipper stå på durkens relativt begränsade yta.

Förarplatsens instrumentpanel är enkel, men där finns allt som behövs i en sådan här båt. Motorinstrumenten sitter längst mot styrbord, framför föraren, medan plottern är placerad så att den är väl synlig både för föraren och en eventuell navigatör. De få knappar som du behöver sitter under plottern, medan gasreglaget är monterat på pulpetens styrbordssida, utan att sitta i vägen för ratten.

Vi är vana vid att Capellis ribbåtsmodeller är stabila, lättkörda och trygga. Det gäller även Tempest 570, men här finns även ett mått körglädje som bonus.
En av fördelarna med en ribbåt är den jämna övergången till planingshastighet. Det ger tillgång till en extra del av registret, det mellan 10 och 15 knop, som kommer väl till pass om vågorna är så höga att det blir obekvämt i planingsfart. Det är inte alla plastbåtar som kan skryta med det, eftersom de saknar den extra bärighet som tuberna ger.

Men tuberna kan ofta upplevas släpa i vattnet när man kör snabbare, vilket ger en känsla av nästan för mycket stabilitet och lite motstånd när man närmar sig toppfart. Det slipper man tack och lov i Capelli Tempest 570, för i den har tillverkaren lyckats med kompromissen mellan stabilitet och fart.
Testbåten har Suzukis fyrcylindriga 100-hästarsmotor. Fördelen är att den är lätt, bara 157 kilo, nackdelen att den kräver högt varvtal för att få ut den sista kraften.

Båten går lugnt och stabilt i 20–25 knop. När man närmar sig 30 knop känner man att båten lyfter lite mer ur vattnet och blir lite livligare att ratta, fortfarande utan att motorbullret blir alltför besvärande. Men det finns mer att ta av i Suzukis 100-hästare, och toppfarten mäter vi till 38 knop. Då ligger vi på 6 400 varv och ljudnivån på 97 decibel, så det utnyttjar man blir nog bara vid vissa tillfällen och kortare stunder.

Vi tror att de flesta känner att fartområdet mellan 20 och 30 knop räcker gott för en ribbåt i den här storleksklassen, men en 2,05-liters motor på 115 hästar finns också i sortimentet. Den extra cylindervolymen ger bättre vridmoment och ett lägre varv vid full gas, men med sina 188 kilo är motorn också tyngre.


Text: Terje Bjørnsen • 2024-07-09
TesterMotorbåtRibRibbåt
Rulla till toppen