w test hr 555 br ingang

HR 555 BR är inte byggd i första hand för hårdkörning i höga vågor, men båten är bra balanserad och det går finfint att tackla lite tuffare förhållanden. Foto: Terje Bjørnsen

Tester

Test: HR 555 BR – förbluffande förmånlig

De bästa båtarna i det prisvärda segmentet är de som inte känns billiga. Och det är HR 555 BR ett lysande exempel på.

Text: Terje Bjørnsen • 2025-07-29 Uppdaterad 2025-07-07
De bästa båtarna i det prisvärda segmentet är de som inte känns billiga. Och det är HR 555 BR ett lysande exempel på.

De senaste åren har varit tuffa för båtbranschen, vilket i och för sig inte är helt oväntat för den som varit med under såväl upp- som nedgång några gånger tidigare. Enorm efterfrågan under coronapandemin, följt av inflation och kraftigt höjda bankräntor. Och än så länge fortsätter inbromsningen – folk är inte så benägna att lägga pengar på saker som de inte absolut behöver. En båt kommer ganska långt ner på de flestas priolistor.

Senast situationen var som nu var under finanskrisen 2008. Det var tufft medan det pågick, men inget ont som inte för något gott med sig. Många tillverkare förbättrade sina produkter, ofta utan att det påverkade priset nämnvärt. Krisen medförde helt enkelt att det dök upp många prisvärda båtar på marknaden.

HR 555 BR på väg ut till havs. Bild tagen snett akterifrån.
Båten lämpar sig för lugna turer. Motorbullret håller sig på en rimlig nivå. Foto: Terje Bjørnsen.

Till det här testet ville vi gärna hitta en båt som hade ett så förmånligt förhållande som möjligt mellan pris och funktion. Det finns ett antal tillverkare av det vi – kanske något nedlåtande – kallar ”budgetbåtar”, och HR:s produkter tillhör helt klart den kategorin. Samtidigt har vi genom åren haft många positiva upplevelser med HR-båtar, som exempelvis styrpulpetbåten 602 CC som vi testade 2019.

Populär båttyp

Kompakta bowridermodeller har varit mycket populära i Norden de senaste 25 åren. Yamarin, Uttern, Askeladden och Ryds fanns bland dem som var tidigt ute när det begav sig. De här modellerna blev den perfekta kombinationen för många – med de praktiska egenskaperna från pendlings­båtar och komforten hos en day­cruiser.

Fören på HR 555 BR.
Designen på sittdynor, knapar, durk och pulpit känns genomtänkt och kvaliteten god. Foto: Terje Bjørnsen.

HR 555 BR har klassiska bowrideregenskaper och märkestypisk prislapp. Den rekommenderade motorstorleken för modellen är 115–150 hästar, och på testexemplarets akterspegel satt Suzukis 115-hästare, vilket kändes tillräckligt.

Läs mer: https://www.praktisktbatagande.se/testarkivet/bowriders

Ibland är båtmodeller nästan helt ”rena” utrustningsmässigt, för att priset vid en första anblick ska se så aptitligt ut som möjligt. Så är lyckligtvis inte fallet med HR 555 BR, där mycket ingår i standardutrustningen: Garmin 72 CV-plotter med ekolod, EVA-durk, vattenskidbåge, akterkapell med garage, hydraulisk styrning och stereo med bluetooth. Det enda man behöver tillföra är iläggsskiva och dyna till solbädd och hamnkapell.

w test hr 555 br sittbrunnen
Planlösningen är enkel, men funktionell. Aktersoffan går att vända så att man sitter akterut. Förar- och navigatörsstolarna är bekväma. Foto: Terje Bjørnsen.

Något av det första vi lägger märke till ombord är de fina förar- och navigatörsstolarna. De är ordentligt dämpade, något de flesta nog förknippar mest med betydligt råare sportbåtar. Vi undrade först vad man ska med det till i en snäll familjebåt, men kom ganska snabbt att landa i att det är precis i en sådan här båt man behöver det.

Närbild på fjädringen under förarstolen.
Det är ganska ovanligt med dämpade stolar på båtar i den här prisklassen. Foto: Terje Bjørnsen.

För HR 555 BR är en trygg och snäll båt i sjön, som erbjuder gott om plats ombord. Den väger under 700 kilo utan motor, och då säger det sig självt att det blir lite si och så med förmågan att ta vågorna när sommarbrisen börjar övergå i lite kraftigare sjö. Här kommer de dämpade stolarna in i bilden. De kompenserar förvånansvärt effektivt för bristande skrovvinkel, längd och vikt. Det syntes om inte annat på uttrycket i ansiktena ombord på större och mer premiumbetonade båtmärken, när de blev ifrånkörda av en beskedlig bowrider i ytterskärgården. Redan när man bara klyver aktersvall eller mindre vågor har stolarna en positiv inverkan på körkomforten.

Lågt pris är inte lika med billig känsla

Båten är godkänd för sex personer i kategori C, och även de andra sittplatserna i fören och i aktersoffan erbjuder god komfort. Tanken om att lågt pris automatiskt betyder enkelt kommer på skam när man i fören sitter på väl stoppade, gedigna dynor. Det enda negativa vi har att anföra är att ryggdynornas knappar inte alltid lyckas hålla dem på plats.

hr 555 br 0002 jpg v scaled
Utrustningen under aktersoffan är väl ordnad, och det är lätt att komma åt saker som läns, bränslefilter och batteri. Foto: Terje Bjørnsen.
hr 555 br 9997 jpg v scaled
Passagen vid sidan om aktersoffan ger tillräckligt utrymme för att smidigt kunna gå ombord och in i cockpit. Foto: Terje Bjørnsen.
hr 555 br 9990 jpg v scaled
Det rymliga utrymmet under soffan i fören gör att packningen lätt kan stuvas undan. Foto: Terje Bjørnsen.

Stuvutrymmena i HR 555 BR är minst sagt generösa för båtens storlek. Det är en skön känsla att i en så pass kompakt båt kunna stuva undan kapell, stolsöverdrag och dynor och ändå ha plats över till packning. Utrymmena under konsolen och bänkarna i fören är särdeles voluminösa, men även under aktersoffan finns ett djupt utrymme med fasta platser för bord, bordsstativ och gösstake. Andra viktiga detaljer som underlättar livet ombord: det finns plats för förvaring av fyra fendrar i skrovsidorna.

Allt detta bidrar till att göra användandet enkelt och bekymmersfritt. Är vädret bra behöver du bara stuva undan dynorna och sätta överdrag på förar- och navigatörsstolarna och lämna båten. Ett enkelt hamnkapell (extrautrustning) håller sittbrunnen torr om båten ska ligga länge, och akterkapellet är enkelt att sätta upp och ta ner. Dessutom har det stora fönster och runtomsikten är mycket god med det uppe.

Mindre motorbåt kör långsamt förbi ett antal förtöjda motorbåtar.
Akterkapellet är lätt att få upp, och det går behändigt ner i kapellgaraget under den bakre sittdynan. Vi gillar också de stora fönstren, som ger bra sikt. Foto: Terje Bjørnsen.

Under våra 300 sjömils testande hinner vi testa alla viktiga funktioner. Precis som vi trodde är båten mångsidig, tack vare sin storlek och själva konceptet. HR 555 BR är inte större än att du förhållandevis lätt glider in i även väldigt populära restaurangers gästhamnar, eller får plats att lägga till vid favoritskäret en varm sommardag. Samtidigt går det också bra att ta en tur med båten, bada från den, eller dra någon på vattenskidor bakom den. Vi vågade oss dessutom ut på lite tuffare turer, eftersom båten även tål oskyddade farvatten.

Kraft och fart i en trygg båt

Matchningen mellan Suzukis DF 115 och det lätta och lättplanande skrovet är perfekt. Även med fullsatt båt är det inga problem att hålla en hastighet på 10–15 knop. Det känns både tryggt och komfortabelt att köra även i de stora farlederna.

w test hr 555 br gangbild fran sidan i hamn
Med en för klassen stor tank (150 liter) och låg förbrukning blir det betydligt fler glasstopp än tankningsdito. Foto: Terje Bjørnsen.
faktaruta hr 555 br

Samtidigt finns det tillräckligt med kraft och fart. Vi mäter 39 knop i toppfart, och då känns båten fortfarande trygg och stabil. Men oftast vill man sluka sjömil i spannet mellan 20 och 30 knop. Då jobbar motorn både relativt tyst och effektivt, det vill säga 78–81 decibel och 0,6–0,7 liter per sjömil. Det är riktigt hyggligt. Och är man ute på fintur i 5–6 knop är det som regel lätt att överrösta motorljudet.

Som vanligt med en liten lätt båt håller man gärna relativt låg fart och därigenom ganska låg förbrukning. Vårt snitt under testperioden var 0,62–0,7 liter per sjömil. Tanken på 150 liter är stor för en båt i den här storleksklassen, och det ger oss en räckvidd på runt 215 sjömil. Det innebär att man mycket oftare stannar för att köpa glass än för att tanka. Det ter sig extra gynnsamt med tanke på ett av våra få klagomål på båten: att tankhålet sitter tokigt placerat, vilket gör att tankningen tar lång tid.

I augusti förra året brann HR:s fabrik ner och med den många formar. En ny fabrik ska stå klar i november, och då återupptas full produk­tion. Eftersom formarna saknas kommer modellprogrammet till stora delar att vara nytt inför 2026. Men det finns exemplar av 555 BR kvar ute hos återförsäljarna, och därför väljer vi att publicera testet ändå. /Redaktionen

Läs mer:

1963–2025

Testarkivet – över 1 800 artiklar från Båtnytt, ViBåtägare och Praktiskt Båtägande.

Den här artikeln är en del av vårt testarkiv. Vi är oberoende, så det är du och inte företagen som betalar för våra tester.

Betala via Swish eller med kort och få tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Terje Bjørnsen • 2025-07-29

Tester
Rulla till toppen