W Test basta budgetbatarna ingang

Med nästan underligt låga prislappar är de finländska styrpulpetarna Suvi 47 Duo och Terhi 475 BR två riktiga favoriter. Foto: Mikael Mahlberg

Tester

Test: Terhi 475 BR mot Suvi 47 Duo

För små pengar får du en båt som tar hela familjen ut på sjön i planande fart. Vi testar Suvi 47 Duo och Terhi 475 BR – två budgetval som överraskar positivt.

Text: Mikael Mahlberg • 2024-11-01 Uppdaterad 2025-05-17
För små pengar får du en båt som tar hela familjen ut på sjön i planande fart. Vi testar Suvi 47 Duo och Terhi 475 BR – två budgetval som överraskar positivt.

Vid båttidningen Kipparis brygga i Helsingfors ligger för en gångs skull två riktigt folkliga testbåtar. Vanligtvis är jag här för att köra daycruiser, större bowrider eller andra nyheter från vårt östra grannland – båtar med prislappar på flera hundra tusen kronor, ibland över miljonen.

Dagens testobjekt Suvi 47 Duo och Terhi 475 BR gör faktiskt ungefär samma jobb som många betydligt större och dyrare båtar. Båtar under fem meters längd har nämligen utvecklats betydligt de senaste åren. För femton år sedan var småbåtar ofta styvmoderligt konstruerade historier med en enkel styrpulpet på styrbordssidan. Passagerarna fick finna sig i att sitta oskyddat på hårda plastbänkar.

Suvi 47 Duo och Terhi 475 BR är trots den nätta storleken bekväma utflyktsbåtar för en familj på fyra eller fem personer. Bakom de skyddande rutorna sitter alla i lä, på akterbänkar bekväma som en mindre vardagsrumssoffa. När regnskuren överraskar slår man enkelt upp kapellen, som faktiskt går att använda även i högre farter.

Både Suvi och Terhi planar med fem vuxna ombord, och även om toppfarten då slutar på strax över 20 knop når man utflyktsmålet snabbt.
Efter en lång testdag på Finska viken betalar vi med glädje notan på sjömacken. Med en bränsletörst på nätta 0,4 liter per sjömil blir sommarens utflykter skonsamma för plånboken.

Suvi och Terhi är storsäljare i hemlandet Finland, men relativt okända i Sverige. Tur för våra inhemska tillverkare. Det här är nämligen två lyckade doldisar, med helt olika karaktär. Mot den enkla Suvi står den mer polerade Terhi. Vilken som är bäst? Häng med, så får du veta!

Terhi 475 BR – premiumbåt för budgetpengar

Hur kan den vara så billig?

Tanken tränger sig på efter några minuter i Terhi 475 BR. Ingjutna i plasten finns så många smarta detaljer, förvaringsfack och lösningar att båten andas premium. Sveriges storsäljare i klassen, aluminiumbåten Linder 460 Arkip, känns i jämförelse lika raffinerad som en diskho. Trots ett pris som är flera tiotusenlappar högre.

Terhis fina finish men låga pris beror på den hypersnabba produktionsmetoden. I fabriken där Finlands president Urho Kekkonen startade det löpande bandet år 1972, vakuumformas skivor av ABS-plast till däcks- och skrovdelar. Plasten är av samma lätt böjbara typ som i exempelvis kofångare, och att forma delarna tar bara några sekunder. Därefter nitas skrov och däck ihop med ett lager skum emellan.

Produktionsmetoden har gjort Terhi till Nordens största producent av båtar. Den ger en slät utsida, insida och allmänt fin finish men den något mjuka plasten lämpar sig inte för båtar längre än fem meter.

Eftersom ABS-plasten går att forma hur som helst, blixtsnabbt, har Terhi en mängd finesser som den enklare, sprutlaminerade Suvin saknar. Det generösa stuvfacket i aktern är uppdelat i två, så att den lösa bränsletanken hålls skild från flytvästar och annan packning. På passagerarplatsen finns en ingjuten dryckeshållare, ett fack för mobiltelefon och dessutom handskfack.

Ombord hittar jag finesser som dubbla ankarboxar i aktern, kapellgarage och dessutom möjlighet att med en extra skiva bädda upp ett litet sol- eller kastdäck i förskeppet. De enda missarna är att gasdämpare till aktersoffan saknas, samt att batteriet är gömt bakom eldsläckaren i handskfacket på passagerarplatsen. För att komma åt det krävs både skruvmejsel och tålamod.

Terhis dubbelskrov, som ger en garanterat osänkbar båt, stjäl en del innervolym och man sitter därför något trängre än i Suvin. Speciellt ont om benutrymme blir det för längre personer i aktersoffan.

Förarplatsen är bekväm, även för den 188 centimeter långe, finländske redaktören som följer med på min provtur. Terhi har klokt nog försett 475 BR med så hög ruta att även längre förare ser genom plexiglaset utan att behöva huka i stolen. Även med kapellet på är sikten god.

På akterspegeln hänger en 50 hästars Honda, vilket är rätt motorstyrka. Maximal motor på 60 hästar är att skjuta över målet, för vi kommer ledigt upp i plan även med testlagets fem fullvuxna karlar i sittbrunnen. Ensam ombord lyckas jag komma upp i närmare 30 knop, och med alla fem toppar Terhi respektabla 25 knop i motsjön. Fullt tillräckligt för snabba utflykter, med andra ord.

Det lättdrivna skrovet stöter dessvärre en del även i mindre vågor. Lösningen är att dra av på farten – något som gäller de flesta båtar kortare än fem meter.

Suvi 57 Duo – råbarkad & körglad

Om en båt med 40 hästkrafter och toppfart på 28 knop kan vara sportig, ja då är Suvi 47 Duo det.

Ensam ombord och med Finska viken som tummelplats, gasar jag runt i den krabba sjön utanför fästningen Sveaborg. Skrovet kommer från en äldre Yamarinmodell och är därmed designat av skrovgurun Kai Ilmanen, men det har blivit ännu bättre i Suviutförande.

Vi flyger mjukt över vågtopparna och det är kul att stå på även i de lite större böljorna längre ut.

Suvifabriken bygger fortfarande enkelskrov utan innerliner, precis som båtarna såg ut på det glada 70-talet. Nackdelen är en hemvävd finish, på insidan syns den gropiga glasfibermattan under topcoaten. Fördelarna är lågt pris, eftersom man slipper innermoduler, men också låg vikt. Testbåtens 40 hästkrafter räcker precis för att komma upp i plan, även med fem välvuxna karlar ombord.

Väl i fart är den lätta båten en fröjd att köra.

Ensam ombord klockar jag toppfarten till 28 knop. Med fem personer sjunker den till drygt 23 knop i motsjön, vilket innebär att man får gasa maximalt för att hålla båten kvar i plan. En 50-hästare vore därför välkommen för dem som ofta lastar båten full, men Yamahas F50 anses vara för tung för båten.

Suvi är godkänd för fyra personer, men i verkligheten får fem gott och väl plats. Enkelskrovet gör båten rymlig, benutrymmet är bättre än i Terhin och dessutom sitter man här med skönare ryggstöd. Aktersoffan är så bred att fyra nätta vuxna ryms, och på L-soffan i den minimala förbrunnen sitter man förvånansvärt bekvämt.

Bland de fåtaliga finesserna ombord märks ett handskfack på passagerarsidan, 12-voltsuttag vid förarplatsen och en ankarbox i fören. Mer behövs inte på den här typen av båt.

Stuvfacken räcker för de pinaler som behövs för en dagsutflykt. I aktersoffan ryms både ryggsäckar, flytvästar och ankare. En miss är att stuven saknar avdelare, varför packningen får husera med den lösa bensintanken.

Suvis enda riktiga blotta är den på tok för låga vindrutan. Jag, som är 177 centimeter lång, får finna mig i att sitta halvhukande för att se genom den – eller ställa mig upp i vinddraget. Denna klantighet beror troligen på att även rutramen är tagen från en gammal Yamarinmodell, där den förmodligen passade bättre.

Låga rutor brukar göra det nästan omöjligt att se något i regn, men Suvi har löst saken med ett innovativt kapell. Föraren sticker upp huvudet genom en liten taklucka och slipper därmed knäppa upp hela främre delen som på de flesta andra båtar. Kapellet är också tvådelat, och med enbart frontdelen uppe förvandlas Suvi 47 Duo till en mycket vindskyddad hardtopbåt.

VINNAREN ÄR…

Efter en dag på Finska viken står det klart att Terhi 475 BR och Suvi 47 Duo är två helt olika kombattanter: Den välputsade Terhin står mot den råbarkade Suvin.

Terhi briljerar med fin finish, många smarta detaljer och stora stuvutrymmen. Dessutom kan den bära upp till 60 hästar och blir därmed pigg även med full last.

Priset på 168 000 kronor med motor är cirka 50 000 lägre än vad Buster tar för sin storsäljare, Buster M – men också 20 000 mindre än vad Ryds motsvarande modell 488 Bowrider kostar.

Ändå blir det den råa Suvi 47 Duo som tar hem matchen. Den går mjukare och skönare i sjön och framför allt ger enkelskrovet så luftiga innerutrymmen att båten trots nätta yttermått känns rymlig.

Suvi 47 Duo är en värdig vinnare, som dessutom har en oslagbar prislapp. För 140 000 kronor är det svårt att hitta en bättre, helt ny båt.

LÄS MER:

1963–2025

Testarkivet – över 1 800 artiklar från Båtnytt, ViBåtägare och Praktiskt Båtägande.

Den här artikeln är en del av vårt testarkiv. Vi är oberoende, så det är du och inte företagen som betalar för våra tester.

Betala via Swish eller med kort och få tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Mikael Mahlberg • 2024-11-01

Tester
Rulla till toppen