w test uttern d70  familjelok som angar pa ingang

Med daycruisern D70 satsar Uttern på familjerymd före sportighet. Men båten är stabil och farten är det inget fel på. Foto: Max Carlgren

Tester

Test: Uttern D70 – familjelok som ångar på

Uttern D70 är som gjord för den som snabbt vill ut i skärgården, inte vill göra avkall på komfort, men samtidigt ha en båt med roliga köregenskaper. (Från 2017)

Text: Anna Sandgren • 2025-05-16 Uppdaterad 2025-05-17
Uttern D70 är som gjord för den som snabbt vill ut i skärgården, inte vill göra avkall på komfort, men samtidigt ha en båt med roliga köregenskaper. (Från 2017)

Vi befinner oss i norska Larkollen för att under ett par testdagar köra Utterns fyra nya modeller inför 2017. Nyheterna består av en daycruiser, en bowrider och två hyttbåtar. Uttern, som startades i svenska Norrlångträsk på 60-talet, har precis som det mesta i båtbranschen förändrats radikalt under åren.

Jag kan inte låta bli att jämföra med min egen trotjänare, Uttern 5000 AC. En sann 1980-talskioskmodell, som tagit mig till och från Stockholms övärld oavsett årstid sedan ett tiotal år tillbaka. När jag nu står framför årets nyheter, som ska ta den moderna Utternkonsumenten med storm, tvingas jag inse att min båt kvalar in i veteranbåtsklassen och att Utterns DNA förändrats i grunden (men jag hävdar fortfarande det storartade med denna praktiska båt och dess klassiska Utternsjäl).

Sedan 1996 ägs Uttern av amerikanska jätten Brunswick, som även äger bland annat Quicksilver, Sea Ray och Boston Whaler. Båtarna tillverkas däremot, som så många andra av dagens båtar i mellanklassegmentet, i Polen. Vårt fokus för dagen ligger på daycruisern D70 och till viss del bowridern T70. De delar skrov, men också inredningslayout akter om vindrutan. D70 är Utterns näst största daycruiser efter Uttern D77. När den kom för ett par år sedan imponerades vi av D77:ans utrymmen och genomtänkta familjekoncept. T70 är Utterns största bowrider hittills.

Först studsar jag till vid synen av de ovanligt bulliga och höga stävarna. Sedan undrar jag hur de ska lyckas leverera utlovade goda och sportiga köregenskaper. Strax kommer jag bli översköljd av överraskningar. I själva verket visar det sig att Oslofjordens vatten är det enda som inte sköljer över oss. De breda, höga skroven skjuter effektivt sjön åt sidan. Trots höga vågor och lika höga och provocerande farter sitter vi helt torrt.

Att kliva ombord via aktern och de fiffiga badplattformarna är enkelt på båda modellerna. När jag nu kliver ombord på D70 är det via stäven och för den mindre smidiga kan steget ombord upplevas som högt. Här finns dock en rejäl pulpit med handtag på båda sidor att hålla sig i. Även fördäcket har en reling som fungerar väl som stöd.

För att kliva ner i båten öppnar man en liten dörr i vindrutan och fortsätter sedan nerför en smal ­trappa, placerad strax till babord om förarplatsen. Jag bänkar mig i förarstolen på D70 och konstaterar direkt att jag har nytta av mina långa armar. Avståndet mellan ratt och stol är i det längsta laget, även när jag skjutit fram stolen till max. Ratten är dock ställbar, vilket är något som många tillverkare idag tyvärr sparar in på.

Instrument­brädan har plats för en navigator på 9 tum. Till höger om ratten finns en mugghållare, ett 12-voltuttag och en usb-kontakt. Färgskalan går i kaffebrunt, viket både ger ett nobelt intryck och minskar risken för bländande reflexer. Under båda konsolerna finns stuvutrymmen, som gjorda för att stoppa undan kuddar och packning.

Välutrustat kök

Passagerarsätet erbjuder plats för två personer. Under sätet finns plats att placera en kyllåda. Ryggstödet är fällbart och i framåtfällt läge blir sätet en del av babordssidans soffa. I den u-formade soffan sitter sex personer bekvämt. En fiffig detalj är att ryggstödet i aktersoffan kan fällas i tre olika nivåer. Det inbjuder till extra soffhäng. Bakom soffans ryggstöd finns ett praktiskt inbyggt kapellgarage. Uttern har lyckats utnyttja precis varenda kvadratmilli­meter.

De förlängda badplattformarna är i nivå med akterdäcket – och fortsätter hela vägen ut mot motorn – och gör det enkelt att bara promenera rakt ut utan akrobatik. På styrbords sida, akter om förarplatsen, finns ett välutrustat kök, med Wallas-kokplatta, handfat och tryckvatten, samt skåp för förvaring.

Vi kastar loss med D70 och jag drar igång Veradon. De 300 hästarna mullrar lovande när vi sicksackar oss ut mellan hummertinorna och styr mot öppet vatten. Jag är som sagt spänd på hur det bulliga och breda skrovet med den långa vatten­linjen, som går snudd på hela vägen fram till stäven, ska bete sig. När jag nu skjuter fram gasreglaget och vi snabbt passerar planingströskeln, blir jag positivt överraskad. Uppe i maxfarten på 44 knop ångar båten fram som ett lokomotiv på raketbränsle. Färden är stabil och trygg.

Visst, det krävs en hel del hästkrafter, men med 300-hästaren är det här en riktigt rolig båt att ratta. Förvånansvärt tyst går det också – och mycket torrt. I upp till 35 knop kan vi behålla normal samtalston, vilket inte är dåligt i en öppen båt. Allt sitter dessutom fast och vi slipper störande skrammel. Det märks att Uttern jobbat med både kvalitet och att skapa ett tystare skrov.

Torrt genom stora vågor

Vi pressar båten hårt i vågorna från enorma oljetankers och behöver bara sänka farten något och trimma in för att varken vi själva eller inredningen ska riskera att skakas sönder. I 40 knop flyger vi högt och landar sedan perfekt. Båten har en v-botten på 20 grader och i sidovind kan den kränga något, så det är klokt att välja till trimplan, som tyvärr inte ingår i standardutrustningen. En vettig marsch­fart hittar vi runt 30 knop. Det gäller även för T70, som är utrustad med en Verado på 250 hästar, med vilken vi når en maxfart på cirka 40 knop. Bränsleförbrukningen ligger i den här farten på cirka 1,5 liter per nautisk mil.

Oavsett hastighet visar skrovet på goda och trygga sjöegenskaper. Häftigast är nog ändå att vi sitter så tryggt skyddade och inte får en enda vattendroppe på oss, trots alla provokationer, den starka vinden och de höga vågorna. Rekommenderad motorstyrka är 150-300 hästkrafter. Söker du en fartfylld upplevelse bör du satsa på minst 225 hästar.

Skrovformen bäddar för utrymme

Hur ser det då ut inne under D70:s tak? Vi drar ner på farten och glider in bakom några skyddande öar. Jag slår av motorn och kliver in i ruffen, som är ovanligt stor och rymlig för att vara på en daycruiser under sju meter. Bidrar gör både den bulliga höga skrovformen, med raka skrovsidor och nära på lika rak stäv.

Här finns inget av den där för segmentet så vanliga klaustrofobikänslan, som gör att man helst inte sover över i båten annat än enstaka nätter och därför främst använder utrymmet till förvaring. Tvärtom. Stora rutor i skrovsidor och rejäla rutor infällda i däcket ger ett ovanligt gott ljusinsläpp. Kojerna på 2,05 x 1,20 meter är både bekväma och har gott om utrymme på alla ledder. Är man fler än två personer som vill övernatta, går det bra att bädda ut den stora aktersoffan och sedan fälla upp kapellet.

Ovanligt för storleksklassen är också att denna DC har ett separat och låsbart toalettutrymme. För min resliga kollega på nära två meter är det dock trångt att sitta på toalettstolen, men utrymmet får ändå med sina 1,15 meter i takhöjd mer än godkänt. Ett plus är också den öppningsbara ventilen som är infälld i fönstret.

Ovanligt rymligt och skyddad sittbrunn i T70

Allt akter om den väl skyddande vindrutan är alltså det samma även på Uttern T70. Skillnaden är att boendet för två här är utbytt mot en riktigt rymlig och väl skyddad öppen förlig sittbrunn. Även om många helst söker skydd i lä bakom vindrutan under färd, är det här barnen brukar vilja sitta och njuta av fartvinden. De flesta vill dessutom sitta så långt föröver som möjligt.

Att på en DC ha barnen uppe på däck kan skapa extra oro även för den mest stresståliga förälder, men i T70 är problemet så gott som bortblåst. Förbrunnen kan också göras om till ett stort soldäck. Här finns utöver bekväma sittplatser inbyggda högtalare, LED-belysning och praktiska handtag att hålla sig i. Stuvutrymmen finns under bänkarna.

D70 fortsätter spåret som Uttern slog in på redan med D77 och följer den rådande trenden inom daycruisers på sex till sju meter, det vill säga satsar på familj före sportighet. I fokus står komfort för alla, vilket uppnås genom ett brett, högt skrov med raka skrovsidor och stäv, där det är utrymmena som prioriterats. Både sittbrunn och kabin är ovanligt rymliga.

Skrovsyskonet, bowridermodellen T70, bjuder på en djup förlig sittbrunn, som gjord för busiga barn att sitta tryggt i under färd. Jag är fortfarande inte beredd att byta ut min gamla Uttern 5000 AC mot en ny. Men att Uttern skulle ha sålt sin själ är heller inte sant. För med D70 och T70 lyckas Uttern förena den ­moderna båtkonsumentens behov av komfort och sociala ytor med ­roliga och samtidigt trygga köregenskaper i en båt på ­mindre än sju meter. Men visst, det kan ta ett tag att vänja sig vid utseendet.

UTTERN D70

  • Längd: 6,99 meter
  • Bredd: 2,55 meter
  • Vikt: 1 550 kilo (torrvikt)
  • Bottenvinkel: 20 grader
  • Bränsletank: 280 liter
  • Max antal personer: 8 (960 kilo)
  • Rek. motorstyrka: 150–300 hk
  • Motor: Mercury Verado 300 XL
  • Maxfart: 44 knop (2 personer)
  • Pris: Cirka 720 000 kronor
  • Info: www.uttern.com

Läs mer:

1963–2025

Testarkivet – över 1 800 artiklar från Båtnytt, ViBåtägare och Praktiskt Båtägande.

Den här artikeln är en del av vårt testarkiv. Vi är oberoende, så det är du och inte företagen som betalar för våra tester.

Betala via Swish eller med kort och få tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Anna Sandgren • 2025-05-16

Rulla till toppen