När äkta trä blir alltmer svårtillgängligt blir det än mer intressant att hitta bra alternativ. Vi tittar närmare på några av teakens konkurrenter på marknaden // Foto: Seadek

Artiklar

Det finns alternativ till teakdäck

Idag finns ett antal produkter som kan användas istället för teak.

Text: Martin Leisborn • 2021-11-11

Inget är som det naturliga originalet – äkta teak av god kvalitet och hantverksmässigt monterad är svåröverträffat. Men inte alla ser det som nödvändigt på just sin båt, som ändå är av plast.

Idag finns ett antal produkter som kan användas istället för teak, varav vissa är snarlika den äkta varan och andra rentav gjorda av naturliga material.
Alternativen till teak kan sorteras i några olika kategorier: pvc, kork, modifierat trä och skummaterial. Några av dessa kan tillverkas så att de liknar teak eller vilket annat trä som helst.

De vanligaste är pvc-baserade material och säljs under fabrikaten Flexiteek, Isiteek, pvc-teek, Permateek, Esthec, Gisatex och så vidare. De flesta av dem varar länge, kan monteras eller i alla fall mallas av båtägaren själv samt är lätta att rengöra och tål även högtryckstvätt. Bland nackdelarna kan nämnas att de flesta blir väldigt varma att gå på när solen gassar och att de inte tål starka kemikalier. Aceton ger exempelvis permanenta skador eller fläckar.

En av de ledande på området är Flexiteek, ett norskägt bolag som har sin bas i Fagersta i Sverige. Företaget säljer två olika produkter, Flexiteek och Isiteek. Tomas Gustavsson, vd, berättar om produkterna:

– Isiteek är pvc med krita som fyllnadsmaterial, liknande det som många andra fabrikat säljer. Fördelen med det är att det går att skära till, limma ihop och montera själv på egen hand. Flexiteek är pvc med mikroballonger istället för krita, vilket gör materialet betydligt lättare och svalare. Men det behöver svetsas ihop vilket kräver dyra maskiner, och därför säljs det som färdiga paneler där kunden skickar in en mall som vi bygger efter.

Pvc-baserade däcksmaterial har lång livslängd men efter några års slitage får det en blank yta, vilket då inte längre liknar riktigt trä, och behöver slipas lätt med sandpapper för att återfå sin matta finish. Priset för ett pvc-baserat däck är ungefär samma som för ett däck av äkta teak, så det är inte främst kostnaden som är säljargumentet.

– Fördelen är att våra produkter håller en jämn kvalitet, vilket inte alltid äkta teak gör. Flexiteek har inte funnits tillräckligt länge för att kunna se hur länge det håller men det vi vet är att det håller längre än ett däck av billigare sorts teak.

För många är miljöaspekten en viktig faktor i val av material. Teak är ett naturligt material som inte kommer att förgifta miljön, medan pvc är ett plastmaterial som framställs av petroleum. Det är inte naturligt nedbrytbart och vi vill inte att det ska hamna i havet, men det vore ju å andra sidan inte heller önskvärt att ha ett däck som förmultnar av väder och vind. Äkta teak kräver avverkning av träd – och skogsskövling är ju ett globalt miljöproblem – medan pvc är återvinningsbart.

– Allt spillmaterial i tillverkningen återvinns. Själva däcket har hittills inte återvunnits eftersom de sitter kvar på båtarna, men allt runtomkring tas tillvara.

Företaget Flexiteek verkar även genom en biståndsorganisation till att plantera ett träd för var tionde såld kvadratmeter. Allt för att bidra till en hållbar värld.

– Just nu är det faktiskt teakträd vi planterar. Så om hundra år får vi konkurrens av våra egna träd, skrattar Tomas.

Nyskördad kork i Portugal, kanske snart på ett däck nära dig // Foto: Carsten Niehaus, CC 3.0

Ett annat alternativ till teak är kork, barken från korkträd, samma naturprodukt som i klassiska anslagstavlor och flaskan med bubbel. För att det ska fungera som däcksmaterial pressas det under högt tryck och behandlas med ett bindemedel av polyuretan. Det färdiga materialet behåller sitt korkutseende, ungefär som en anslagstavla, fast lite mer finkornigt. Efter några år i solen kan nyansen bli lite gråare, precis som teak, men den ursprungliga färgen kan fås fram igen om så önskas genom att slipa.

Ett av de korkproducerande företagen är Marinedeck 2000 som funnits sedan 80-talet. Materialet levereras antingen i ribbform eller i färdiga sjok som tillverkar efter kundens mallar.

– Det är ett fantastiskt material, miljövänligt, underhållsfritt, slitstarkt, flexibelt och lätt att arbeta med och limmas fast. Det tål kemikalier som olja och diesel även om nåtmassan kan vara något känslig för rengöringsmedel med citrusfrukter, säger Andreas på Antes Båtvarv som är generalagent för produkten i Sverige, Norge och Baltikum.

Vad gäller miljöaspekten av korkframställning så skadar processen inte träden eftersom bara det yttre lagret av bark med döda celler skördas. Träden huggs alltså inte ner utan fortsätter att växa, frodas och producera syre till vår atmosfär. Vart sjunde år kan mer bark skördas och nytt korkmaterial tillverkas.

– Det är som den svenska björken. Man kan ta barken utan att trädet dör.

En fördel med kork är att det varken behöver oljas, lackas eller behandlas på något annat sätt. Korken i sig suger inte åt sig fukt och inte heller polyuretantillsatsen. När vi frågar vilka nackdelar kork har som däcksmaterial nämner Andreas att det knappt finns några.

– Det skulle i så fall vara utseendet, det ser ju inte ut som teak utan som kork. Någon har också tyckt att det är svårare att dansa på det eftersom det ger ett så bra grepp. Men det är ju mer en smakfråga om man anser att det är nackdelar.

Pvc-baserade Flexiteek finns i många nyanser, vissa snarlika riktig teak // Foto: Flexiteek

Modifierat trä är ytterligare ett alternativ till däcksbeläggning. Däribland återfinns Lignia och Accoya som är gjorda av furu, alltså tall, impregnerad med en speciell sorts harts och torkad med en metod som låser hartsen på molekylnivå. Resultatet ger materialet egenskaper som sägs överträffa tropiska hårda träslag. Enligt beskrivningar ser det nästan likadant ut som teak men torkar snabbare och har en förväntad livstid på uppåt femtio år. När det slutligen slitits ut kan det användas som biomassa till energiutvinning. Materialpriset lär ligga just under teaken, och arbetsinsatsen för att bearbeta och montera är lika stor.

Sist men absolut inte minst bland alternativen hittar vi expanderat skum, ett slags akrylmaterial. Vi går inte in på det i detalj i denna artikel, men det är bra att känna till att det finns och är populärt till framför allt tävlingsbåtar. Det ger en mjuk yta att stå på och mycket bra fotgrepp. Det går att få formgjutet, i olika tjocklekar, specialdesignat och har många fördelar, men är inte lika slitstarkt som teak, pvc och kork.

Seadek är ett av de ledande företagen inom produktkategorin och de har färdiga designer till ett stort antal båtmodeller, dock långt ifrån alla. Finns designen färdig lär priset vara ganska överkomligt, annars cirka 1 500 kronor per kvadratmeter.

TEXT: MARTIN LEISBORN


Text: Martin Leisborn • 2021-11-11
ArtiklarEsthecFlexiteekGisatexIsiteekMarinedeckMartin LeisbornPermateekpvc-teekSeadek
Scroll to Top