Arbetsbåt i trä förtöjd långsides vid stadskaj.

Arbetsbåten Dunkas är en av fyra båtar som nyligen k-märkts av Sjöhistoriska museet. Foto: Karolina Matts

Artiklar

Fyra fartyg k-märkta

Tidigare i år k-märktes sex fritidsbåtar av Sjöhistoriska museet. Nu har turen kommit till fyra arbetsbåtar.

Text: Joakim Hermansson • 2024-08-14 Uppdaterad 2024-08-16

I Sverige finns ett hundratal fartyg och båtar som kan berätta om landets historia. Det kan exempelvis vara fartyg som fraktat mat och byggmaterial eller passagerare, båtar byggda för att bogsera och varpa timmer fram till sågverk och pappersbruk eller olika slags fiskefartyg som är byggda och anpassade för fiske i olika vatten.

Många av de här fartygen har enligt Sjöhistoriska museet förändrats så lite genom åren att de nu har stora pedagogiska värden, men också genuina upplevelsevärden, och därför kan de nu k-märkas och ge oss en förståelse om en annan tid.

– Att bevara den här typen av enklare bruksbåtar i plåt är lika viktigt som att bevara en fin ångbåt. Timmerhantering och flottning är en del av Sveriges ekonomiska historia, säger Sjöhistoriska museets intendent Karolina Matts.

Dessa fyra fartyg är nu k-märkta:

Ångslupen Frithiof

Frithiof byggdes på Södra varvet i Stockholm 1897 och representerar väl den omfattande ångbåtstrafiken på Stockholms inre vatten. Foto: Anne-Sofie Eriksson

Klinkbyggda motorbåten Dunkas

Dunkas byggdes i Säffle som en arbetsbåt för underhåll av fyrar och fyrhus i Vänern och är ett utmärkt exempel på en klinkbyggd arbetsbåt i trä.

Varpbåten 172:an

Varpbåtar användes i timmerhantering i sjöar och vattendrag. 172:an byggdes i plåt på Lidwall & söner år 1950.

Traktorbåten Tråget

Även Tråget är byggd på Lidwall & söner, år 1964, och användes även den i timmerhanteringen, för att med hjälp av en
gaffel i fören bryta upp timmerbrötar som fastnat.

Läs mer:


Text: Joakim Hermansson • 2024-08-14
Artiklar
Rulla till toppen