Arbetsbåten Dunkas är en av fyra båtar som nyligen k-märkts av Sjöhistoriska museet. Foto: Karolina Matts
Fyra fartyg k-märkta
Tidigare i år k-märktes sex fritidsbåtar av Sjöhistoriska museet. Nu har turen kommit till fyra arbetsbåtar.
I Sverige finns ett hundratal fartyg och båtar som kan berätta om landets historia. Det kan exempelvis vara fartyg som fraktat mat och byggmaterial eller passagerare, båtar byggda för att bogsera och varpa timmer fram till sågverk och pappersbruk eller olika slags fiskefartyg som är byggda och anpassade för fiske i olika vatten.
Många av de här fartygen har enligt Sjöhistoriska museet förändrats så lite genom åren att de nu har stora pedagogiska värden, men också genuina upplevelsevärden, och därför kan de nu k-märkas och ge oss en förståelse om en annan tid.
– Att bevara den här typen av enklare bruksbåtar i plåt är lika viktigt som att bevara en fin ångbåt. Timmerhantering och flottning är en del av Sveriges ekonomiska historia, säger Sjöhistoriska museets intendent Karolina Matts.
Dessa fyra fartyg är nu k-märkta:
Ångslupen Frithiof
Frithiof byggdes på Södra varvet i Stockholm 1897 och representerar väl den omfattande ångbåtstrafiken på Stockholms inre vatten. Foto: Anne-Sofie Eriksson
Klinkbyggda motorbåten Dunkas
Dunkas byggdes i Säffle som en arbetsbåt för underhåll av fyrar och fyrhus i Vänern och är ett utmärkt exempel på en klinkbyggd arbetsbåt i trä.
Varpbåten 172:an
Varpbåtar användes i timmerhantering i sjöar och vattendrag. 172:an byggdes i plåt på Lidwall & söner år 1950.
Traktorbåten Tråget
Även Tråget är byggd på Lidwall & söner, år 1964, och användes även den i timmerhanteringen, för att med hjälp av en
gaffel i fören bryta upp timmerbrötar som fastnat.
Läs mer:
Text: Joakim Hermansson • 2024-08-14
Artiklar