Flera sjömackar tvingas stänga under stora delar av dygnet under högsäsong. Foto: Arkivbild, ViMenn (från en norsk sjömack)
Så kör du snålare
Även om priserna på sistone har sjunkit lite går vi mot en ny sommar med höga bränslepriser. Så här snålar du med de dyra dropparna.
Det är lustigt hur summan vid bränslepumpen ofta får definiera kostnaden för båtlivet, när utgifterna för service, underhåll, förvaring och försäkringar för många båtägare egentligen är mycket högre. Men besöket vid sjömacken har sin egen psykologi, och med dagens bränslepriser är det i vilket fall en bra idé att aktivt försöka sänka förbrukningen.
Besparingsmöjligheterna beror på vilken typ av båt du har och hur du använder den. Om du har en gammal 14-fotare med fyra hästar och kör den en timme eller två varje sommar kommer varken bränslepriserna eller körvanorna att spela någon större roll. Om du befinner dig i andra änden av skalan, med en stor båt, kraftfull motor och långa körsträckor på sommarmenyn, kan en viss medvetenhet om dina körmönster göra stor skillnad.
När vi genomför motorbåtstester har bränsleförbrukning alltid varit en viktig faktor. Låt oss dela med oss av de viktigaste lärdomarna och förhoppningsvis hjälpa dig att spara en tusenlapp, eller kanske fem, under sommaren.
Båtens och motorns tekniska skick spelar en viktig roll för bränsleförbrukningen. Det viktigaste är att du har ett rent skrov med ny bottenfärg. Dessutom måste propellern vara anpassad till kombinationen båt/motor. (Läs mer i vår propellerskola.) Om du är osäker kan du kontrollera det rekommenderade varvtalsintervallet för motorn och ta en tur med full gas. Trimma ut motorn tills propellern släpper taget, trimma sedan tillbaka lite och läs av varvräknaren.
Om du är ensam i båten bör motorvarvtalet ligga i den övre delen av intervallet. Om fabriken säger 5 000–6 000 varv per minut, till exempel, är 5 800 bra, medan 5 100 är i lägsta laget. Är du osäker kan du be en märkesåterförsäljare om råd. Att investera 1 500 kronor i en ny propeller kan spara många liter bränsle. Men det handlar också om att få den bästa körupplevelsen med din båt och motor.
Det billigaste och enklaste sättet att spara bränslepengar är fortfarande att hålla sig borta från de hastighetsområden där din båt körs minst effektivt. Baserat på vad vi har sett av båtlivet under de senaste säsongerna har många människor mycket att vinna på den här fronten. Lyckligtvis är det enkelt så länge du är lite medveten om hur du kör.
De flesta inser inte att det finns mycket att spara genom att köra långsamt. Vi ska inte gå in på teorin i detalj här, men skrovlängden avgör i vilket hastighetsintervall vattenmotståndet, och därmed bränsleförbrukningen, ökar. En tumregel är en deplacementsfart på cirka fem knop för en sexmetersbåt, sex till sju knop för en sju- till åttametersbåt och åtta knop för en båt på cirka tio meter. Den bästa indikatorn är aktervågen som din båt ger upphov till. När den blir märkbart större visar det också att du är på väg att lämna det mest ekonomiska fartområdet.
Vid båttester talar vi mycket om planingströskel, det område där en planande båt lyfter från vattnet och planar ut. Beroende på storlek och typ av båt ligger detta för de flesta någonstans mellan 15 och 20 knop. Bränslemätningarna i våra tester visar tydligt att man av rent ekonomiska skäl bör undvika området mellan deplacementsfart och planingströskeln. Det är som att köra en bil uppför en brant backe. Man måste lära känna sin egen båt, men 7–15 knop är ofta ett bra område att undvika. Vi talar om en två- till trefaldig ökning av bränsleförbrukningen.
Åtgärd två är att hitta ett ekonomiskt marschfartsintervall när båten planar. Det viktigaste är att undvika att köra mycket med eller nära full gas. Du kan spara mycket genom att minska motorvarvtalet med 10–25 procent. Många nyare båtar har nu någon form av bränslemätare. Om du bekantar dig med den kan du finjustera hastigheten till det mest effektiva varvtalsintervallet.
Utifrån förbrukningsmätningarna från våra hundratals båttester är det inte alltför svårt att välja rätt hastighetsintervall för de vanligaste typerna av planande båtar: Om din topphastighet ligger runt 30 knop räcker det ofta med 20–25 knop. För något snabbare, större båtar med topphastigheter runt 40–45 knop är optimalt intervall för marschfart något högre: 23–28 knop är ofta en bra utgångspunkt.
Om du är ute på en långresa med en stor semesterbåt är det också viktigt att tänka på förbrukningen i skrovfart jämfört med högre marschfart. ”Vägen är målet” hade Porsche i sin marknadsföring på 1980-talet, och detta kan vara viktigt att komma ihåg när man reser långa sträckor. Ha inte för bråttom.
Och som erfarna båtförare vet: Om våghöjden och vindhastigheten tilltar kan förbrukningen öka med upp till 50 procent jämfört med i lugnare förhållanden. God planering ger inte bara en bekvämare resa, utan också lägre bränslekostnader.
Läs mer:
Text: Terje Bjørnsen • 2024-06-07
Artiklar • Marschfart • Motorbåt • Planingströskel • Snålkörning