En obromsad båttrailer kan räcka för att transportera en lättare båt medan en bromsad trailer som den på bilden är lämpligare för en tyngre båt. Foto: Johan Cooke

Artiklar

Ta båten på släp – traila

Med båten på släp kan du ständigt nå nya farvatten, i när och fjärran. Traila för enkelheten och variationen på vattenvägar.

Text: Johan Cooke • 2024-04-05 Uppdaterad 2024-04-10

Tidig morgon och sommarsol. Du backar ner släpvagnen med båten på strandkanten, och sjösättningen tar inte många minuter. Bil och släp parkeras ett stenkast från sjön, som bjuder på mysiga öar. Båten packas med tält, sovsäckar och mat. Den spegelblanka sjön glittrar och nya farvatten ligger framför stäven. Det är oftast en enkel match att sjösätta båten på någon ramp vid en sjö eller utefter kusten.

Väntetiden på en båtplats i större städer är omkring tio år. Genom att ha båten hemma på tomten behöver du inte vänta på en båtplats, utan kan ta båten direkt på släp för att upptäcka nya farvatten.

Vill du traila båten utomlands är det enkelt att åka till andra länder, framför allt inom Norden. För att slippa korsa Ålands hav i en mindre båt kan den transporteras på en bilfärja för att sedan sjösättas inför färden bland Ålands 6 800 vackra öar. Andra alternativ är att färdas i norska fjordar, någon av Sveriges alla insjöar eller vackra kanaler. Du väljer själv.

Traila båten och upptäck Sveriges kanaler: Dalslands kanal består av ett pärlband av stora och små sjöar, vikar, fjordar och bi-leder som binds samman av cirka 12 kilometer grävd eller sprängd kanal. Foto: Jonas Ingman

Steg ett när du ska köpa en trailer är att utgå från vilken båttyp du ska traila och vilket syftet är. Om du äger en vanlig motorbåt, upp till sex meter ungefär, passar de flesta båtupptagnings- och släpvagnar. I många fall går de även att använda till små segelbåtar utan köl. Men det är svårare att hitta en lämplig trailer om du ska köra långt och om du äger en ribbåt, snipa, katamaran, en segelbåt med köl eller har drev som sitter långt fram på båtbottnen. Då krävs det i regel specialvagnar.

Den som bara kör båten en kortare sträcka, kanske mellan tomten och närmaste vatten, kan använda en båtvagn eller båtupptagningsvagn. Sådana lämpar sig för sjösättning, upptagning, kortare transporter och för båtförvaring. Ett sådant fordon behöver inte registreras, besiktigas eller skattas. Nackdelen är att ett efterfordon inte får köras fortare än 30 km/h och inte på motorvägar eller motortrafikleder.

En båttrailer ska passa till din båt. Det är extra viktigt när det gäller segelbåtar. Foto: Johan Cooke
Inbitna sportfiskare kan lätt följa fisken och sjösätta båten där de tror att det kommer att nappa. Foto: Johan Cooke

Men du som vill traila båten längre sträckor på motorvägar och motortrafikleder, för att upptäcka farvatten långt bort, behöver båtsläpvagn. Den kan fås antingen obromsad eller bromsad. De två olika släpen kallas för 80-trailer eftersom de får köras i högst 80 kilometer i timmen. 

Men de obromsade släpvagnarna, som också benämns EU-trailer, får bara köras i 40 km/h om vissa villkor inte uppfylls (se faktaruta). Som namnet antyder saknar en obromsad släpvagn egen färdbroms och är därför beroende av bilens bromssystem. En obromsad trailer med totalvikten 750 kilo kan du få betala 14 000–17 000 kronor för.

Ett bromsat släp är utrustat med bromsar som hjälper till att minska hastigheten när du trycker ner bromspedalen i bilen. Bromsade släp med totalvikter på 1 000–2 500 kilo kostar 30 000–122 000 kronor. 

Förutom vackra vyer erbjuder norska fjordar ofta fantastiskt fiske, och dit kan man lätt ta sig från Sverige med båten på släp. Foto: Johan Cooke

Både obromsade och bromsade släp måste besiktigas och har också krav på vinterdäck under den tid sådana är obligatoriska. Obromsade släp är däremot inte skattepliktiga, till skillnad från de bromsade varianterna. 

– När någon ska köpa en båttrailer utgår vi bland annat från båtens mått, vikt och totalvikt. Dessa parametrar avgör om båten kan trailas på en obromsad eller bromsad trailer, berättar Suzanne Dovstedt på Uppsalaföretaget Marin och Trailer som säljer nya och begagnade trailrar för båtar.

Med en obromsad trailer får vagnen, båten, båtmotorn och bränslet tillsammans (totalvikten) väga maximalt 750 kilo (se faktaruta). 

– Om man ligger strax under totalvikten på 750 kilo är det bättre att köpa en bromsad släpvagn, som är säkrare ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Dels kan man köpa en större motor till båten, utan att behöva byta vagnen, dels slits vagnen mycket hårdare om lasten ligger på gränsen till 750 kilo, säger Suzanne Dovstedt. 

Bromsat släp från Bålstasläp, lämplig för snipor.
Ocean 1500, obromsat släp från danska Variant.
TK-trailer har bromsade släp 1 300-1 800 kilo.

Men du bör heller inte köpa en för stor trailer. Förutom att den kostar mer ökar även din totalvikt. Det kan leda till att lasten blir för tung för bilen du kör. Suzanne anser att man bör köpa en båttrailer av ett väletablerat fabrikat, med bra renommé på marknaden som därtill har ett bra andrahandsvärde. 

De etablerade och kända fabrikaten har trailrar som är robust byggda och välgalvaniserade för korrosionsskydd. En annan fördel är att det finns reservdelar och tillbehör till dem. Det kan vara svårt att få tag på om du köper en släpvagn av ett okänt fabrikat, menar Suzanne Dovstedt.

Exempel på etablerade fabrikat är Tiki, Fogelsta, och Brenderup. Ett stort plus är om naven till trailerhjulen är vattentäta. Om det kommer in vatten, främst saltvatten, i navet vid sjösättning börjar de på sikt att rosta.

Cahtrine och Peter Nygren trailar sin segelbåt från hemmahamnen i Mälaren och upptäcker hela ostkusten. Deras Fabola Campus är 7,45 meter lång, 2,45 meter bred och väger 1 000 kilo. Foto: Johan Cooke

Kontrollera även att båttrailern går att anpassa till din båt. En robust vinsch med bra dragförmåga är viktigt. Likaså vaggor och kölrullar som kan justeras enkelt, så att båten håller sig på plats. Du kan till exempel välja en trailer med tippbar bakre vagga som gör att du slipper köra ner båten i vattnet när du ska sjösätta den. Eller en trailer med en ljusramp – som du dock måste ta bort eller vika åt sidan när du sjösätter.

Genom att köpa en begagnad trailer sparar du många tusenlappar. Det är klokt att välja en traileråterförsäljare som lämnar garanti. Om du ska köpa en begagnad trailer direkt av en privatperson gäller det att vara noggrannare som spekulant.

Läs besiktningsprotokollen och fråga säljaren vilken båt som har trailats på vagnen. Ett vanligt fel är att trailern kan ha varit överlastad. Det kan visa sig genom att lagren låter illa eller glappar. Hjulaxeln kan då gå av om den genom åren har varit för tungt belastad eller blivit rostangripen, säger Suzanne Dovstedt och fortsätter: 

– Om du ska köpa en äldre bromsad båttrailer bör du kontrollera att bromsarna fungerar. Undersök även att belysning, vinsch, vagga och kölrullar fungerar.

VIKTIGT ATT HA KOLL PÅ:

När du ska köpa en släpvagn för din båt måste du ha koll på olika fordonsvikter, hastighet och vilken körkortsbehörighet som krävs.

Totalvikt: Ett fordons tekniska begränsning, vad fordonet inklusive last maximalt får väga. En obromsad släpvagn kan ha en totalvikt på högst 750 kg. Ett fordons totalvikt framgår av registreringsbeviset.

Tjänstevikt: Vikten av ett fordon i olastat men driftfärdigt skick. För en bil ingår en förare à 75 kg i tjänstevikten.

Bruttovikt: Vad ett fordon faktiskt väger, alltså tjänstevikt och lasten tillsammans.

Tillåten släpvikt: En bils högsta tillåtna släpvikt är en bruttovikt och den får aldrig överskridas oavsett körkortsbehörighet.

Tågvikt: Ett dragfordons och en släpvagns bruttovikt tillsammans. Normalt är en bils högsta tillåtna tågvikt lika med bilens totalvikt plus bilens tillåtna släpvagnsvikt. Men det förekommer att tillåten tågvikt är lägre satt av biltillverkaren. Då blir följden att om bilen lastas till sin totalvikt får inte släpet lastas till bilens tillåtna släpvikt, eller tvärtom.

Med körkort B får du maximalt traila:
Släp med totalvikt på högst 750 kg, eller släp med högre totalvikt än 750 kg förutsatt att sammanlagda totalvikter bil och släp inte överstiger 3 500 kg.

För körkortsbehörighet B96/utökat B gäller:  
Summan av bilens totalvikt plus släpets totalvikt
får inte överstiga 4 250 kg.

Med behörighet BE får du maximalt traila:
Personbilar eller lätta lastbilar med en totalvikt
på högst 3 500 kg och ett eller flera släp kopplade till bilen.

BE-behörigheten har inte någon begränsning för bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikter, men släpets faktiska vikt med dess last, bruttovikt, får aldrig överstiga bilens tillåtna släpvikt.

På transportstyrelsen.se kan du använda deras släpvagnskalkylator för att se om din kombination av bil, släp och körkort är laglig.

Den här artikeln är ett utdrag ur ett omfångsrikt tema i Praktiskt Båtägande nr 11 2023.


Text: Johan Cooke • 2024-04-05
ArtiklarMotorbåtSegelbåtsläpvagnTrailatrailer
Rulla till toppen