Candela P-12 Shuttle kommer att ta 30 passagerare. Foto: Pressbild

Båtnytt

Candela blir pendelbåt mellan Stockholm och Ekerö

Elbåtstillverkaren Candela går in i transportbranschen och levererar en kolfiberbåt som ska transportera Stockholmare och Ekeröbor i början av nästa år.

Text: Elinor Karlin • 2022-07-11 Uppdaterad 2022-07-08

Nu är det klart att det svenskutvecklade bärplansfartyget Candela P-12 Shuttle kommer att trafikera linje 89 mellan Tappström, Ekerö, och Klara Mälarstrand i Stockholm city. Det meddelar Candela själva i ett pressmeddelande. Resan ska ta 25 minuter, nästan halva tiden mot vad dagens pendelbåtar tar i anspråk. Toppfarten är runt 30 knop och när båten är klar ska hon flyga över vattnet. Dessutom har hon beviljats undantag för hastighetsbegränsningen på 12 knop som gäller i innerstaden, allt för att det effektiva ytläget ska kunna behållas.

– Vi beräknar att pendlarna i snitt sparar nästan en timmes restid per dag jämfört med bil, buss och tunnelbana. Självklart gör det skillnad i vardagen, det blir en timme extra på jobbet eller en timme tidigare hämtning på skolan, säger Erik Eklund, skeppsbyggare och chef för kommersiella fartyg på Candela, i pressmeddelandet.

Enligt Candela själva ska projektet skara in 725 ton koldioxidekvivalenter på linje 89 årligen jämfört med att driva konventionella dieselfartyg. Dessutom hoppas de att det ska bli billigare per passagerarkilometer, tack vare den låga elförbrukningen och den underhållsfria elektriska drivlinan.

LÄS MER: Electra – elfärja i 40 knop

– Sjötrafiken är regionens mest populära kollektivtrafik, som jag vill bygga ut med ännu fler linjer framöver. Men vi behöver bättre teknik för att få snabbare resor och få bort klimatpåverkan. Därför är vi glada att kunna låta ny teknik testas i vår sjötrafik. Det kan bidra till lösningar som vi kan använda i Stockholm, men ger också möjligheter till både export och jobb i Stockholmsregionen, säger Gustav Hemming (C), skärgårdsregionråd, i pressmeddelandet.

Dessutom så lovar Candela att det ska vara så gott som omöjligt att bli sjösjuk ombord, tack vare bärplanen. Fartyget är utrustat med ett datoriserat styrsystem som balanserar båten 100 gånger per sekund, vilket dessutom ska avstyra sjögång.

Båten ska levereras i början av 2023 och byggs i kolfiber på en fabrik i Rotebro, norr om Stockholm. Hon kommer att kunna ta totalt 30 passagerare.

I Praktiskt Båtägande nummer 7-2022 har vi elbåtstema. Du som är prenumerant kan läsa tidningen genom Flipp.


Text: Elinor Karlin • 2022-07-11
BåtnyttCandelaElbåtar
Scroll to Top