Candelas elfärja P-12 ska börja trafikera Tahoesjön. Rendering: Candela
Candelas elfärja ska trafikera Tahoesjön
Candelas elfärja P-12 började nyligen gå i reguljär trafik i Stockholm. Nu tillkännager företaget att den bärplansförsedda färjan också ska börja frakta skidåkare och andra över Tahoesjön.
Svenska elbåtstillverkaren Candelas bärplansfärja P-12 trafikerar sedan en knapp månad tillbaka en rutt mellan Ekerö och Stockholms innerstad. Nu går P-12 på export till USA och Tahoesjön. Skidåkare och andra besökare ska med start nästa år kunna resa över sjön med hjälp av eldrift.
Färjan tar 30 passagerare och kommer att kunna korsa Tahoesjön på 30 minuter, vilket halverar restiden jämfört med att köra bil runt sjön. Vintertid kan bilresor runt sjön ofta ta över två timmar på grund av besvärliga snöförhållanden och trafikstockningar. Området runt Tahoesjön lockar varje år 15 miljoner friluftsintresserade besökare, majoriteten av dem vintertid.
Elfärjan ska ge betydligt lägre driftskostnader än dieseldrivna fartyg. Operatör på rutten blir lokala företaget FlyTahoe.
– Det är ironiskt att medan miljoner, inklusive jag själv, kör runt Tahoesjön för att beundra dess skönhet, bidrar vägsedimenten vi genererar till det största hotet mot sjöns berömda koboltblå klarhet. Vår tjänst kommer att erbjuda snabbare transport än bilar eller bussar, samtidigt som vi hjälper till att bevara Tahoesjöns blå vatten, säger Ryan Meinzer, grundare och vd för FlyTahoe, enligt ett pressmeddelande.

Enligt Candela är P-12 världens snabbaste eldrivna fartyg med den längsta räckvidden. Bärplanstekniken – datorkontrollerade undervattensvingar – som får färjan att ”flyga” ovanför vattenytan i 25 knop, ofta ganska opåverkad av vågor och vind. Skrovet hamnar ovanför vattenytan, vilket minskar vattenmotståndet markant. Enligt Candela reduceras energiförbrukningen med hela 80 procent jämfört med konventionella fartyg.
– Det fungerar i princip som ett stridsflygplan, som hela tiden balanseras med hjälp av skevroder. Principen för P-12 är densamma, men våra vingar flyger i vatten istället för i luft, säger Gustav Hasselskog, Candelas vd och grundare.
Läs mer: https://www.praktisktbatagande.se/batnytt/candela-c-8-korde-stockholm-aland
Eftersom fartyget ”flyger” ovanför vattnet sägs det skapa minimalt med svall även i höga hastigheter, vilket skyddar strandlinjer och förtöjda båtar. De specialutvecklade elmotorerna, Candela C-POD, eliminerar dessutom risken för oljespill och orsakar väsentligt mycket mindre buller.

Färjan är särskilt anpassad för området med plats för både skidutrustning vintertid och cyklar under sommarsäsongen. Med över 15 miljoner besökare årligen vid Tahoesjön väntas den nya färjelinjen bidra till minskad biltrafik och därmed reducerade utsläpp i det känsliga området.
Färjan kommer att trafikera en nord-sydlig rutt över Tahoesjön och knyta samman områdets 14 skidanläggningar. Eftersom sjön, som är USAs näst djupaste, aldrig fryser kan trafiken pågå året runt. Enligt pressmeddelandet förväntas detta inte bara underlätta för turister utan också förbättra vardagen för lokalbefolkningen genom snabbare och mer miljövänliga transportmöjligheter.
Tekniska fakta Candela P-12:
- Längd: 11,99 meter
- Kapacitet: 30 passagerare plus besättning
- Toppeffekt: 320 kW
- Marschfart: 25 knop
- Räckvidd: 40 nautiska mil
Text: Fredrik Olsson • 2024-11-22




