fargglatt kollage foto frukt mat facebook inlagg 1 e1737218834784

Fem båtar passerade nålsögat och utsågs till European Yacht of the Year i olika klasser. Foton: A. Lindlahr

Båtnytt

Europas bästa segelbåtar 2025 korade

Juryn för European Yacht of the Year har återigen utsett de bästa båtarna i fem kategorier. Årets vinnare spänner mellan 6 och 19 meters längd.

Text: Joakim Hermansson • 2025-01-18 Uppdaterad 2025-02-13

Den prestigefyllda utmärkelsen European Yacht of the Year tillkännagavs ikväll vid en ceremoni i Düsseldorf, där Europas och kanske världens största båtmässa, Boot, inleddes den här helgen.

Förberedelserna för European Yacht of the Year 2025 påbörjades redan i juni när vi tolv ledamöter i juryn hade vårt årliga nomineringsmöte. Som vanligt är det en salig blandning av stora och små båtar, masstillverkade och lite mer udda flytetyg. I år är dock antalet kandidater färre än på väldigt länge, eftersom urvalet var mindre och bara 16 båtar klarade det första nålsögat.

Heyman 42 PPH, designad av svenske Gabriel ­Heyman, var nominerad men lyckades inte ta sig hela vägen. För övrigt får ingen i juryn rösta på båtar från det egna landet.

VINNARE FAMILJ – HANSE 360

Svårslagen volym

Hanse Yachts är ju en av de stora volymtillverkarna, och båtarna med varumärket Hanse byggs sida vid sida med de exklusivare Dehler och Moody i samma fabrik i tyska Greifswald. Flera juryledamöter fick intrycket att Hanse med nya 360-modellen tar ett kliv närmare koncernsyskonen när det gäller byggkvaliteten, som känns ett strå vassare än tidigare.

Skrovformen i Hanse 360 är strykjärnslik med bredd som följer med akterut från mid­skepps, och de skarpa slagen i friborden bidrar också till ökad interiör volym, såpass att man kan välja att få två rymliga akterhytter med en dubbelkoj i varje. L-pentryt är beläget på babordssidan av nedgångstrappan, med stor toa med separat duschkabin mittemot, men det är också möjligt att få en egen toa integrerad med master cabin framför huvudskottet.

I så fall snedställs dubbelbädden för att möjliggöra den konfigurationen. Den breda och rymliga sittbrunnen öppnas akterut med uppfällbara sittbänkar bakom rattarna för fri passage ut mot den nedfällbara akterspegeln och badplattformen.

VINNARE LYX – CONTEST 63 CS

Exklusiv interiör

Lyxbåtarna tenderar att bara bli större, och den här nederländska skönheten ligger nära den övre gräns på 65 fot som gäller för European Yacht of the Year och som exkluderade bland andra Hallberg-Rassys nya flaggskepp på 69 fot från nominering. 63 CS är ändå bara en mellanmodell i Contestvarvets program, som spänner från 42 till 85 fot.

Under däck imponerar båten med exklusiv interiör från Wetzels Brown Partners, där planlösningen rymmer en storslagen ägarhytt i aktern och två eller tre mindre hytter i fören, alla förstås med sin egen toa med dusch. Det längsgående genomgångspentryt finns på babordssidan, i anslutning till salongen ett trappsteg upp i båtens hjärta.

Akterdäcket brer ut sig för socialt liv i hamn eller på svaj, och därunder ryms en rejäl gummibåt i jollegaraget som döljer sig innanför den nedfällbara akterspegeln. Trots sina över 30 ton seglar Contest 63 CS fantastiskt fint och kan också, tack vare hydraulik och elektricitet, hanteras relativt enkelt och smidigt av en familjebesättning utan proffshjälp.

VINNARE SPECIAL – BAY CRUISER 21

Ballastad trailerbåt

Brittiska Swallow Yachts må vara ett okänt varv för den svenska publiken, men är med i European Yacht of the Year för andra gången och vinner
nu specialbåtsklassen med sin dagseglare Bay Cruiser 21.

Det traditionella utseendet till trots är den här lilla båten fylld av innovativa moderniteter, signerade varvsägaren själv, Matt Newland. Han är en klurig designer som alltid hittar finurliga lösningar. Bland annat har han försett Bay Cruiser 21 med ett smart jalusi av persiennliknande lameller i skrovets botten som gör det möjligt att ha utombordaren monterad inne i sittbrunnen och ändå smidigt kunna hissa den upp och ner.

Lika snabbt och smart riggas eller packas den trailerbara båten. Vi klockade efter vår provsegling i Kiel tiden från i vattnet till klar för avfärd på trailer till mindre än en halvtimme, varav tolv minuter för att pumpa ut 400 liter ballastvatten. Ute på vattnet var seglingsglädjen på topp i frisk vind med gennakern hissad, men fyra tungviktare i sittbrunnen gjorde surfarna färre än vad en lättare besättning hade kunnat åstadkomma.

VINNARE FLERSKROV – NAUTITECH 48 OPEN

Spännande planlösning

Stora flerskrovsbåtar är kanske inte så vanliga här hemma i våra skandinaviska vatten, men för långsegling eller charter på varmare breddgrader är de mycket populära. I franska Rochefort bygger Nautitech sina mellanklasskatamaraner, varav vinnaren 48 Open är den senaste.

Openkonceptet betyder stor öppning mellan salong och akterdäck som också är i samma nivå, vilket ger ett sammanhållet utrymme för social samvaro och dessutom med en central bardisk för skönt häng. I de båda skroven kan upp till fyra separata dubbelhytter arrangeras, eller så inreds en av dem till ”smart rum” för exempelvis tvättstuga, verkstad eller våningssäng.

Redan för två år sedan vann varvets 44-fotare European Yacht of the Year, men juryn fastnade återigen för innovation och komfort i kombination med goda seglingsegenskaper. Stagvändningar brukar vara fler­skrovsbåtars akilleshäl, men faktum är att Nautitech 48 Open tar sig genom vind minst lika lätt som en enskrovsbåt och skjuter sedan snabbt fart igen.

VINNARE PRESTANDA – J/40

En njutning att segla

Amerikanska J/Boats bygger nya J/40 på sitt varv i Les Sables-d’Olonne, mitt i Biscayabukten och det franska seglingsklustret. Som i alla andra J/Boats har designern Al Johnstone från ägarfamiljen satt seglingsegenskaperna högst, något som alla i juryn för European Yacht of the Year var rörande överens om efter provseglingarna på Palmabukten.

Nya J/40 upplevdes inte bara välbalanserad och möjlig att styra med bara fingertopparna på någon av de båda rattarna, utan rörde sig också exemplariskt i sjön och kunde inte sällan visa tvåsiffrigt på loggen. Med gennaker eller codesegel halsat på det fasta kolfiberpeket var seglingen en njutning även i svagare vindar.

Trots snabba seglingslinjer och relativt låga fribord som ger båten ett elegant och snyggt yttre skäms utrymmena under däck inte för sig. Både master cabin och toalett med dusch ryms för om huvudskottet, medan ytterligare en hytt och toa finns i aktern. Eller så skippar man den aktre toan och segelstuven intill, för att istället få två fina akterhytter med dubbelkojer.

Läs mer:


Text: Joakim Hermansson • 2025-01-18

Rulla till toppen