Sjömacken GE Jernet i Lysekils fiskehamn. Här har försäljningen av den gröna dieseln gått upp. Foto: Joakim Hermansson

Båtnytt

Fler kontroller av grön diesel väntas

Många båtägare tankar lågbeskattad grönfärgad diesel för att spara en slant, men det kan straffa sig. Snart får Kustbevakningen nya rutiner och ny provtagningsutrustning.

Text: Joakim Hermansson • 2022-09-13

Bränslepriserna har skjutit i höjden rejält, och det kan kosta tiotusentals kronor när större fritidsbåtar ska tankas. I sommar har vi kunnat se dieselpriser på 30 kronor per liter på sjömackarna. De flesta sjömackar har dock separata pumpar med lågbeskattad grönfärgad diesel, som är ungefär fem kronor billigare per liter än den vanliga ofärgade dieseln. Den grönmärkta dieseln är enbart avsedd för fiskebåtar och annan yrkestrafik och får därför inte finnas i tanken på vanliga fritidsbåtar. Ändå lockas många båtägare att tanka det förbjudna bränslet.

På sjömacken GE Jernet i Lysekils fiskehamn har exempelvis intresset för den grönfärgade lågprisdieseln ökat betydligt under årets båtsäsong. Numera är det långt fler fritidsbåtsägare som väljer grönmärkt lågbeskattad diesel än den vanliga ofärgade, och på så sätt sparar en femma per liter. När Praktiskt Båtägande hör av sig kostar gröndieseln 20,80 kronor per liter, medan den ofärgade ligger på 26 kronor jämnt.

– Det är mest grönmärkt som säljs, så är det. I år har vi också ställt dit en automat för att kunderna ska kunna betala med kort dygnet runt. Sådana fanns ju redan på många andra ställen längs kusten, säger Marianne Elfström på GE Jernet.

LÄS MER: Lidingö får fossilfri sjömack

Hon får medhåll från andra sidan Sverige, där samma tendens märks på sjömacken i Vaxholm. Även där är grön diesel för 21,95 kronor per liter en storsäljare jämfört med den vanliga ofärgade för 26,95 kronor.

Både att sälja den grönmärkta dieseln till konsument och att som båtägare köpa den är helt tillåtet. Däremot får den aldrig finnas i tankarna på vanliga fritidsbåtar. Tillsynsansvaret när det gäller grönmärkt diesel ligger hos Kustbevakningen och Polisen, men risken att bli kontrollerad har hittills varit försvinnande liten. Exempelvis kan polisen Johan Skogfeldt inte minnas att han under sina tio år vid Sjöpolisen i Stockholm gjort en enda bränslekontroll.

– Nej, det har aldrig hänt och det är inte något som vi aktivt jobbar med i nuläget. Vi går inte ner och kollar på sjömackarna hur folk tankar, säger han.

Enligt Kustbevakningens presstalesperson Mattias Lindholm kontrollerar inte heller denna myndighet vad båt­ägarna har i bränsletankarna, men detta ska det bli ändring på inom kort.

– Bränslekontroller har varit en lågt prioriterad verksamhet för oss, men enligt den nya kustbevakningslagen som kom 2019 har vi ett tydligt ansvar för det. Nya rutiner och ny provtagningsutrustning är på gång, men leveransen har fördröjts av kriget i Ukraina, säger han.

– Utrustningen är varken skrymmande eller avancerad men måste uppfylla vissa krav för att labben ska kunna göra sina analyser. Vi har ju ett nationellt ansvar, så när utrustningen kommer distribuerar vi ut den till alla våra enheter, säger Lindholm.

LÄS MER: Ny RME-fri marin diesel

Han bekräftar vidare att det inte är olagligt att köpa dieseln, men i tanken på en båt som inte är avsedd för yrkesbruk är den olaglig.

– Däremot blir det ingen brottsmisstanke eller böter, utan Skatteverket beslutar om en sanktionsavgift. I vår tillsyn har vi rätt att bereda oss tillträde till en båts tank, och är då provet grönt så skickas det på analys. Därefter rapporteras det till Skatteverket som går vidare med det, säger han och avslöjar att det senaste provet togs 2020 och då i samband med en förlisning.

– Om du blir kontrollerad kan det bli ett ganska högt sanktionsbelopp, eftersom det sker en beräkning av hur mycket båten dragit under viss tid, påpekar Johan Skogfeldt.

Enligt Skatteverket är den lägsta sanktionsavgiften 10 000 kronor för grönmärkt bränsle i fel tank, som i privata fritidsbåtar.


Text: Joakim Hermansson • 2022-09-13
BåtnyttFossila bränslenKustbevakningen
Scroll to Top