Bränsle kan bli en avgörande fråga när framtidens klimatmål ska uppnås. Foto: Elinor Karlin
IVL: HVO100 viktig pusselbit i klimatmål
HVO100 pekas ut som ett viktigt bränsle i en rapport från IVL – framförallt i ljuset av den klimatpolitik som bedrivs i nuvarande regering.
IVL Svenska Miljöinstitutet har, på uppdrag av Trafikverket, undersökt framtidsutsikterna och marknadens dynamik för HVO100, ett förnybart dieselalternativ, fram till år 2030. Deras rapport betonar att HVO100 spelar en avgörande roll för att öka andelen förnybara drivmedel, vilket är nödvändigt för att Sverige ska kunna nå sina klimatmål.
– Med den nya klimatpolitiken, inte minst beslutet att i praktiken avskaffa reduktionsplikten, är vi långt ifrån att klara våra klimatmål. Tills vidare kommer därför HVO100 och andra åtgärder där företag och upphandlare frivilligt minskar sina utsläpp vara viktiga, säger Tobias Gustavsson Binder, expert på transportsektorns klimatomställning på IVL Svenska Miljöinstitutet.
LÄS MER: Grön diesel, blankdiesel och HVO100 – så skiljer de sig åt
Enligt rapporten innebär regeringens mål att sänka och stabilisera drivmedelspriserna ett hinder för övergången till förnybara alternativ. Klimathandlingsplanen inkluderar ett löfte om att kompensera för prisökningar från EU:s nya utsläppshandelssystem, vilket införs 2027, något som ytterligare komplicerar omställningen.
– HVO kostar mer än fossil diesel. Hur vi än vrider och vänder kommer vi inte ifrån att någon måste betala för en ökad användning av det. Med reduktionsplikten delade drivmedelskonsumenterna på kostnaden. I nuläget är det i princip upp till företag och upphandlare att frivilligt ta merkostnaden, och det kommer inte räcka ifall klimatmålen ska kunna nås, säger Tobias Gustavsson Binder.
LÄS MER: Båträddare får mer betalt – om de tankar fossilfritt
Rapporten pekar också på att tillgången på HVO har förbättrats avsevärt jämfört med de senaste två åren, vilket har lett till sjunkande priser för HVO100. Detta är en positiv utveckling för de som vill minska sina utsläpp.
– De senaste årens tryck på HVO har lättats upp och HVO100 kostar nu mindre än vad vanlig diesel kostade innan årsskiftet. Det är förstås positivt för företag och upphandlare som vill minska sin klimatpåverkan. Men det är viktigt att inte vänja sig vid låga drivmedelskostnader utan också satsa på andra åtgärder, inte minst elektrifiering, kombitransporter med järnväg, och även att efterfråga HVO med lägst klimatpåverkan, säger Tobias Gustavsson Binder.
LÄS MER: Lidingö får fossilfri sjömack
IVL:s utredning betonar vikten av HVO100 i dagens klimatpolitik men varnar också för att enbart förlita sig på detta bränsle inte kommer att vara tillräckligt för att nå de ambitiösa klimatmålen. Andra kompletterande åtgärder och starka politiska initiativ behövs för att säkerställa en hållbar framtid.
HVO100 går för närvarande att tanka på två platser i Stockholms skärgård samt två platser på Västkusten.
Uppdatering: Även i Hälleviks hamn i Blekinge går det att tanka HVO100.
Text: Elinor Karlin • 2024-08-06
Båtnytt • Läsvärt • bränsle • Fossila bränslen • HVO100 • Klimat • Miljö