Lagen om sjöfylleri får stort stöd bland både båtägare och allmänhet. Foto: Kustbevakningen
85 % positiva till sjöfyllerilagen
Transportstyrelsens undersökning visar att lagen om sjöfylleri fortsatt har stort stöd. 84 procent bland allmänheten och 85 procent av båtägarna är positiva till den.
Transportstyrelsen genomför vart femte år en undersökning av svenskarnas båtvanor och attityder till båtliv. I 2025 års båtlivsundersökning deltog drygt 10 000 personer via en webbenkät, varav cirka 2 700 var båtägare. Här kan du läsa mer om undersökningen och dess resultat.
En del av undersökningen berör lagen om sjöfylleri. Den innebär att den som framför en båt inte får ha en alkoholhalt i blodet över 0,2 promille eller vara påverkad av andra medel på ett sätt som kan äventyra säkerheten. Reglerna gäller för båtar som är minst 10 meter långa eller kan gå snabbare än 15 knop för motor.
Omdebatterad ändring i lagen
Lagen har varit omdebatterad sedan den ändrades 2010 och en gräns på 0,2 promille infördes. Den tidigare versionen från 1994 hade ingen fast promillegräns för fylleri av normalgraden. Liksom i den tidigare versionen är en promillehalt på 1,0 och över att betrakta som grovt sjöfylleri.
Enligt Transportstyrelsens undersökning har sjöfyllerilagen massivt stöd bland både båtägare och allmänhet. Hela 85 procent av båtägarna är positiva och bara 4 procent negativa till den. Motsvarande siffror för icke-båtägare är 84 procent positiva och 3 procent negativa.

Kvinnor och äldre mer positiva
Stödet är starkt i alla grupper, men det finns också vissa skillnader. Kvinnor är mer positiva än män – 88 procent av kvinnorna stödjer lagen jämfört med 80 procent av männen.
Stödet ökar också med åldern. Bland personer i åldern 20–29 år är 75 procent positiva, medan andelen stiger till 88 procent bland personer över 60 år. Men även bland de yngsta är alltså tre av fyra positiva till lagen.
Resultatet har varit stabilt över tid. I 2020 års undersökning var 83 procent positiva till sjöfyllerilagen.
I Båtlivsundersökningen 2025 står det att frågebatteriet i undersökningen ”är framtaget och reviderat med hjälp från både Sjösäkerhets- och Båtmiljörådet”.
Text: Fredrik Olsson • 2025-10-17




