Transportstyrelsen
-
85 % positiva till sjöfyllerilagen
Transportstyrelsens undersökning visar att lagen om sjöfylleri fortsatt har stort stöd. 84 procent bland allmänheten och 85 procent av båtägarna är positiva till den.
-
Nej till förarintyg, ja till åldersgräns
Båtlivsundersökningen 2025 visar att båtägare är kluvna till ett obligatoriskt förarintyg. Stödet för en åldersgräns för snabbgående båtar är nästan entydigt positivt.
-
Undersökning: intresset för båtliv ökar
Enligt Båtlivsundersökningen 2025 ökar båtlivets dragningskraft. Småbåtar dominerar beståndet, som sammanlagt uppgår till omkring 1,46 miljoner båtar.
-
17 personer dog till sjöss 2024
Förra året omkom 13 personer i fritidsbåtsrelaterade olyckor. Väger man in yrkessjöfarten dog sammanlagt 17 personer till sjöss.
-
GPS-störningar i södra Östersjön
De flesta använder nog digitala hjälpmedel baserade på GPS-systemet när de navigerar till sjöss. Men systemet är inte alltid tillförlitligt och just nu ökar störningarna, för svensk del främst i södra Östersjön.
-
Fler sjöräddningar under 2023
En ökning av sjöräddningsärenden sågs under 2023 och fritidsbåtar var överrepresenterade. Samtidigt meddelar Sjöräddningssällskapet att deras frivilliga sjöräddare utförde över 6 200utryckningar under året.
-
Så många dog till sjöss under 2023
Fler personer dog i olyckor kopplade till båtliv under förra året. Dödsfallssiffran är den största sedan 2020 och alla bedöms ha dött i olyckor med koppling till fritidsbåtlivet.
-
Norrlänningar ivrigast att åka vattenskoter
Hela Sverige har visat stort intresse för att utbilda sig för att köra vattenskoter efter att kravet på förarintyg infördes i maj. Och Norrlänningar verkar vara mest intresserade av alla.
-
Så ska båtbottenfärgen saneras säkert
Nya rekommendationer från Transportstyrelsen
-
Kolväte värre miljöproblem än koldioxid
Fritidsbåtars motorer släpper varje år ut 177 000ton koldioxid och 2 100ton kolväte. Det sistnämnda är enligt Transportstyrelsen det större problemet.
