De nya sjökorten har redan publicerats i pappersformat längs med Norrlandskusten. Nu har turen kommit till Stockholm. Foto: Red.

Sjökortslyftet

Fortsatt sjökortskritik: “Köp dem inte”

Sjökorten fick nya djupvärden efter genomlysningen, och kritiska röster hävdar att även kvaliteten sjönk. Nu går båtlivsorganisationerna ihop och avråder sina medlemmar att köpa båtsportkorten: "De kan vara en säkerhetsrisk", säger Båtunionens Peter Karlsson.

Text: Elinor Karlin • 2022-03-16 Uppdaterad 2022-05-18
Svenska Båtunionens verksamhetschef Peter Karlsson. Foto: Svenska Båtunionen

Inom några dagar kommer den nya pappersversion av båtsportkortet släppas för Stockholmsområdet – ett papperskort som fritidsbåtförare inte bör köpa, enligt Peter Karlsson, verksamhetschef på Svenska Båtunionen. 

– Problemet just nu är att man har försämrat de tidigare sjökorten, som bygger på 100 år av rapportering. Plötsligt försvinner det gamla grund och nya dyker upp där det inte har funnits några tidigare, säger han. 

Det är den första pappersutgåvan sedan området genomlysts under Sjöfartsverkets projekt Sjökortslyftet. De nya korten har redan på förhand mött stor kritik, vilket På kryss var först med att rapportera om. 

LÄS MER: Därför blir sjökorten annorlunda – kritiserat lyft

Förra veckan, den 7 mars, bjöds båtlivsorganisationerna in till möte för att diskutera frågan med myndigheterna. Närvarande var representanter från Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben och Seglarförbundet, tillsammans med bland annat Sjöfartsverkets generaldirektör Katarina Norén och produktionschef Magnus Hovberg: 

– Kritiken har hittills kommit i väldigt allmänna ordalag. Nu är det sagt att vi ska, tillsammans, påbörja en analys av de områden som man har kritiserat, säger Magnus Hovberg. 

Ett första steg i processen blir nu att ringa in och konkretisera vad kritiken handlar om. Så småningom så hoppas också Magnus Hovberg att man ska kunna genomföra nya sjömätningar i skärgårdsområden med grunda vatten. Sjöfartsverket har tillsammans med andra myndigheter lämnat in en hemställan till regeringen för att få till långsiktig finansiering till utökade sjömätningar. 

– Att kartera områden är väldigt kostsamt, där behöver det finnas en nationell plan för att kartera grunda vatten. I och med det här arbetet tillsammans med båtlivsorganisationerna så vill vi se över vilka områden vi har möjlighet att prioritera. Det finns några passager som vi har sett, baserat på inskickat material, där det kan finnas anledning att göra vissa kompletteringsmätningar. 

Men några omedelbara förändringar i de sjökort som ges ut nu kommer inte att ske, menar Magnus Hovberg. Mindre uppdateringar på korten sker löpande, precis som det gjort i alla tider, och publiceringen av det sker som vanligt genom UFS-notiser (Underrättelser för sjöfarande). 

Peter Karlsson på Båtunionen är skarpt kritisk till utgivningen och får medhåll från bland annat Svenska Kryssarklubben, även om han är positiv till hur mötet genomfördes. För att komma vidare i arbetet krävs nu att båtlivsorganisationerna sammanfattar sina synpunkter för att man ska kunna fastställa vilka områden som bör prioriteras. 

– Samtidigt sa de att de inte är beredda att betala något för att vi gör jobbet. Nästa steg från Båtunionens sida är att vi måste göra en bedömning om vi har resurser att genomföra det jobb som Sjöfartsverket har bett oss att göra, åt dem, gratis. Problemet ligger nu i Sjöfartsverkets uppdrag, säger Peter Karlsson. 

Sjöfartsverkets uppdrag är just en av anledningarna till den långdragna diskussionen som pågår just nu. De arbetar nämligen främst mot yrkestrafik – inte fritidsbåtar, enligt Magnus Hovberg. 

– Vi ska beakta fritidsbåtarnas intressen, men all finansiering sker genom handelssjöfarten. Vi ska ta till oss av den kritiken vi har fått, men vi har olika infallsvinklar i det här. Det är viktigt att vi förstår varandras synsätt. 

Men det räcker inte för Båtunionen. I dagarna har de, tillsammans med Svenska Kryssarklubben och Svenska Seglarförbundet, skickat in en skrivelse till Sjöfartsverket där de bland annat uppmanar myndigheten att återkalla sjökorten. 

– I första läget kommer vi nu att avråda våra medlemmar från att köpa de nya båtsportkorten, till dess att vi har fått någon respons. Sjöfartsverket står i beredskap att ge ut de här båtsportkorten, och vi är av åsikten att det ska de inte göra. De kan till och med vara en säkerhetsrisk, säger Peter Karlsson. 

FAKTA//Sjökortslyftet
Sjökortsprodukterna har nu anslutits till RH2000, Sveriges nationella höjdsystem, i stället för att som tidigare referera till medelvattenytan för det datum som sjökortet upprättades. Det har delvis förklarats med att Sjöfartsverkets djupmätningar varit utdaterade, i många fall handlodade från 1800-talet. Resultatet blir att de nya sjökorten fått nya, grundare djup vilket gör att skärgården på vissa platser ser mer otillgänglig ut än vad den gjort tidigare. Mer information finns i vår tidigare artikel på ämnet.

Även Svenska Kryssarklubben uppmanar sina medlemmar att undvika de nya sjökorten. “Så länge ingen förändring sker kommer vi till våra medlemmar ge rådet vi redan gett: Släng inte era gamla sjökort, köp inga nya och uppdatera inte era navigatorer”, säger klubbens generalsekreterare Fredrik Norén i ett pressmeddelande.

Text: Elinor Karlin • 2022-03-16
BåtnyttLäsvärtSjöfartsverketSjökortslyftetSvenska Båtunionen
Scroll to Top