Hydrolift startades 1985 och har alltsedan starten levererat körglada båtar, som denna X-26. Foto: Terje Bjørnsen
Norska Hydrolift försätts i konkurs
Omsättningen och försäljningen har minskat kraftigt för norska Hydrolift, som nu försätts i konkurs. – Det går inte längre, säger ägaren Bård Eker.
Efter en längre tids ekonomiska svårigheter försätts den norska båttillverkaren Hydrolift i konkurs, rapporterar den norska finanstidningen Finansavisen. Företaget har gått med förlust under en lång rad år och 2023 sjönk omsättningen från 116 till 72 miljoner norska kronor och underskottet blev 39 miljoner norska kronor. Ägaren Bård Eker säger att han lagt ner själ och hjärta i företaget, men att det nu inte går längre.
– Det har varit ett svårt beslut, men det är helt nödvändigt. På grund av den avvaktande marknaden har försäljningen upphört helt och när marknaden ser ut på det viset går det inte. Och vi tror inte heller att det kommer att bli bättre, så vi ser ingen möjlighet att driva företaget vidare. Det är hjärtat som har hållit oss flytande, men man måste också låta vänster hjärnhalva få ett ord med i laget, säger Bård Eker enligt Finansavisen.
Läs mer: https://www.praktisktbatagande.se/nyheter/ny-supersnabb-daycruiser-fran-hydrolift
Hydrolift startades av Egil Ranvig 1985 och märket har gjort sig känt för extremt snabba, exklusiva båtar. Produktionen har skett i Fredrikstad. Sedan Bård Eker tog över rodret 2003 har ett tiotal olika modeller sett dagens ljus. Men nu är det alltså slut. Skulderna i Hydrolift uppgår till omkring 160 miljoner norska kronor, enligt Bård Eker.
Läs mer: https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/tv-sa-bygger-man-norskt
Ekonomin har som sagt varit dålig i ett antal år, trots ett tillskott när en riskkapitalist köpte in sig i bolaget för tre år sedan. Företaget har de senaste åren också tillverkat båtar till norska Redningsselskapet samt mindre brandbekämpningsbåtar och Eker Design står även bakom elfärjan Hyke Shuttle. Hydrolift ingår i Eker Group, som även är delägare i den svenska lyxbilstillverkaren Koenigsegg.

Tidigare i år försökte Eker Group rädda Hydrolift genom att skära ner personalen från 47 till 42. Enligt Bård Eker försöker företaget så långt det går hitta andra roller inom koncernen till de anställda.
Hydrolifts grundare och tidigare ägare Egil Ranvig står bakom Hydro Design, och tillsammans med tidigare Hydroliftkollegan Frode Svendsen startade han lyxbåtstillverkaren Cormate. Tidigare i år köpte Hydro Design svenska Ryds, som kommit på obestånd.
Text: Fredrik Olsson • 2024-12-16




